Leaserijders helpen mee nekletsel bij botsing te voorkomen
02/10/2009 07:00
Wagenplan
APELDOORN - De ruim 2000 lease- en bijrijders van verzekeringsconcern Achmea lopen vanaf vandaag fors minder risico om een whiplash te krijgen. Het wagenpark is door leasemaatschappij Wagenplan uitgerust met de 'SmartRest': Een hoes voor de hoofdsteun van een autostoel waarmee de afstand tussen hoofd en hoofdsteun kan worden verkleind. De preventieactie moet bijdragen aan structureel minder slachtoffers met nekletsel.
Ongevallen
Whiplash is het meest voorkomende letsel bij verkeersongevallen. Veel van deze verkeersongevallen betreft kop-staartbotsingen, slipongevallen en aanrijdingen met overstekende dieren of afgevallen lading. Jaarlijks vinden in ons land minstens 15.000 aanrijdingen plaats met whiplash tot gevolg. Ruim 10% van de betrokkenen houdt blijvende klachten. Om een whiplash te verkleinen of te voorkomen is de horizontale afstand tussen hoofd en hoofdsteun cruciaal. In veel gevallen is deze te groot en kan niet goed worden afgesteld.
Verkeerspsycholoog
'Een whiplash kan veel persoonlijk leed veroorzaken', zegt verkeerspsycholoog Adriaan Heino van Centraal Beheer Achmea. 'Onderzoek van het Amsterdamse Bureau voor Onderzoek en Statistiek wijst uit dat de jaargetijden effect hebben op de verkeersveiligheid en het aantal letselongevallen. Opvallend is dat er in de wintermaanden (december, januari en februari) de minste letselongevallen plaatsvinden. Hoewel er geen exacte cijfers over bekend zijn, kan een verklaring hiervoor zijn dat mensen voorzichtiger rijden door bijvoorbeeld vorst en ijzel. Er bestaat echter geen aantoonbaar verband tussen het weer en het aantal verkeersongevallen. In december is er minder woon-werkverkeer dan gemiddeld, doordat veel mensen vrij van hun werk zijn. Dit laatste geldt ook voor de maanden juli en augustus. Het voorjaar en de herfst lijken de periodes waarin de meeste letselongevallen plaatsvinden.' Met de SmartRest kan de kans op een whiplash op een relatief goedkope en eenvoudige manier worden verkleind. Daarom vind ik het een mooi initiatief om zo de veiligheid op de weg te vergroten', aldus Heino.
Whiplash?
Whiplash is vooral geassocieerd met achteraanrijdingen in het wegverkeer. Wanneer een voertuig van achteren wordt geraakt, zullen de inzittenden als gevolg van hun 'traagheid' ten opzichte van hun voertuig plotseling naar achteren worden gedwongen, tegen hun stoelleuning. Een vrij bewegend hoofd kan daarbij ten opzichte van de romp achterover worden geslingerd (hypertensie) en vervolgens weer naar voren worden teruggekaatst (superextensie). De plotselinge achterwaartse beweging leidt tot grotere buiging dan de voorwaartse beweging, omdat in het laatste geval de kin tegen de borst stuit. Niet voor niets wordt getracht die achterwaartse beweging te beperken door toepassing van hoofdsteunen.
SmartRest
'De SmartRest is ontwikkeld om de functie van de hoofdsteun te verbeteren', zegt initiatiefnemer Johan Schallenberg van www.smartrest.nl . 'Ons product verkleint de afstand tussen hoofd en hoofdsteun en reduceert daarmee de snelheid waarmee het hoofd achterwaarts wordt geslingerd bij een aanrijding van achteren. Doordat de hoofdsteun dichterbij het hoofd staat biedt deze daadwerkelijke steun aan het hoofd en geeft tevens een ontspannen gevoel', aldus de initiatiefnemers. De SmartRest is gemakkelijk te monteren, universeel toepasbaar en door de gebruikte materialen zo goed als onzichtbaar in het interieur. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, de Whiplash Stichting Nederland en 3VO bevelen de SmartRest aan.
Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.
http://cba.newsclipper.nl