1 1
> Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal Plesmanweg 1-6
Binnenhof 4 2597 JG Den Haag
Postbus 20901
2513 AA DEN HAAG 2500 EX Den Haag
T 070 351 6171
F 070 351 7895
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/6670
Datum 2 oktober 2009 Uw kenmerk
Onderwerp Kamervragen metrotunnel Amsterdam 2009Z13057
Bijlage(n)
-
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoorden wij de vragen die de leden Koopmans en Mastwijk hebben
gesteld over de toekomst van de metrotunnel in Amsterdam.
1
Kent u de discussie over de toekomst van de metrotunnel in Amsterdam, zoals
onder andere geadresseerd in de brief van de stadsregio aan de regioraadsleden?
1
Ja.
2
Herinnert u zich het algemeen overleg over de tunnels in de A73 van 23 april
2009, waarbij u toezegde de tunnelwetgeving te zullen evalueren, omdat u het
gevoel had dat wij in Nederland met tunnelwetgeving `een beetje zijn
doorgeslagen'?
2
In dat algemeen overleg is inzake de wegtunnels toegezegd: "dat ik zelf tot een
evaluatie van de tunnelwetgeving zal aanzetten. Die evaluatie zal niet alleen
betrekking hebben op het proces rondom een complexe tunnel als de Roertunnel.
In die evaluatie zal ook de kritische vraag worden gesteld of wij niet een beetje
doorslaan. Dat geldt met name voor stadstunnels."
3
Is het waar dat er nog een verdere aanscherping van de tunnelregelgeving aan zit
te komen, waardoor de Stadsregio Amsterdam er rekening mee zou moeten
houden dat de onlangs gerenoveerde tunnel opnieuw aangepast zou moeten
worden? Zo ja, hoe verhoudt deze aanscherping zich tot uw uitspraken in het
algemeen overleg van 23 april 2009?
a
Pagina 1 van 3
3 Mobiliteit
De tunnelregelgeving betreft wegtunnels. Voor tram- en metrotunnels bestaat op Directoraat-Generaal
Mobiliteit
dit moment geen regelgeving. Die regelgeving komt er wel. De minister voor
Wonen Wijken en Integratie heeft reeds geruime tijd een herziening van het
Datum
Bouwbesluit in voorbereiding. Hierin worden voorschriften voor metro- en -
tramtunnels opgenomen. Het gaat daarbij om bouw- en gebruiksvoorschriften
Ons kenmerk
voor nieuwe tunnels. Ten aanzien van de bestaande metrotunnels in Rotterdam VENW/DGMo-2009/6670
en Amsterdam zijn maatregelen geformuleerd om de brandveiligheid aan te
passen naar de laatste inzichten. Hierin investeert de staatssecretaris 62,5
miljoen euro, verdeeld over een aantal jaren. De meeste van die maatregelen zijn
reeds geïmplementeerd. Alleen de bouw van extra vluchtgangen moet nog
worden gerealiseerd. Na deze aanpassingen voldoen de tunnels aan de laatste
inzichten omtrent brandveiligheid.
4
Is het voor te stellen dat deze aanscherping van de regelgeving ertoe zou kunnen
leiden dat er niet meer dan 24 metro's per uur door de tunnel kunnen rijden?
Wordt hier een vergelijkbaar veiligheidsniveau voorgeschreven als in steden als
Parijs, Londen en Berlijn, waar tot 36 metro's per uur door veel diepere, oudere
en krappere tunnels rijden?
4
Zoals wij antwoordden bij vraag 3 is de regelgeving ten aanzien van metro- en
tramtunnels nog in ontwikkeling en is er van een aanscherping geen sprake. Die
regelgeving zal gaan om nieuw te bouwen metro- en tramtunnels. Uiteraard zijn
er nu reeds maatregelen getroffen in verband met mogelijke risico's in bestaande
metrotunnels. Voor de metro-exploitatie wordt uitgegaan van een "safe haven"
principe, dat wil zeggen dat een metro in geval van een verstoring van welke aard
ook kan doorrijden naar het eerst volgende station. Het voorliggende baanvak
moet daartoe vrij zijn. In deze opzet is de frequentie waarmee gereden kan
worden afhankelijk van de rijtijd tussen twee stations. Hiermee is niet gezegd dat
de frequentie bij het "safe haven" principe is beperkt tot maximaal 24 treinen per
uur. Los van het "safe-haven" principe is de huidige praktijk dat er in ons land
niet meer dan 24 metro's per uur per richting door de tunnels rijden. U noemt
voorbeelden van Londen en Berlijn waar u veel krappere tunnels heeft
aangetroffen die tot 36 keer per uur per richting worden bereden. Het "safe
haven" principe wordt daar niet gehanteerd. Die tunnels zijn meer dan 100 jaar
oud. Dergelijke krap gedimensioneerde systemen worden daar nu ook niet meer
gebouwd. Wij willen u erop attenderen dat de tunnelbrand in Londen in 1987,
waar vele slachtoffers vielen, internationaal aanleiding vormde tot nader
onderzoek naar brandveiligheid van metrotunnels.
5
Kunt u aangeven op welke termijn wij de evaluatie van de tunnelwetgeving
kunnen verwachten?
Pagina 2 van 3
5 Mobiliteit
Op dit moment wordt bezien op welke wijze deze evaluatie het beste kan worden Directoraat-Generaal
Mobiliteit
uitgevoerd. De verwachting is dat u nog dit jaar wordt geïnformeerd over de
opzet en planning van de evaluatie.
Datum
-
Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/6670
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Ir. Camiel Eurlings
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat