Provincie Utrecht

`Pixel je Provincie' winnaar landschapswedstrijd

2-10-2009 -

Pixel je Provincie, Utrecht anno 2009 The Game, Utrecht's Relaxte Landschappen (URL), Choos2Chill. Dat zijn allemaal ideeën die studenten en pas afgestudeerden hebben bedacht voor een provinciale landschapscampagne. De ideeën zijn het resultaat van de Battle of Concepts.

Dit is een wedstrijd om jongeren van 14 tot 24 jaar te laten meedenken over de vraag hoe je het Utrechtse landschap onder de aandacht van deze doelgroep kunt brengen. De prijsuitreiking vond op 1 oktober plaats. Als winnaar kwam het concept Pixel je Provincie uit de bus. Een interactief concept waarin jongeren via mobiele telefoon en sociale netwerken een bepaalde locatie in het landschap moeten zien te vinden. Een aantal van de aangeleverde concepten zal daadwerkelijk in de provinciale campagne worden opgenomen. De campagne gaat in de eerste helft van 2010 van start.

Bij de prijsuitreiking was de voltallige jury aanwezig. Deze jury, bestaande uit Bart Krol (gedeputeerde provincie Utrecht), Geri Bonhof (voorzitter college van Bestuur Hogeschool Utrecht), Esther Langerhorst (Kids & jongerenexpert) en Han Lörzing (onafhankelijk adviseur ruimtelijke kwaliteit), was heel enthousiast over de ingediende concepten. Zij vond de creativiteit en innovatie opvallend en aansluiten op de provinciale wensen/doelen. De jury was vooral gevoelig voor die ideeën die in staat bleken om de virtuele wereld van hyves, facebook, myspace, msn en andere `social networks' te koppelen aan de `echte' wereld. De beste drie inzendingen deden precies dat: beginnen in de virtuele wereld, verleiden om naar buiten te gaan en daar jongeren het landschap laten ervaren. En dan gaat het om kleine ervaringen. Ervaringen die er voor zorgen dat ze de verschillende landschappen die Utrecht rijk is gaan waarderen, gaan koesteren.

Gedeputeerde Krol gaf tijdens de prijsuitreiking aan waarom de provincie Utrecht jongeren voor het landschap wil enthousiasmeren: "Dat wat ons bijzonder maakt, willen we beschermen en versterken. Het Utrechtse landschap is bijzonder. Als we niets doen en `zomaar' huizen gaan bouwen, wegen aanleggen en industrieterreinen buiten de stad ontwikkelen, dan blijft er van het mooie, groene, bijzondere Utrecht helemaal niets over. De jongeren van nu zijn de beleidsmakers en beslissers van de toekomst. Ook zij moeten het belangrijk vinden het Utrechtse landschap te beschermen en versterken".

De drie beste concepten kregen van de gedeputeerde nog een extra prijs mee naar huis. Volgend voorjaar mogen zij met de jury in een luchtballon de bijzondere Utrechtse landschappen bewonderen.

Ruimtelijk Actieprogramma
De landschapscampagne is één van de zes pijlers van het provinciale Ruimtelijk Actieprogramma (RAP). Met het RAP werkt de provincie aan het vergroten van de ruimtelijke kwaliteit. Naast dit project werkt de provincie in het kader van het RAP onder andere aan het stimuleren van binnenstedelijke woningbouw, het herstructureren van bedrijventerreinen en het verbeteren van fietsverbindingen tussen de stad en het platteland.

Meer informatie: Pauline Bredt, telefoon 030-258 3207