`Pixel je Provincie' winnaar landschapswedstrijd
2-10-2009 -
Pixel je Provincie, Utrecht anno 2009 The Game, Utrecht's Relaxte
Landschappen (URL), Choos2Chill. Dat zijn allemaal ideeën die
studenten en pas afgestudeerden hebben bedacht voor een provinciale
landschapscampagne. De ideeën zijn het resultaat van de Battle of
Concepts.
Dit is een wedstrijd om jongeren van 14 tot 24 jaar te laten meedenken
over de vraag hoe je het Utrechtse landschap onder de aandacht van
deze doelgroep kunt brengen. De prijsuitreiking vond op 1 oktober
plaats. Als winnaar kwam het concept Pixel je Provincie uit de bus.
Een interactief concept waarin jongeren via mobiele telefoon en
sociale netwerken een bepaalde locatie in het landschap moeten zien te
vinden. Een aantal van de aangeleverde concepten zal daadwerkelijk in
de provinciale campagne worden opgenomen. De campagne gaat in de
eerste helft van 2010 van start.
Bij de prijsuitreiking was de voltallige jury aanwezig. Deze jury,
bestaande uit Bart Krol (gedeputeerde provincie Utrecht), Geri Bonhof
(voorzitter college van Bestuur Hogeschool Utrecht), Esther
Langerhorst (Kids & jongerenexpert) en Han Lörzing (onafhankelijk
adviseur ruimtelijke kwaliteit), was heel enthousiast over de
ingediende concepten. Zij vond de creativiteit en innovatie opvallend
en aansluiten op de provinciale wensen/doelen. De jury was vooral
gevoelig voor die ideeën die in staat bleken om de virtuele wereld
van hyves, facebook, myspace, msn en andere `social networks' te
koppelen aan de `echte' wereld. De beste drie inzendingen deden
precies dat: beginnen in de virtuele wereld, verleiden om naar buiten
te gaan en daar jongeren het landschap laten ervaren. En dan gaat het
om kleine ervaringen. Ervaringen die er voor zorgen dat ze de
verschillende landschappen die Utrecht rijk is gaan waarderen, gaan
koesteren.
Gedeputeerde Krol gaf tijdens de prijsuitreiking aan waarom de
provincie Utrecht jongeren voor het landschap wil enthousiasmeren:
"Dat wat ons bijzonder maakt, willen we beschermen en versterken. Het
Utrechtse landschap is bijzonder. Als we niets doen en `zomaar' huizen
gaan bouwen, wegen aanleggen en industrieterreinen buiten de stad
ontwikkelen, dan blijft er van het mooie, groene, bijzondere Utrecht
helemaal niets over. De jongeren van nu zijn de beleidsmakers en
beslissers van de toekomst. Ook zij moeten het belangrijk vinden het
Utrechtse landschap te beschermen en versterken".
De drie beste concepten kregen van de gedeputeerde nog een extra prijs
mee naar huis. Volgend voorjaar mogen zij met de jury in een
luchtballon de bijzondere Utrechtse landschappen bewonderen.
Ruimtelijk Actieprogramma
De landschapscampagne is één van de zes pijlers van het provinciale
Ruimtelijk Actieprogramma (RAP). Met het RAP werkt de provincie aan
het vergroten van de ruimtelijke kwaliteit. Naast dit project werkt de
provincie in het kader van het RAP onder andere aan het stimuleren van
binnenstedelijke woningbouw, het herstructureren van
bedrijventerreinen en het verbeteren van fietsverbindingen tussen de
stad en het platteland.
Meer informatie: Pauline Bredt, telefoon 030-258 3207
Provincie Utrecht