Nederlands Jeugdinstituut
NJi en UvA ontwikkelen meetinstrument kwaliteit bso
Hoe zit het met de kwaliteit van de buitenschoolse opvang (bso) in
Nederland? Waar zitten knelpunten? En waar is er nog verbetering
mogelijk? Het Nederlands Jeugdinstituut ontwikkelde, in samenwerking
met het SCO-Kohnstamm Instituut, een onderdeel van de Universiteit van
Amsterdam (UvA), een meetinstrument dat antwoord geeft op deze vragen.
Met behulp van dit instrument wordt de pedagogische kwaliteit van bsos
in kaart gebracht. De hiermee verkregen informatie kan worden gebruikt
om de bso verder te professionaliseren. De verwachting is dat begin
volgend jaar wordt gestart met het uitvoeren van een landelijke
peiling bij bsos met dit nieuwe instrument.
Externe beoordelaars
Het meetinstrument bestaat uit vier onderdelen. Twee lijsten, een
observatielijst met betrekking tot de pedagogische kwaliteit en een
beoordelingslijst met betrekking tot de pedagogische medewerkers. En
twee vragenlijsten voor directe gebruikers van de bso, ouders en
kinderen. Externe, getrainde, beoordelaars voeren de benodigde
observaties uit. Gedurende een (mid)dag observeren, stellen ze
informatieve vragen en maken video-opnames van de betreffende bso. Met
behulp van de vier onderdelen van het meetinstrument wordt de
pedagogische kwaliteit van de bso in kaart gebracht. Ook is er
aandacht voor zowel de structurele en organisatorische aspecten van de
kwaliteit, als aan de kwaliteit van het proces de contacten tussen
pedagogisch medewerkers en kinderen.
Het instrument is puur bedoeld voor de uitvoering van de landelijke
peiling en voor wetenschappelijk onderzoek naar de kwaliteit van bsos.
De onderzoekers bevelen aan om, in navolging van dit meetinstrument
ook een veldinstrument te ontwikkelen. Bsos kunnen die dan zelf
inzetten voor de bewaking en verbetering van de pedagogische
kwaliteit.
Meer informatie
Voor meer informatie verwijzen wij naar de website van de Universiteit
van Amsterdam.