Nederlands Jeugdinstituut


NJi en UvA ontwikkelen meetinstrument kwaliteit bso

Hoe zit het met de kwaliteit van de buitenschoolse opvang (bso) in Nederland? Waar zitten knelpunten? En waar is er nog verbetering mogelijk? Het Nederlands Jeugdinstituut ontwikkelde, in samenwerking met het SCO-Kohnstamm Instituut, een onderdeel van de Universiteit van Amsterdam (UvA), een meetinstrument dat antwoord geeft op deze vragen. Met behulp van dit instrument wordt de pedagogische kwaliteit van bsos in kaart gebracht. De hiermee verkregen informatie kan worden gebruikt om de bso verder te professionaliseren. De verwachting is dat begin volgend jaar wordt gestart met het uitvoeren van een landelijke peiling bij bsos met dit nieuwe instrument.

Externe beoordelaars

Het meetinstrument bestaat uit vier onderdelen. Twee lijsten, een observatielijst met betrekking tot de pedagogische kwaliteit en een beoordelingslijst met betrekking tot de pedagogische medewerkers. En twee vragenlijsten voor directe gebruikers van de bso, ouders en kinderen. Externe, getrainde, beoordelaars voeren de benodigde observaties uit. Gedurende een (mid)dag observeren, stellen ze informatieve vragen en maken video-opnames van de betreffende bso. Met behulp van de vier onderdelen van het meetinstrument wordt de pedagogische kwaliteit van de bso in kaart gebracht. Ook is er aandacht voor zowel de structurele en organisatorische aspecten van de kwaliteit, als aan de kwaliteit van het proces de contacten tussen pedagogisch medewerkers en kinderen.

Het instrument is puur bedoeld voor de uitvoering van de landelijke peiling en voor wetenschappelijk onderzoek naar de kwaliteit van bsos. De onderzoekers bevelen aan om, in navolging van dit meetinstrument ook een veldinstrument te ontwikkelen. Bsos kunnen die dan zelf inzetten voor de bewaking en verbetering van de pedagogische kwaliteit.

Meer informatie

Voor meer informatie verwijzen wij naar de website van de Universiteit van Amsterdam.