Leaserijders helpen nekletsel te voorkomen
2 oktober 2009
De ruim 2000 lease- en bijrijders van verzekeringsconcern Achmea lopen
vanaf vandaag fors minder risico om een whiplash te krijgen. Het
wagenpark is door leasemaatschappij Wagenplan uitgerust met de
`SmartRest': Een hoes voor de hoofdsteun van een autostoel waarmee de
afstand tussen hoofd en hoofdsteun kan worden verkleind. De
preventieactie moet bijdragen aan structureel minder slachtoffers met
nekletsel.
Ongevallen
Whiplash is het meest voorkomende letsel bij verkeersongevallen. Veel
van deze verkeersongevallen betreft kop-staartbotsingen,
slipongevallen en aanrijdingen met overstekende dieren of afgevallen
lading. Jaarlijks vinden in ons land minstens 15.000 aanrijdingen
plaats met whiplash tot gevolg. Ruim 10% van de betrokkenen houdt
blijvende klachten. Om een whiplash te verkleinen of te voorkomen is
de horizontale afstand tussen hoofd en hoofdsteun cruciaal. In veel
gevallen is deze te groot en kan niet goed worden afgesteld.
Verkeerspsycholoog
`Een whiplash kan veel persoonlijk leed veroorzaken', zegt
verkeerspsycholoog Adriaan Heino van Centraal Beheer Achmea.
`Onderzoek van het Amsterdamse Bureau voor Onderzoek en Statistiek
wijst uit dat de jaargetijden effect hebben op de verkeersveiligheid
en het aantal letselongevallen. Opvallend is dat er in de
wintermaanden (december, januari en februari) de minste
letselongevallen plaatsvinden. Hoewel er geen exacte cijfers over
bekend zijn, kan een verklaring hiervoor zijn dat mensen voorzichtiger
rijden door bijvoorbeeld vorst en ijzel. Er bestaat echter geen
aantoonbaar verband tussen het weer en het aantal verkeersongevallen.
In december is er minder woon-werkverkeer dan gemiddeld, doordat veel
mensen vrij van hun werk zijn. Dit laatste geldt ook voor de maanden
juli en augustus. Het voorjaar en de herfst lijken de periodes waarin
de meeste letselongevallen plaatsvinden.' Met de SmartRest kan de kans
op een whiplash op een relatief goedkope en eenvoudige manier worden
verkleind. Daarom vind ik het een mooi initiatief om zo de veiligheid
op de weg te vergroten', aldus Heino.
Whiplash?
Whiplash is vooral geassocieerd met achteraanrijdingen in het
wegverkeer. Wanneer een voertuig van achteren wordt geraakt, zullen de
inzittenden als gevolg van hun 'traagheid' ten opzichte van
hun voertuig plotseling naar achteren worden gedwongen, tegen hun
stoelleuning. Een vrij bewegend hoofd kan daarbij ten opzichte van de
romp achterover worden geslingerd (hypertensie) en vervolgens weer
naar voren worden teruggekaatst (superextensie). De plotselinge
achterwaartse beweging leidt tot grotere buiging dan de voorwaartse
beweging, omdat in het laatste geval de kin tegen de borst stuit. Niet
voor niets wordt getracht die achterwaartse beweging te beperken door
toepassing van hoofdsteunen.
SmartRest
`De SmartRest is ontwikkeld om de functie van de hoofdsteun te
verbeteren', zegt initiatiefnemer Johan Schallenberg van
www.smartrest.nl. `Ons product verkleint de afstand tussen hoofd en
hoofdsteun en reduceert daarmee de snelheid waarmee het hoofd
achterwaarts wordt geslingerd bij een aanrijding van achteren. Doordat
de hoofdsteun dichterbij het hoofd staat biedt deze daadwerkelijke
steun aan het hoofd en geeft tevens een ontspannen gevoel', aldus de
initiatiefnemers. De SmartRest is gemakkelijk te monteren, universeel
toepasbaar en door de gebruikte materialen zo goed als onzichtbaar in
het interieur. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, de Whiplash
Stichting Nederland en 3VO bevelen de SmartRest aan.
Achmea Groep