Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
1
> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Rijnstraat 50
Den Haag
Postbus 16375
Postbus 20018 2500 BJ Den Haag
2500 AE DEN HAAG www.minocw.nl
Onze referentie
VO/BVB/144893
Uw brief van
27 juli 2009
Uw referentie
2009Z14316
Bijlagen
1
Datum 29 september 2009
Betreft Voortgaande (bestuurlijke) fusies in het onderwijs
Hierbij zend ik u het antwoord op de vragen van het lid Jasper van Dijk (SP) van
uw Kamer over voortgaande (bestuurlijke) fusies in het onderwijs. De vragen
werden toegezonden bij bovengenoemde brief d.d. 27 juli, kenmerk 2009Z14316.
de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
dr. Ronald H.A. Plasterk
de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart
a
na 1 van 5
Pagi
2009Z14316 Datum
Vragen van de leden Jasper van Dijk en Smits (beiden SP) aan de minister en de Onze referentie
staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mw. Van Bijsterveldt-
Vliegenthart, over voortgaande (bestuurlijke) fusies in het onderwijs. (Ingezonden
27 juli 2009)
1
Wat is uw oordeel over het feit dat er - ondanks uw oproep tot
terughoudendheid - tenminste nog zeventien (bestuurlijke) fusies
gaande zijn in het onderwijs? 1)
Zoals u kunt opmaken uit mijn oproep aan besturen van de onderwijsinstellingen
terughoudend om te gaan met fusievoornemens, vinden wij het in principe niet
wenselijk dat er fusies plaatsvinden nog voor de invoering van een fusietoets.
Begin dit jaar hebben de bewindslieden van OCW daarom in een brief aan alle
onderwijsinstellingen een moreel appèl gedaan om terughoudend te zijn met
fusievoornemens en geen onomkeerbare stappen te zetten. Deze oproep lijkt
effect te hebben. Van een aantal voornemens is inmiddels afgezien of is er sprake
van uitstel zoals de lijst van de SP-fractie zelf ook al aangeeft. Ook is het aantal
lager dan in het voorgaande schooljaar; toen was er sprake van 26 bestuurlijke of
institutionele fusies.
Overigens kunnen er in sommige gevallen goede redenen zijn die scholen
aanleiding geven tot fuseren, bijvoorbeeld als één van de betreffende scholen
dreigt om te vallen.
2
Erkent u dat uw oproep aan schoolbesturen om in de komende periode
zeer terughoudend te zijn met fusievoornemens en geen onomkeerbare
stappen te zetten tot het wetsvoorstel fusietoets in het parlement is
behandeld, niet het gewenste effect heeft? 2)
Zie mijn antwoord op vraag 1.
3
Bent u bereid per direct een fusiestop in te stellen totdat er een
wettelijke fusietoets is vastgesteld, overeenkomstig de motie van de
leden Jasper van Dijk en Depla van september 2008 3)? Kunt u uw
antwoord toelichten? Zo nee, op welke wijze waarborgt u de
keuzevrijheid van ouders en leerlingen zolang er nog geen fusietoets is?
Voor bestuurlijke fusies is het, gelet op de vigerende wetten, niet mogelijk een
fusiestop in te stellen. Totdat het wetsvoorstel voor een fusietoets in het
onderwijs is aangenomen en in werking is getreden ontbreekt een juridische titel
om die fusies te verbieden. Ook achten wij een algehele fusiestop niet wenselijk,
omdat bestuurlijke fusies in bijzondere omstandigheden in het belang van
deelnemers kunnen zijn.
In het primair onderwijs is er geen wettelijke basis voor een rem op institutionele
fusies. Wel hebben ouders en leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs via
de medezeggenschap een instemmingsrecht als het gaat om fusies. In verband
met onze oproep tot terughoudendheid begin dit jaar zijn de onderwijsinstellingen
Pagina 2 van 5
zich goed bewust van het belang van een zorgvuldig besluitvormingsproces Datum
waarbij de belanghebbenden voldoende inspraak hebben. Overigens is het de
verwachting dat institutionele fusies zich in het primair en voortgezet onderwijs Onze referentie
voornamelijk zullen voordoen als de continuïteit van een school in het gedrang
komt.
Een stop op institutionele fusies voor de BVE-sector is niet nodig nu per 20 mei
jongstleden de ministeriële regeling fusie- en splitsingstoets BVE in werking is
getreden. Hiermee zijn wij tegemoet gekomen aan een breed in de Kamer
levende wens om een halt toe te roepen aan verdere fusies in de BVE-sector. De
regeling kent een restrictieve inhoud: 'nee, tenzij...'. Alleen in het uiterste geval,
wanneer de continuïteit van BVE-instellingen in het geding is, kan een fusie
worden toegestaan. Dit onder de voorwaarden dat keuzevrijheid en variëteit
(minimaal een breed dekkend aanbod van beroepsopleidingen voor de regio) zo
goed mogelijk zijn gewaarborgd.
4
Bent u in gesprek gegaan met de fuserende scholen die in oktober vorig
jaar aan u zijn gemeld, aangezien een aantal daarvan nog steeds bezig is
met fusies? Zo ja, wat zijn hun argumenten om door te gaan met de
fusie? Zo nee, wilt u dit alsnog doen? 4)
Met een aantal onderwijsinstellingen die hebben gemeld voornemens zijn te
fuseren, is de afgelopen maanden contact geweest. Hierbij is bij de besturen
steeds aangedrongen waar mogelijk de fusie uit te stellen totdat de fusietoets is
ingevoerd. In een aantal gevallen wordt hieraan gehoor gegeven. Zoals
aangegeven is dit echter niet altijd mogelijk of wenselijk.
Ten aanzien van het Horizon College en het Regio College kunnen wij u
mededelen dat geen formele fusieaanvraag is ontvangen. Er zijn contacten
geweest tussen mijn ambtenaren en bestuurders van beide instellingen. Zo heeft
er reeds op 11 februari 2009 een overleg plaatsgehad op mijn ministerie waarin
ons restrictieve standpunt is uitgedragen. Daarna heeft er meerdere malen
telefonisch contact plaatsgevonden tussen ons departement en de twee
instellingen waarin dit restrictieve standpunt is herhaald. Met de publicatie van
voornoemde regeling voor de BVE-sector is een hoge drempel opgeworpen voor
institutionele fusies.
5
Bent u bereid in gesprek te gaan met de schoolbesturen die betrokken
zijn bij de zeventien lopende fusies en wilt u hen oproepen geen nieuwe
stappen te zetten zolang de fusietoets nog niet in werking is getreden?
Zo nee, waarom niet?
Naar aanleiding van onze oproep tot terughoudendheid in januari 2009 hebben
diverse schoolbesturen zich het afgelopen half jaar geroepen gevoeld hun
fusievoornemens, ook daar waar niet verplicht, te melden. Met deze besturen is
het nodige uitgewisseld over de eventuele mogelijkheden de fusie uit te stellen. In
het geval ons de komende tijd signalen bereiken over nieuwe fusievoornemens
waarvan de noodzaak ontbreekt of onduidelijk is, gaan wij, indien daartoe
Pagina 3 van 5
aanleiding is, met de betrokkenen de dialoog aan. Daarbij nemen wij wel de Datum
bestuurlijke autonomie van de onderwijsinstellingen op dit vlak in acht.
Onze referentie
6
Is het bekend hoeveel andere fusies er nog lopen, wat de argumenten
voor de fusies zijn en in hoeverre is voldaan aan uw dringende oproep om
te handelen in de geest van de fusietoets zolang deze nog niet in werking
is getreden? 5) Zo ja, kunt u deze informatie verschaffen? Zo nee, bent u
nu wel bereid dit op korte termijn te onderzoeken en daarbij te betrekken
of de (financiële) autonomie een stimulans is voor voortgaande
(bestuurlijke) schaalvergroting?
In het primair onderwijs geldt momenteel geen meldingsplicht voor voorgenomen
institutionele of bestuurlijke fusies; er is dan ook geen zicht op het aantal
fusievoornemens in deze sector.
In het voortgezet onderwijs en de BVE-sector, waar wel een meldingsplicht geldt
voor institutionele fusies, is na het versturen van onze brief aan de
schoolbesturen nog geen formele aanvraag ingediend. In het voortgezet
onderwijs is een aantal signalen dat er voornemens in een vroeg stadium bestaan
tot institutionele fusies. Deze voornemens hebben evenwel nog niet tot een
concrete aanvraag geleid (uiterste indieningsdatum van een fusieaanvraag is 1
november 2009 voor een fusie per 1 augustus 2010 voor het voorgezet
onderwijs). Voor een tweetal splitsingen van scholen is inmiddels wel al een
aanvraag ingediend. Hierdoor ontstaan er een aantal kleinere scholen. Voor het
realiseren van een instellingsfusie of -splitsing is instemming van ouders en
leerlingen vereist.
Op bestuurlijk vlak zijn ons in het voortgezet onderwijs enkele fusievoornemens
bekend. Aangezien hiervoor op dit moment geen meldingsplicht geldt en ook geen
voorgeschreven ingangsdatum bestaat er weinig zicht op het aantal voorgenomen
bestuurlijke fusies in deze sector.
In het hoger onderwijs is sprake van één voorgenomen fusie. De Stenden
Hogeschool heeft melding gedaan van haar voornemen om dit jaar de bestaande
samenwerking (vanaf 1 januari 2008) tussen de Christelijke Hogeschool
Nederland en de Hogeschool Drenthe te willen intensiveren in de vorm van een
(verdere) bestuurlijke fusie en een instellingsfusie. Met de instelling wordt
momenteel overleg gevoerd over dit voornemen.
Zoals toegezegd in de brief van 28 november 2008 over de menselijke maat in
het onderwijs (Kamerstukken 2008-2009, 31 135, nr. 16) onderzoeken wij in
hoeverre de huidige bekostigingsstelsels prikkels bevatten die de schaalvergroting
bevorderen. In dit onderzoek is ook aandacht voor de door besturen opgevoerde
aanleidingen tot de fusies die in het recente verleden hebben plaatsgevonden. Het
kan hier zowel gaan om financiële prikkels als om andere zwaarwegende redenen.
Wij zullen u te zijner tijd informeren over de uitkomsten van dit onderzoek.
7
Heeft u al een aanvraag ontvangen voor de fusie tussen het Regio College
en het Horizon College in Noord-Holland, waardoor een Regionaal
Opleidingscentrum ontstaat met 21.000 deelnemers? Zo nee, hoe
verklaart u dat de ingangsdatum van de bestuursoverdracht gepland
Pagina 4 van 5
staat op 1 januari 2010? Zo ja, hoe oordeelt u over deze aanvraag in het Datum
licht van uw visie op schaalvergroting? 6)
Onze referentie
Zie het antwoord op vraag 4. Uit de publicatie van de regeling kunt u afleiden dat
wij een restrictief beleid voeren ten aanzien van fusies in de BVE-sector.
8
Deelt u de mening dat het van groot belang is haast te maken met het
wetsvoorstel voor een fusietoets? Wanneer bent u voornemens deze aan
de Kamer te zenden?
Zoals toegezegd tijdens de begrotingsbehandeling is het wetsvoorstel met spoed
tot stand gebracht. Het wetsvoorstel is onlangs aan u aangeboden.
9
Betrekt u in uw wetsvoorstel verdergaande maatregelen tegen
schaalvergroting, zoals de mogelijkheid voor een school om uit een
schoolbestuur te stappen, invoering van een kleinschaligheidsbonus, een
ruimere vergoeding voor ondersteuning van kleine besturen en het
vaststellen van een maximum aantal leerlingen per school? Zo nee, bent
u bereid deze maatregelen alsnog te overwegen?
Het wetsvoorstel zal zich richten op dat wat in de motie Depla en Van Dijk is
gevraagd, te weten een fusietoets. Uw Kamer is reeds gemeld dat de
Onderwijsraad advies zal uitbrengen over varianten van opting out (in de PO en
VO). Daarnaast zal een onderzoek worden gedaan naar het bestaan van prikkels
tot schaalvergroting in het onderwijs.
1) Inventarisatie door de SP van lopende fusies, juli 2009
2) Brief aan schoolbesturen, 12 januari 2009
3) Kamerstuk 31 135, nr. 11
4) Aanhangsel Handelingen, nr. 851, vergaderjaar 2008-2009
5) Brief aan schoolbesturen, 12 januari 2009
6) Nieuwsbrief Horizon en Regio College
Pagina 5 van 5