BOVAG

02-10-2009
Benzine blijft populairste autobrandstof

Verkoop nieuwe personenautos tot en met september 2009: -24,8 procent

Ruim 73 procent van de nieuw in Nederland aangeschafte personenautos in 2009 is voorzien van een benzinemotor. Dieselautos hebben een aandeel in de verkopen van bijna 22 procent en autogas is goed voor 1 procent van de verkopen. Snelste stijger zijn autos met elektromotor, waaronder ook de hybride valt, met een aandeel van ruim 4 procent. Dit blijkt uit een analyse van BOVAG, RAI en RDC.

Was in 2004 nog slechts 0,22 procent van de nieuw verkochte personenautos voorzien van een elektrische of hybride aandrijving, in 2007 lag dat aandeel al op 0,6 procent. Het aandeel steeg de afgelopen twee jaar echter zeer snel van 2,37 procent in 2008 naar 4,22 procent tot en met september 2009. Benzine blijft als vanouds de populairste autobrandstof met een aandeel in de nieuwverkopen tussen 69,58 procent (2007) en 78,22 procent (2002).

Dieselmotor vooral in sedan en stationwagen
Gedurende de afgelopen tien jaar werden in 2007 de meeste personenautos met een dieselmotor aangeschaft: 28,33 procent van de nieuw verkochte autos was in dat jaar voorzien van een zelfontbrander. Dit jaar is dat aandeel 21,63 procent. Opmerkelijk is dat van alle verkochte sedans en stationwagens respectievelijk 38,14 en 44,2 procent voorzien is van een dieselmotor. Bij de koetswerkvarianten coupé en cabriolet zijn dat er veel minder: respectievelijk 11,07 en 2,81 procent. Autos met hybride aandrijving zijn vooral sedans (1,89 procent) en hatchbacks (0,8 procent). Autogas (LPG) is vooral populair bij MPVs (1,49 procent) en terreinwagens (1,81 procent).

September
In september 2009 werden in totaal 34.030 nieuwe personenautos geregistreerd, tegen 41.275 stuks in september 2008. De daling in registraties bedraagt 17,5 procent. In de periode januari tot en met september 2009 zijn er 316.612 nieuwe personenwagens geregistreerd tegen 421.063 stuks in dezelfde periode vorig jaar. Het totaal komt daarmee op een verlies van 24,8 procent.

Best verkochte merken september 2009
De vijf best verkochte merken in september 2009: 1. Toyota (aantal: 3090, marktaandeel 9,1 %), 2. Volkswagen (2976, 8,7%), 3. Peugeot (2858, 8,4%), 4. Ford (2766, 8,1%) en 5.Opel (2415, 7,1%).

Best verkochte modellen september 2009
De vijf best verkochte modellen in september 2009: 1. Toyota Prius (aantal: 1.235, marktaandeel: 3,6%), 2. Volkswagen Golf (964, 2,8%), 3. Fiat Panda (937, 2,8%), 4. BMW 3-serie (850, 2,5%) en 5. Peugeot 107 (805, 2,4%)
Bron: Persbericht BOVAG / RAI
Datum: 02-10-2009