Groen!

Informatieve Lange Wappercampagne en meer sereniteit

door Freya Piryns (Federaal parlement: Senaat), Mieke Vogels (Vlaams parlementslid) op 2 oktober 2009 in "Mobiliteit en verkeersveiligheid", "Ruimtelijke ordening en stedelijkheid"

Groen! neemt zelf een aantal campagne-initiatieven om de Antwerpse bevolking te informeren over de Volksraadpleging Lange Wapper, omdat we ook als partij duidelijk kleur willen bekennen een aanwezig willen zijn in de campagne. Voor de rest voert Groen! mee campagne met ADEMLOOS en stRATEN-GENERAAL. Dat is een bewuste keuze: zij zijn de initiatiefnemers, zij hebben de volksraadpleging afgedwongen en ook: politici kunnen zich best iets meer bescheiden opstellen. Ten slotte roept Groen! de Vlaams regering op om haar verantwoordelijkheid eindelijk op te nemen.

De Campagne van Groen!

* Groen! verspreidt een informatieve folder in alle Antwerpse bussen. Op de voorkant staat een speelse oproep om op 18 oktober niet thuis te blijven maar zeker te gaan stemmen en liefst tegen de brug: 18 oktober is geen brugdag is de leuze. In de folder roepen we de Antwerpenaren op om te kiezen voor een leefbaar Antwerpen. En dus de Wapper weg te stemmen. Groen! pleit tegen het viaduct en voor het alternatief van een tunnel. In een speciale editie voor Deurne/Merksem/Luchtbal staan we iets meer stil bij het op- en afritten-complex aan het Sportpaleis. In de editie voor Ekeren weerleggen we de kritiek dat een tunnel zou leiden tot meer fijn stof in dat district. De achterzijde van de folder is een kleine affiche met als slogan `Op 18 oktober stem ik NEE', zonder Groen!-logo. We roepen alle mensen op om dit als affiche uit te hangen aan hun venster.

Het standpunt van Groen! is dus zeer duidelijk en niet voor interpretatie vatbaar. Als het referendum een meerderheid van JA-stemmen oplevert, zullen we ons daarbij neerleggen en enkel nog aansturen op milderende maatregelen. Als er een meerderheid NEE gestemd wordt, gaan we 100% voor het alternatief van een tunnel verder van de stad verwijderd (het AUP/SUM-tracé).

* Groen! verspreidt ook badges en magneetjes maar zonder Groen!-logo, wel met onze kleuren. De reden hiervoor is dat we deze campagne niet aan ons als partij willen linken. Het gaat hier over het welzijn van alle Antwerpenaren, boven de partijgrenzen heen.


* Onze militanten werken ook mee aan de campagnes van ADEMLOOS en stRATEN-GENERAAL : we plakken hun affiches op de borden, verspreiden hun affiches in winkels, verspreiden hun flyers en steunen hun roadshow, manifestaties en events.


* In overleg met ADEMLOOS en stRATEN-GENERAAL organiseert Groen! één event zelf: een fietstocht op 17 oktober. Zoals we dit ook gewoon zijn van de laatste campagnedag voor verkiezingen. Daarvoor verspreiden we nog eens bijkomend 10.000 flyers.


* Groen! doet ten slotte ook bijkomende inspanningen om de allochtone burgers te betrekken in het debat. Fatima Bali zal zich hier de komende twee weken in het bijzonder voor inzetten.

We hopen dat alle partijen van het NEE- kamp eenzelfde fair play aan de dag zullen leggen.

Mieke Vogels en Freya Piryns roepen op tot meer sereniteit - stop de moddercatch

De laatste weken is er een opbod geweest van tegenstrijdige informatie over de Lange Wapper, de alternatieven, het Masterplan en de BAM. De escalatie is compleet, een sereen debat lijkt niet meer mogelijk.

De verwarring bij de Antwerpenaar neemt alleen maar toe. Veel mensen missen nog altijd essentiële informatie. Zo denken nog altijd veel Antwerpenaren dat de Lange Wapper een brug over de Schelde is. Of denken veel mensen dat ze bij een alternatief in de Kennedy- tunnel tol zullen moeten betalen. Sommige tenoren houden deze dubbelzinnigheden bewust in stand. Op lange termijn is niemand daarbij gebaat.

Groen! dringt er op aan om de laatste twee weken van de campagne toch enige rust en sereniteit te herwinnen. En kans te bieden op het verstrekken van correcte informatie. Een eerlijke uitwisseling van argumenten met respect voor elkaars mening moet toch mogelijk zijn?

Het Antwerps stadsbestuur neemt zijn rol naar behoren op: op de voorgelegde brochure wordt veel aangemerkt, langs beide kanten, maar hier is een duidelijke poging gedaan om tot enige objectivering te komen. De Antwerpse burgemeester heeft er dit maal voor gekozen om niet boven het debat te gaan staan en om niet te spreken namens alle Antwerpenaars, maar om zich actief te mengen in het debat. De vraag is of dit zal bijdragen tot een oplossing eens de volksraadpleging achter de rug is. Of zal de impasse dan compleet worden door de verdeeldheid binnen het Antwerps stadsbestuur en de Vlaamse regering?

Groen! roept alle Antwerpse tenoren op om vooral met relevante argumenten buiten te komen en niet met persoonlijke beledigingen. Om de feiten rond het dossier ten minste eer aan te doen en om ten slotte ook het nodige respect op te brengen voor de uitspraak van de kiezers.

Groen! waarschuwt ten slotte ook voor een partijpolitisering van deze campagne. Het is goed en normaal dat partijen hun standpunt bepalen en ook bekend maken. Het is eerbaar dat individuele politici een persoonlijk standpunt innemen. Dat vergt moed en strekt hen tot eer. Maar het zou niet goed zijn als de partijpolitieke profileringsdwang de campagne de laatste twee weken zou overschaduwen.

Groen! roept de Vlaamse regering op om verantwoordelijkheid op te nemen voor en na 18 oktober

De bitse debatten in Antwerpen hebben veel te maken met de cynische passiviteit van de Vlaamse regering en in het bijzonder minister-president Peeters. Het is duidelijk dat de BAM als 100% door de Vlaamse overheid betoelaagd bedrijf zwaar uit de bocht gaat. Maar toch voelt de Vlaamse regering zich op geen enkel moment geroepen om in te grijpen.

De BAM is nu veroordeeld door de Jury voor Eerlijke Praktijken in de reclame en moet haar filmpjes aanpassen. Het MER dat door de bewoners met steun van Groen! voor de rechter werd aangevochten, blijft zwaar onder vuur liggen. Het vermoeden van belangenvermenging blijft. Ook inhoudelijk verliest men alle grond. Dirk Avonts kraakte het MER af op wetenschappelijke gronden. De rechter die de milieustakingsvordering gesteund door Groen! op vormelijke gronden afwees, staat nu in feite voor schut.

BAM en NORIANT geven massa's geld uit voor een barnum campagne (geschat op respectievelijk 2 én 1 miljoen EUR). De vraag is of dit kan binnen de spelregels vastgelegd voor een volksraadpleging in het gemeentedecreet. Wellicht zal de bevoegde minister Geert Bourgeois moeten toegeven dat de regering in gebreke bleef en dat er te weinig uitvoeringsbesluiten zijn om een volksraadpleging van deze omvang in goede banen te leiden.

De Antwerpenaar moet de kans krijgen om zich uit te spreken over de toekomst en over de kwaliteit van leven in zijn stad.

Antwerpen maakte in de jaren '60 een historische fout. De ringweg die op dat moment in vele Europese steden werd aangelegd om het toenemend autoverkeer te verwerken, werd in Antwerpen niet rond de stad gelegd zoals in Brussel, Parijs... maar aangelegd in de oude vestinggordel die de stad van de19de eeuw en de stad van de 20ste eeuw van elkaar scheidt.

Om de autostrades die richting Antwerpen komen aan te sluiten op de ringweg moeten verbindingen gemaakt worden door woonwijken. Om de A12 aan te sluiten op de ring werd een viaduct gelegd dat Wilrijk in twee deelt en de omgeving van de Boomsesteenweg onleefbaar maakt. Om de E313 en de E34 aan te sluiten op de ring werd een viaduct getrokken tussen het rondpunt van Wommelgem en de Turnhoutsepoort. Deurne werd letterlijk in twee gespleten en verschillende domeinen waaronder het Rivierenhof, werden hierdoor zwaar verminkt. Om de ring te verbinden met de A12 en de E19 richting Nederland werd het viaduct ter hoogte van Deurne- Noord en het Sportpaleis aangelegd. Het toenemend internationale vrachtverkeer gaat dus niet rond de stad maar wordt via de viaducten tot in de stad gebracht. De kwaliteit van leven in onze stad gaat er jaar op jaar op achteruit. Vooral de lawaaihinder is enorm en het toenemend aantal kinderen met luchtwegenproblemen in onze stad illustreert dat het niet gezond is om in Antwerpen te wonen.

Door de vooruitgang van de tunneltechniek is er nu een alternatief. Niet alleen uit de Arup-Sum studie maar ook uit gerealiseerde voorbeelden in Zwitserland (recent een tunnel voor zwaar verkeer van 57 km geopend), Madrid (precies een jaar geleden verdween een viaduct onder de grond), Brussel (waar de buurt van de LeopoldII-laan herleefde nadat de viaduct van Koekelberg onder de grond werd gestopt en zelfs in Antwerpen. In 1981 werd de aansluiting van de E19 vanuit Brussel via de Craeybeckx-tunnel onder het Nachtegalenpark gelegd om verschillende ziekenhuizen in de buurt te ontlasten. Het kan dus, ook in Antwerpen.

De inzet van het referendum is dan ook enorm. Ofwel bouwen we verder op een historische vergissing en leggen we nog maar eens een viaduct boven onze stad die de leefkwaliteit nog verder hypothekeert ofwel kiezen we zondag 18 oktober voor een toekomstgericht project dat de ring sluit via een tunnel. Op termijn kunnen trouwens, net als in andere steden, de huidige viaducten ook vervangen worden door een tunnel en kan de ring overkapt worden. Dit is een toekomstgericht verhaal dat de stad terug geeft aan zijn inwoners. Een verhaal dat de stad terug tot een aangename en gezonde woonplek maakt.

Klik hier voor de informatieve folder die Groen! zal verdelen in alle Antwerpse brievenbussen.

Contact: Mieke Vogels -
Deel Deel
Freya Piryns

Senator
Mieke Vogels

Voorzitter Groen!
Vlaams Volksvertegenwoordiger