Groen!
Informatieve Lange Wappercampagne en meer sereniteit
door Freya Piryns (Federaal parlement: Senaat), Mieke Vogels (Vlaams
parlementslid) op 2 oktober 2009 in "Mobiliteit en verkeersveiligheid",
"Ruimtelijke ordening en stedelijkheid"
Groen! neemt zelf een aantal campagne-initiatieven om de Antwerpse
bevolking te informeren over de Volksraadpleging Lange Wapper, omdat
we ook als partij duidelijk kleur willen bekennen een aanwezig willen
zijn in de campagne. Voor de rest voert Groen! mee campagne met
ADEMLOOS en stRATEN-GENERAAL. Dat is een bewuste keuze: zij zijn de
initiatiefnemers, zij hebben de volksraadpleging afgedwongen en ook:
politici kunnen zich best iets meer bescheiden opstellen. Ten slotte
roept Groen! de Vlaams regering op om haar verantwoordelijkheid
eindelijk op te nemen.
De Campagne van Groen!
* Groen! verspreidt een informatieve folder in alle Antwerpse
bussen. Op de voorkant staat een speelse oproep om op 18 oktober
niet thuis te blijven maar zeker te gaan stemmen en liefst tegen
de brug: 18 oktober is geen brugdag is de leuze. In de folder
roepen we de Antwerpenaren op om te kiezen voor een leefbaar
Antwerpen. En dus de Wapper weg te stemmen. Groen! pleit tegen het
viaduct en voor het alternatief van een tunnel. In een speciale
editie voor Deurne/Merksem/Luchtbal staan we iets meer stil bij
het op- en afritten-complex aan het Sportpaleis. In de editie voor
Ekeren weerleggen we de kritiek dat een tunnel zou leiden tot meer
fijn stof in dat district. De achterzijde van de folder is een
kleine affiche met als slogan `Op 18 oktober stem ik NEE', zonder
Groen!-logo. We roepen alle mensen op om dit als affiche uit te
hangen aan hun venster.
Het standpunt van Groen! is dus zeer duidelijk en niet voor
interpretatie vatbaar. Als het referendum een meerderheid van
JA-stemmen oplevert, zullen we ons daarbij neerleggen en enkel nog
aansturen op milderende maatregelen. Als er een meerderheid NEE
gestemd wordt, gaan we 100% voor het alternatief van een tunnel verder
van de stad verwijderd (het AUP/SUM-tracé).
* Groen! verspreidt ook badges en magneetjes maar zonder
Groen!-logo, wel met onze kleuren. De reden hiervoor is dat we
deze campagne niet aan ons als partij willen linken. Het gaat hier
over het welzijn van alle Antwerpenaren, boven de partijgrenzen
heen.
* Onze militanten werken ook mee aan de campagnes van ADEMLOOS en
stRATEN-GENERAAL : we plakken hun affiches op de borden,
verspreiden hun affiches in winkels, verspreiden hun flyers en
steunen hun roadshow, manifestaties en events.
* In overleg met ADEMLOOS en stRATEN-GENERAAL organiseert Groen! één
event zelf: een fietstocht op 17 oktober. Zoals we dit ook gewoon
zijn van de laatste campagnedag voor verkiezingen. Daarvoor
verspreiden we nog eens bijkomend 10.000 flyers.
* Groen! doet ten slotte ook bijkomende inspanningen om de
allochtone burgers te betrekken in het debat. Fatima Bali zal zich
hier de komende twee weken in het bijzonder voor inzetten.
We hopen dat alle partijen van het NEE- kamp eenzelfde fair play aan
de dag zullen leggen.
Mieke Vogels en Freya Piryns roepen op tot meer sereniteit - stop de
moddercatch
De laatste weken is er een opbod geweest van tegenstrijdige informatie
over de Lange Wapper, de alternatieven, het Masterplan en de BAM. De
escalatie is compleet, een sereen debat lijkt niet meer mogelijk.
De verwarring bij de Antwerpenaar neemt alleen maar toe. Veel mensen
missen nog altijd essentiële informatie. Zo denken nog altijd veel
Antwerpenaren dat de Lange Wapper een brug over de Schelde is. Of
denken veel mensen dat ze bij een alternatief in de Kennedy- tunnel
tol zullen moeten betalen. Sommige tenoren houden deze
dubbelzinnigheden bewust in stand. Op lange termijn is niemand daarbij
gebaat.
Groen! dringt er op aan om de laatste twee weken van de campagne toch
enige rust en sereniteit te herwinnen. En kans te bieden op het
verstrekken van correcte informatie. Een eerlijke uitwisseling van
argumenten met respect voor elkaars mening moet toch mogelijk zijn?
Het Antwerps stadsbestuur neemt zijn rol naar behoren op: op de
voorgelegde brochure wordt veel aangemerkt, langs beide kanten, maar
hier is een duidelijke poging gedaan om tot enige objectivering te
komen. De Antwerpse burgemeester heeft er dit maal voor gekozen om
niet boven het debat te gaan staan en om niet te spreken namens alle
Antwerpenaars, maar om zich actief te mengen in het debat. De vraag is
of dit zal bijdragen tot een oplossing eens de volksraadpleging achter
de rug is. Of zal de impasse dan compleet worden door de verdeeldheid
binnen het Antwerps stadsbestuur en de Vlaamse regering?
Groen! roept alle Antwerpse tenoren op om vooral met relevante
argumenten buiten te komen en niet met persoonlijke beledigingen. Om
de feiten rond het dossier ten minste eer aan te doen en om ten slotte
ook het nodige respect op te brengen voor de uitspraak van de kiezers.
Groen! waarschuwt ten slotte ook voor een partijpolitisering van deze
campagne. Het is goed en normaal dat partijen hun standpunt bepalen en
ook bekend maken. Het is eerbaar dat individuele politici een
persoonlijk standpunt innemen. Dat vergt moed en strekt hen tot eer.
Maar het zou niet goed zijn als de partijpolitieke profileringsdwang
de campagne de laatste twee weken zou overschaduwen.
Groen! roept de Vlaamse regering op om verantwoordelijkheid op te
nemen voor en na 18 oktober
De bitse debatten in Antwerpen hebben veel te maken met de cynische
passiviteit van de Vlaamse regering en in het bijzonder
minister-president Peeters. Het is duidelijk dat de BAM als 100% door
de Vlaamse overheid betoelaagd bedrijf zwaar uit de bocht gaat. Maar
toch voelt de Vlaamse regering zich op geen enkel moment geroepen om
in te grijpen.
De BAM is nu veroordeeld door de Jury voor Eerlijke Praktijken in de
reclame en moet haar filmpjes aanpassen. Het MER dat door de bewoners
met steun van Groen! voor de rechter werd aangevochten, blijft zwaar
onder vuur liggen. Het vermoeden van belangenvermenging blijft. Ook
inhoudelijk verliest men alle grond. Dirk Avonts kraakte het MER af op
wetenschappelijke gronden. De rechter die de milieustakingsvordering
gesteund door Groen! op vormelijke gronden afwees, staat nu in feite
voor schut.
BAM en NORIANT geven massa's geld uit voor een barnum campagne
(geschat op respectievelijk 2 én 1 miljoen EUR). De vraag is of dit
kan binnen de spelregels vastgelegd voor een volksraadpleging in het
gemeentedecreet. Wellicht zal de bevoegde minister Geert Bourgeois
moeten toegeven dat de regering in gebreke bleef en dat er te weinig
uitvoeringsbesluiten zijn om een volksraadpleging van deze omvang in
goede banen te leiden.
De Antwerpenaar moet de kans krijgen om zich uit te spreken over de
toekomst en over de kwaliteit van leven in zijn stad.
Antwerpen maakte in de jaren '60 een historische fout. De ringweg die
op dat moment in vele Europese steden werd aangelegd om het toenemend
autoverkeer te verwerken, werd in Antwerpen niet rond de stad gelegd
zoals in Brussel, Parijs... maar aangelegd in de oude vestinggordel
die de stad van de19de eeuw en de stad van de 20ste eeuw van elkaar
scheidt.
Om de autostrades die richting Antwerpen komen aan te sluiten op de
ringweg moeten verbindingen gemaakt worden door woonwijken. Om de A12
aan te sluiten op de ring werd een viaduct gelegd dat Wilrijk in twee
deelt en de omgeving van de Boomsesteenweg onleefbaar maakt. Om de
E313 en de E34 aan te sluiten op de ring werd een viaduct getrokken
tussen het rondpunt van Wommelgem en de Turnhoutsepoort. Deurne werd
letterlijk in twee gespleten en verschillende domeinen waaronder het
Rivierenhof, werden hierdoor zwaar verminkt. Om de ring te verbinden
met de A12 en de E19 richting Nederland werd het viaduct ter hoogte
van Deurne- Noord en het Sportpaleis aangelegd. Het toenemend
internationale vrachtverkeer gaat dus niet rond de stad maar wordt via
de viaducten tot in de stad gebracht. De kwaliteit van leven in onze
stad gaat er jaar op jaar op achteruit. Vooral de lawaaihinder is
enorm en het toenemend aantal kinderen met luchtwegenproblemen in onze
stad illustreert dat het niet gezond is om in Antwerpen te wonen.
Door de vooruitgang van de tunneltechniek is er nu een alternatief.
Niet alleen uit de Arup-Sum studie maar ook uit gerealiseerde
voorbeelden in Zwitserland (recent een tunnel voor zwaar verkeer van
57 km geopend), Madrid (precies een jaar geleden verdween een viaduct
onder de grond), Brussel (waar de buurt van de LeopoldII-laan
herleefde nadat de viaduct van Koekelberg onder de grond werd gestopt
en zelfs in Antwerpen. In 1981 werd de aansluiting van de E19 vanuit
Brussel via de Craeybeckx-tunnel onder het Nachtegalenpark gelegd om
verschillende ziekenhuizen in de buurt te ontlasten. Het kan dus, ook
in Antwerpen.
De inzet van het referendum is dan ook enorm. Ofwel bouwen we verder
op een historische vergissing en leggen we nog maar eens een viaduct
boven onze stad die de leefkwaliteit nog verder hypothekeert ofwel
kiezen we zondag 18 oktober voor een toekomstgericht project dat de
ring sluit via een tunnel. Op termijn kunnen trouwens, net als in
andere steden, de huidige viaducten ook vervangen worden door een
tunnel en kan de ring overkapt worden. Dit is een toekomstgericht
verhaal dat de stad terug geeft aan zijn inwoners. Een verhaal dat de
stad terug tot een aangename en gezonde woonplek maakt.
Klik hier voor de informatieve folder die Groen! zal verdelen in alle
Antwerpse brievenbussen.
Contact: Mieke Vogels -
Deel Deel
Freya Piryns
Senator
Mieke Vogels
Voorzitter Groen!
Vlaams Volksvertegenwoordiger