Gemeente Breda

Servicepunt Detailhandel Breda van start

In november 2009 gaat het Servicepunt Detailhandel Breda van start. Dit is een co-productie van het Retailplatform Breda (RPB), UWV WERKbedrijf, de afdelingen Economische en Sociale Zaken van de Gemeente Breda en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.

Het Servicepunt is er voor en door ondernemers. Ondernemers krijgen hier individueel hulp op het gebied van instroom, doorstroom en uitstroom van personeel. Daarnaast organiseert het servicepunt trainingen en workshops voor ondernemers en werknemers. Ook aan hospitality en promotie wordt veel aandacht besteed. Het Servicepunt zorgt daarmee voor versterking van de detailhandel in Breda.

Wethouder André Adank van Economische zaken: âDit is een uitstekend initiatief waar we als Gemeente graag aan meewerken. De detailhandel in Breda is een sterke sector, maar zeker in deze tijden van crisis is een servicepunt waar ondernemers met vragen en behoeften terecht kunnen een extra steun in de rug. Ik ben ervan overtuigd dat dit project bijdraagt aan de sociale en economische ontwikkeling van de stad en aan de versterking van de plaatselijke detailhandel in het bijzonderâ.
In Breda zijn ruim 2200 vestigingen in de detailhandel en zij vormen een sterke pijler onder de regionale consumenteneconomie. Het Servicepunt kan de sector nog verder versterken. Het concept is ontwikkeld in 2003 in Maastricht en door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel opgepakt. Inmiddels zijn er in het land 16 servicepunten operationeel en 10 in opbouw.
Doel van het Servicepunt is onder meer de verbetering van personeelsvoorziening in de detailhandel door het beter op elkaar afstemmen van vraag en aanbod. Daarnaast is deskundigheidsbevordering een belangrijke doelstelling en ook de imagoverbetering van de sector door aandacht voor hospitality en promotie.

Het Servicepunt start in een pilotfase van twee jaar met als doel te komen tot een structurele inbedding. Het wordt ondergebracht bij het WERKplein de Brug en bemand door twee adviseurs van het Werkgeversservicepunt. Ze werken via een één-op-één benadering van winkeliers.
Via bedrijfsbezoeken en bezoeken aan winkeliersverenigingen bieden zij dienstverlening aan op basis van vragen en wensen van ondernemers. De website www.servicepuntdetailhandelbreda.nl is daarbij een belangrijke bron van informatie en contact voor de ondernemers. De inhoudelijke inbreng en advisering komt vanuit de lokale partners zoals UWV Werkbedrijf en de afdeling Sociale zaken van de gemeente Breda, het Retailplatform Breda, de Kamer van Koophandel en de afdeling Economische zaken.

De kosten van het project bedragen circa ⬠227.000,-.Het grootste deel (circa ⬠186.000,-) komt van Werkplein De Brug, een samenwerkingsverband van UWV Werkbedrijf en de afdeling Sociale zaken van de Gemeente Breda. De overige partners betalen de rest van het bedrag.

Vanaf begin november is het Servicepunt operationeel.

Breda, 2 oktober 2009