Servicepunt Detailhandel Breda van start
In november 2009 gaat het Servicepunt Detailhandel Breda van start.
Dit is een co-productie van het Retailplatform Breda (RPB), UWV
WERKbedrijf, de afdelingen Economische en Sociale Zaken van de
Gemeente Breda en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.
Het Servicepunt is er voor en door ondernemers. Ondernemers krijgen
hier individueel hulp op het gebied van instroom, doorstroom en
uitstroom van personeel. Daarnaast organiseert het servicepunt
trainingen en workshops voor ondernemers en werknemers. Ook aan
hospitality en promotie wordt veel aandacht besteed. Het Servicepunt
zorgt daarmee voor versterking van de detailhandel in Breda.
Wethouder André Adank van Economische zaken: âDit is een uitstekend
initiatief waar we als Gemeente graag aan meewerken. De detailhandel
in Breda is een sterke sector, maar zeker in deze tijden van crisis is
een servicepunt waar ondernemers met vragen en behoeften terecht
kunnen een extra steun in de rug. Ik ben ervan overtuigd dat dit
project bijdraagt aan de sociale en economische ontwikkeling van de
stad en aan de versterking van de plaatselijke detailhandel in het
bijzonderâ.
In Breda zijn ruim 2200 vestigingen in de detailhandel en zij vormen
een sterke pijler onder de regionale consumenteneconomie. Het
Servicepunt kan de sector nog verder versterken.
Het concept is ontwikkeld in 2003 in Maastricht en door het
Hoofdbedrijfschap Detailhandel opgepakt. Inmiddels zijn er in het land
16 servicepunten operationeel en 10 in opbouw.
Doel van het Servicepunt is onder meer de verbetering van
personeelsvoorziening in de detailhandel door het beter op elkaar
afstemmen van vraag en aanbod. Daarnaast is deskundigheidsbevordering
een belangrijke doelstelling en ook de imagoverbetering van de sector
door aandacht voor hospitality en promotie.
Het Servicepunt start in een pilotfase van twee jaar met als doel te
komen tot een structurele inbedding. Het wordt ondergebracht bij het
WERKplein de Brug en bemand door twee adviseurs van het
Werkgeversservicepunt. Ze werken via een één-op-één benadering van
winkeliers.
Via bedrijfsbezoeken en bezoeken aan winkeliersverenigingen bieden zij
dienstverlening aan op basis van vragen en wensen van ondernemers. De
website www.servicepuntdetailhandelbreda.nl is daarbij een belangrijke
bron van informatie en contact voor de ondernemers.
De inhoudelijke inbreng en advisering komt vanuit de lokale partners
zoals UWV Werkbedrijf en de afdeling Sociale zaken van de gemeente
Breda, het Retailplatform Breda, de Kamer van Koophandel en de
afdeling Economische zaken.
De kosten van het project bedragen circa ⬠227.000,-.Het grootste
deel (circa ⬠186.000,-) komt van Werkplein De Brug, een
samenwerkingsverband van UWV Werkbedrijf en de afdeling Sociale zaken
van de Gemeente Breda. De overige partners betalen de rest van het
bedrag.
Vanaf begin november is het Servicepunt operationeel.
Breda, 2 oktober 2009
Gemeente Breda