Netwerk Citymarketing gelanceerd

01/10/2009 15:49

VVV Nederland

Op 2 oktober wordt de stichting Netwerk Citymarketing Nederland officieel gelanceerd. Alle burgemeesters van Nederland krijgen die dag een persoonlijke uitnodiging om mee te doen. Het wordt een vliegende start, want al meer dan 400 beleidsmakers, onderzoekers, citymarketeers en andere geïnteresseerden in dit prille vakgebied hebben zich verbonden in dit nieuwe netwerk. Door fysiek en virtueel te netwerken, kennisuitwisseling en een jaarlijkse citymarketing innovatieprijs wil het Netwerk Citymarketing bijdragen aan de professionalisering van het vakgebied.

Ervaringen delen

Het Netwerk Citymarketing richt zich op de lokale publieke en private sectoren en regionale organisaties op het vakgebeid. Het bevorderen van contacten tussen beroepsbeoefenaren, beleidsmakers en beïnvloeders uit deze sectoren en het uitwisselen van kennis en informatie staan centraal. Rotterdams Chief Marketing Officer Mai Elmar onderstreept als lid van het Comité van Aanbeveling het belang van dit initiatief: "We willen een brugfunctie vervullen tussen de verschillende organisaties en mensen. Het Netwerk Citymarketing zorgt ervoor dat de ervaringen van verschillende steden worden gedeeld: wat kunnen ze van elkaar leren?" Andere leden van het Comité van Aanbeveling zijn o.a. de Haagse citymarketing wethouder Frits Huffnagel, de vooraanstaande Britse citymarketeer John Heeley en burgemeester Thijs van Beem van Winterswijk.

Activiteiten

Het Netwerk Citymarketing organiseert regelmatig kennis- en netwerkbijeenkomsten voor beleidsmakers en uitvoerders van citymarketingbeleid. Daarnaast reikt het Netwerk Citymarketing jaarlijks de prijs voor het beste citymarketing initiatief van het afgelopen jaar uit. Onder andere trendwatcher Adjiedj Bakas en Loek Hermans zitten in de jury. Daarnaast wordt op projectbasis samengewerkt met organisaties die bij kunnen dragen aan de doelstellingen van de stichting. Een goed voorbeeld daarvan is de organisatie van het internationaal congres in Nice 'City Marketing naar Euroregio Marketing'. Het Netwerk maakt gebruik van online communicatiemiddelen om netwerkvorming te stimuleren. Niet alleen met de website www.netwerkcitymarketing.nl, maar ook met het Linkedin Netwerk Citymarketing.

Breed draagvlak

De stichting is een initiatief van ervaren bestuurders die vanuit hun eigen vakgebied veel met citymarketing te maken hebben. Voorzitter van het Stichtingsbestuur is Gaston Crolla van de Kamer van Koophandel Gooi-, Eem- en Flevoland. "Kennis en kennissen opdoen is in het relatief jonge vakgebied citymarketing essentieel. Met deze stichting proberen we dit te bevorderen en bij te dragen aan een professionalisering van het werkveld". Naast Gaston Crolla hebben Gerben Baaij van Dordrecht Citymarketing, Raymond Smits van Waesberghe van VVV Nederland, Berd Warmelts van Rabobank Nederland en Roeland Tameling van City Result zitting in het bestuur. Laatstgenoemde is secretaris en als adviseur op het gebied van citymarketing erg te spreken over de belangstelling voor het netwerk. "Citymarketing is een begrip dat niet meer weg te denken valt uit de Nederlandse maatschappij. Overal wordt er over gesproken en er worden veel nieuwe citymarketing initiatieven ontplooid. Steden en regio's kunnen hierbij van elkaar leren. Het Netwerk Citymarketing wil daarbij een sleutelrol spelen". De stichting wordt ondersteund door verschillende partners, waaronder Tinker Imagineers, Done Right Events, Mazars en Lever Netwerk Notarissen.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.





http://www.netwerkcitymarketing.nl