Ingezonden persbericht


|Datum

30 september 2009

Gemeente Den Haag genomineerd voor prestigieuze communicatieprijs

De unieke en vernieuwende communicatiestrategie 'Den Haag Helpt' van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten van de gemeente Den Haag is genomineerd voor de prestigieuze Galjaard-prijs. Dit is de belangrijkste prijs voor innovatieve communicatieprojecten om de kloof tussen burger en overheid te verkleinen. De prijs wordt jaarlijks door Logeion, landelijke beroepsvereniging van communicatieprofessionals, toegekend. 15 oktober a.s. wordt de winnaar bekend gemaakt. 'Den Haag Helpt' dingt met twee andere genomineerden mee om deze 'Oscar' voor overheidscommunicatie.

Totaalconcept
De Haagse strategie is vernieuwend doordat hiermee een uniek totaalconcept voor communicatie is geïntroduceerd rond een centraal thema dat alle Hagenaars aanspreekt: Den Haag Helpt. Deze boodschap staat centraal in alle campagnes en middelen om producten en voorzieningen van de Dienst SZW aan de man te brengen. Dit zijn onder meer armoedevoorzieningen zoals schuldhulpverlening en schoolkostenvergoeding, inburgering en Voorzieningen Gehandicapten. Bijzonder is ook dat de dienst SZW zelf innovatieve, laagdrempelige middelen hiervoor heeft ontwikkeld om de interactie met Hagenaars te versterken. Deze blijken succesvol te zijn. Zo trok de Den Haag helpt-wijkentocht met armoedevoorzieningen afgelopen zomer langs zes Haagse wijken. Deze trok bijna 8.500 Hagenaars. Ook ontwikkelde de Dienst de Vier Vragenkaart: door vier simpele ja/nee-vragen voor te leggen aan Hagenaars kan de gemeente snel en eenvoudig bepalen of mensen recht hebben op één of meerdere voorzieningen en zo ja welke dat zijn.

Armoede uitroeien
De nieuwe strategie is ontwikkeld vanuit de ambitie van het college om 'de armoede uit te roeien in Den Haag,' zoals verwoord door wethouder Henk Kool (sociale zaken en werkgelegenheid). Dat de wijkentocht zoveel Hagenaars aantrok toont volgens de wethouder aan dat de nieuwe aanpak werkt. Hij is dan ook 'erg blij met en trots op' de nominatie voor de Galjaard-prijs is. Staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken noemde de aanpak reeds eerder bij een bezoek aan de Den Haag helpt-wijkentocht 'een voorbeeld om te volgen voor andere gemeentes.' De strategie is in samenwerking met Sjoerd Hauptmeijer van marketing- en communicatiebureau Merken Versterken ontwikkeld.