Ministerie van Defensie
Staatssecretaris trots op samenwerking militair luchttransport
1 oktober 2009, 16.59 uur
De C-17. Nederland heeft zich voor 500 vlieguren per jaar ingekocht.
Een Boeing C-17 Globemaster III heeft in het kader van de Strategic
Airlift Capability (SAC) haar eerste missie ter ondersteuning van de
International Security Assistance Force (ISAF) in Afghanistan
uitgevoerd. Met deze eerste ISAF-gerelateerde vlucht door de Heavy
Airlift Wing (HAW) werd deze week materieel naar de Zweedse troepen
Mazar-e Sharif gebracht.
"Een prachtig voorbeeld van bundeling van internationale krachten om
zo tegemoet te komen aan de schaarste in militaire
luchttransportcapaciteit. En stiekem ben ikook wel een beetje trots
dat bij de eerste operationele ISAF vlucht een van onze Nederlandse
vliegers achter de stuurknuppel zat", aldus staatssecretaris Jack de
Vries, die op de luchthaven werd rondgeleid door de plaatsvervangend
commandant van de HAW, de Zweedse kolonel Heden.
Mijlpaal
Dit is het strategische luchttransport waar ook Nederland gebruik van
maakt.
De HAW heeft al verschillende operationele missies gevlogen, inclusief
vluchten ter ondersteuning van KFOR-troepen in Kosovo. Maar de eerste
reis naar Afghanistan was een belangrijke mijlpaal voor het
SAC-programma. Dit werd 3 jaar geleden gelanceerd voor het verwerven
van 3 C-17 transportvliegtuigen om zo te kunnen voldoen aan de
strategisch luchttransporteisen van de deelnemende landen. De SAC
bestaat uit de 10 NAVO Bulgarije, Estland, Hongarije, Litouwen,
Nederland, Noorwegen, Polen, Slovenië Roemenië en de Verenigde Staten,
plus de 2 zogenoemde `Partnership for Peace' landen Finland en Zweden.
De eerste SAC C-17 Globemaster III (SAC-1) werd geleverd aan Papa
Airbase in Hongarije op 27 juli 2009; SAC-2 is aangekomen op Papa op
21 september 2009. Het derde SAC vliegtuig, de levering is gepland in
oktober 2009, zal de volledige SAC C-17 vloot compleet maken.