Ministerie van Defensie

Staatssecretaris trots op samenwerking militair luchttransport

1 oktober 2009, 16.59 uur

De C-17. Nederland heeft zich voor 500 vlieguren per jaar ingekocht. Een Boeing C-17 Globemaster III heeft in het kader van de Strategic Airlift Capability (SAC) haar eerste missie ter ondersteuning van de International Security Assistance Force (ISAF) in Afghanistan uitgevoerd. Met deze eerste ISAF-gerelateerde vlucht door de Heavy Airlift Wing (HAW) werd deze week materieel naar de Zweedse troepen Mazar-e Sharif gebracht.

"Een prachtig voorbeeld van bundeling van internationale krachten om zo tegemoet te komen aan de schaarste in militaire luchttransportcapaciteit. En stiekem ben ikook wel een beetje trots dat bij de eerste operationele ISAF vlucht een van onze Nederlandse vliegers achter de stuurknuppel zat", aldus staatssecretaris Jack de Vries, die op de luchthaven werd rondgeleid door de plaatsvervangend commandant van de HAW, de Zweedse kolonel Heden.

Mijlpaal

Dit is het strategische luchttransport waar ook Nederland gebruik van maakt.

De HAW heeft al verschillende operationele missies gevlogen, inclusief vluchten ter ondersteuning van KFOR-troepen in Kosovo. Maar de eerste reis naar Afghanistan was een belangrijke mijlpaal voor het SAC-programma. Dit werd 3 jaar geleden gelanceerd voor het verwerven van 3 C-17 transportvliegtuigen om zo te kunnen voldoen aan de strategisch luchttransporteisen van de deelnemende landen. De SAC bestaat uit de 10 NAVO Bulgarije, Estland, Hongarije, Litouwen, Nederland, Noorwegen, Polen, Slovenië Roemenië en de Verenigde Staten, plus de 2 zogenoemde `Partnership for Peace' landen Finland en Zweden.

De eerste SAC C-17 Globemaster III (SAC-1) werd geleverd aan Papa Airbase in Hongarije op 27 juli 2009; SAC-2 is aangekomen op Papa op 21 september 2009. Het derde SAC vliegtuig, de levering is gepland in oktober 2009, zal de volledige SAC C-17 vloot compleet maken.