Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

Handboeken contractvervoer eerste stap naar beter taxivervoer

Bij het taxivervoer voor Valys, Regiotaxi, leerlingenvervoer, Awbz-vervoer en zittend ziekenvervoer doen zich veel problemen voor. Om daar iets aan te doen zijn er Handboeken contractvervoer ontwikkeld. Die handboeken zijn op 1 oktober gepresenteerd op een bijeenkomst in Den Haag.

Veel van de huidige problemen in het contractvervoer worden veroorzaakt door de wijze van aanbesteden. Daarbij wordt veel meer op prijs dan op kwaliteit gelet. In de nu ontwikkelde Handboeken staan praktische tips voor het aanbesteden en uitvoeren van contractvervoer. Zo kunnen bijvoorbeeld gemeenten betere kwaliteitseisen stellen aan hun WMO-vervoer en leerlingenvervoer. De CG-Raad is bij de totstandkoming van de handboeken betrokken geweest.

Cliëntenparticipatie

De handboeken zijn door de verantwoordelijke staatssecretarisen van VWS , OCW en Verkeer en Waterstaat aan het veld aangeboden. Mevrouw Bussemaker (Valys, Wmo-vervoer en zittend ziekenvervoer) en Dijksma (leerlingenvervoer) waren zelf aanwezig, staatssecretaris Huizinga-Heringa (regiotaxi) liet zich vertegenwoordigen door de directeur-generaal mobiliteit. Alle drie benadrukten zij het belang van cliëntenparticipatie in het aanbestedingsproces. De CG-Raad heeft daarom goede hoop dat er ook financiering komt, zodat lokale belangenbehartigers echt werk van deze taak kunnen maken.

De CG-Raad is er namelijk van overtuigd, dat de handboeken alleen zullen gaan leven voor ambtenaren en bestuurders als lokale belangenbehartigers erom vragen. Daarom is een voorstel bij de drie betrokken departementen ingediend om de lokale belangenbehartigers hierin te ondersteunen. Op dat verzoek is nog geen officieel antwoord gekomen.

Om aan te geven dat extra ondersteuning echt nodig is: in 2008 liepen er alleen in het leerlingenvervoer al 50 aanbestedingsprocedures!

Wetgeving

De CG-Raad heeft in het verleden gepleit voor duidelijker wetgeving. Dat verzoek is helaas niet gehonoreerd. Wel zijn de nu gepresenteerde handboeken toegezegd aan de Kamer. Ook komt er een monitor waaruit moet blijken of de knelpunten in het taxivervoer afnemen ten gevolge van de handboeken. Als dat niet het geval is, wordt alsnog wetgeving overwogen.

(Geplaatst: 1 oktober 2009)

---