Handboeken contractvervoer eerste stap naar beter taxivervoer
Bij het taxivervoer voor Valys, Regiotaxi, leerlingenvervoer,
Awbz-vervoer en zittend ziekenvervoer doen zich veel problemen voor.
Om daar iets aan te doen zijn er Handboeken contractvervoer
ontwikkeld. Die handboeken zijn op 1 oktober gepresenteerd op een
bijeenkomst in Den Haag.
Veel van de huidige problemen in het contractvervoer worden veroorzaakt door
de wijze van aanbesteden. Daarbij wordt veel meer op prijs dan op kwaliteit
gelet. In de nu ontwikkelde Handboeken staan praktische tips voor het
aanbesteden en uitvoeren van contractvervoer. Zo kunnen bijvoorbeeld
gemeenten betere kwaliteitseisen stellen aan hun WMO-vervoer en
leerlingenvervoer. De CG-Raad is bij de totstandkoming van de handboeken
betrokken geweest.
Cliëntenparticipatie
De handboeken zijn door de verantwoordelijke staatssecretarisen van VWS ,
OCW en Verkeer en Waterstaat aan het veld aangeboden. Mevrouw Bussemaker
(Valys, Wmo-vervoer en zittend ziekenvervoer) en Dijksma (leerlingenvervoer)
waren zelf aanwezig, staatssecretaris Huizinga-Heringa (regiotaxi) liet zich
vertegenwoordigen door de directeur-generaal mobiliteit. Alle drie
benadrukten zij het belang van cliëntenparticipatie in het
aanbestedingsproces. De CG-Raad heeft daarom goede hoop dat er ook
financiering komt, zodat lokale belangenbehartigers echt werk van deze taak
kunnen maken.
De CG-Raad is er namelijk van overtuigd, dat de handboeken alleen zullen
gaan leven voor ambtenaren en bestuurders als lokale belangenbehartigers
erom vragen. Daarom is een voorstel bij de drie betrokken departementen
ingediend om de lokale belangenbehartigers hierin te ondersteunen. Op dat
verzoek is nog geen officieel antwoord gekomen.
Om aan te geven dat extra ondersteuning echt nodig is: in 2008 liepen er
alleen in het leerlingenvervoer al 50 aanbestedingsprocedures!
Wetgeving
De CG-Raad heeft in het verleden gepleit voor duidelijker wetgeving. Dat
verzoek is helaas niet gehonoreerd. Wel zijn de nu gepresenteerde handboeken
toegezegd aan de Kamer. Ook komt er een monitor waaruit moet blijken of de
knelpunten in het taxivervoer afnemen ten gevolge van de handboeken. Als dat
niet het geval is, wordt alsnog wetgeving overwogen.
(Geplaatst: 1 oktober 2009)
---
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland