Sanoma Uitgevers

Awards

Uitreiking Sanoma Woon Awards

---


01.10.09
De Eco-tv van Philips heeft gisteren de Sanoma Woon Award gewonnen voor het mooiste duurzame woonproduct. De award voor het beste woonproduct ging naar de lamp Nebula van Joris Laarman en Ikea werd uitgeroepen tot beste woonwinkel.

De Sanoma Woon Awards worden ieder jaar uitgereikt voor de beste producten, prestaties en professionals in de woonbranche. Chantal Janzen deelde de prijzen gisteren uit, in De Lichtfabriek in Haarlem. Er waren acht categorieën: beste woonwinkel, product, professional, duurzame product, campagne, campagne online, oeuvre en designtalent.

Grote roerganger
Ontwerper Jan te Lintelo, en eigenaar van het bedrijf Linteloo in Zeist,
won de Woon Award als beste professional. Hij is boegbeeld en bedrijf inéén, vindt de jury. De roerganger die grote ontwerpers als Jan des Bouvries en Henk en Roderick Vos aanstuurt. De oeuvreprijs ging naar designer en creatieve duizendpoot Ulf Moritz en Nadine Sterk en Lonny van Rijswijck van Atelier NL wonnen de award voor designtalent. Voor hun alledaagse en originele producten met een meerwaarde.

Altijd een feestje
Alle Woon Awards worden toegekend door vakjurys, alleen de beste woonwinkel wordt gekozen door het publiek. Ikea won in die categorie van andere genomineerden Nijhof Baarn, Basiclabel, Het Kabinet en Lifestyle.
Argumentatie van kiezers: Altijd een feestje! Eén grote verlanglijst! In één woord: super!

Plat en strak

De duurzame Eco-tv van Philips was bij de introductie in 2008 een van de meest energiezuinige televisies ter wereld. "Toch, zo roemt de jury het winnende product, is de televisie op de eerste plaats mooi vormgegeven platte beeldbuis, strakke omlijsting en mede daardoor toegankelijk voor een groot publiek. Het beste woonproduct, de bijzondere lamp Nebula van Joris Laarman, is volgens de jury een glamourous signstatement dat enigszins retro oogt maar ook helemaal van nu is.

Goed pensioenDe Sanoma Woon Award voor de beste wooncampagne werd gewonnen door Aegon. Door een kopregel - Het doel is dat u dit over dertig jaar ook nog kunt kopen - over
een bestaande advertentie van een woonwinkel te plaatsen wijst Aegon op een
originele manier op de noodzaak van een goed pensioen. De genomineerde online
wooncampagnes vond de jury helaas niet overtuigend en creatief genoeg om een
award toe te kennen.