Sanoma Uitgevers
Awards
Uitreiking Sanoma Woon Awards
---
01.10.09
De Eco-tv van Philips heeft gisteren de Sanoma Woon Award gewonnen
voor het mooiste duurzame woonproduct. De award voor het beste
woonproduct ging naar de lamp Nebula van Joris Laarman en Ikea werd
uitgeroepen tot beste woonwinkel.
De Sanoma Woon Awards worden ieder jaar uitgereikt voor de beste
producten, prestaties en professionals in de woonbranche. Chantal
Janzen deelde de prijzen gisteren uit, in De Lichtfabriek in Haarlem.
Er waren acht categorieën: beste woonwinkel, product, professional,
duurzame product, campagne, campagne online, oeuvre en designtalent.
Grote roerganger
Ontwerper Jan te Lintelo, en eigenaar van het bedrijf Linteloo in
Zeist,
won de Woon Award als beste professional. Hij is boegbeeld en bedrijf
inéén, vindt de jury. De roerganger die grote ontwerpers als Jan des
Bouvries en Henk en Roderick Vos aanstuurt. De oeuvreprijs ging
naar designer en creatieve duizendpoot Ulf Moritz en Nadine Sterk
en Lonny van Rijswijck van Atelier NL wonnen de award voor
designtalent. Voor hun alledaagse en originele producten met een
meerwaarde.
Altijd een feestje
Alle Woon Awards worden toegekend door vakjurys, alleen de beste
woonwinkel wordt gekozen door het publiek. Ikea won in die categorie
van andere genomineerden Nijhof Baarn, Basiclabel, Het Kabinet en
Lifestyle.
Argumentatie van kiezers: Altijd een feestje! Eén grote verlanglijst!
In één woord: super!
Plat en strak
De duurzame Eco-tv van Philips was bij de introductie in 2008 een van
de meest energiezuinige televisies ter wereld. "Toch, zo roemt de jury
het winnende product, is de televisie op de eerste plaats mooi
vormgegeven platte beeldbuis, strakke omlijsting en mede daardoor
toegankelijk voor een groot publiek. Het beste woonproduct, de
bijzondere lamp Nebula van Joris Laarman, is volgens de jury een
glamourous signstatement dat enigszins retro oogt maar ook helemaal
van nu is.
Goed pensioenDe Sanoma Woon Award voor de beste wooncampagne werd
gewonnen door Aegon. Door een kopregel - Het doel is dat u dit over
dertig jaar ook nog kunt kopen - over
een bestaande advertentie van een woonwinkel te plaatsen wijst Aegon
op een
originele manier op de noodzaak van een goed pensioen. De genomineerde
online
wooncampagnes vond de jury helaas niet overtuigend en creatief genoeg
om een
award toe te kennen.