Ingezonden persbericht


De mondiale reis- en toerismebranche werkt samen in MASSIVEGOOD

Innovatief fondsenwervingsinitiatief vanuit reiswereld helpt gezondheidszorg voor de armen bekostigen

Hoofddorp, 28 september 2009 - Vooraanstaande vertegenwoordigers uit de mondiale reis- en toeristenindustrie zijn - voor de eerste keer in de geschiedenis - bijeen gekomen om hun steun te betuigen aan een nieuw, ambitieus, wereldwijd initiatief op gebied van de gezondheidszorg: MASSIVEGOOD. Het project is opgezet door de Millennium Foundation for Innovative Finance for Health en maakt het mogelijk dat reizigers, elke keer dat ze reisdiensten kopen, een 'microbijdrage' leveren. Deze bijdragen worden besteed aan de bestrijding van hiv/aids, malaria en tuberculose in de ontwikkelingslanden. Het initiatief kan de komende vier jaar potentieel 1 miljard dollar opbrengen voor extra ondersteuning van de wereldwijde gezondheidszorg.

Het plan werd gepresenteerd op de eerste dag van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties, tijdens een bijeenkomst van de Task Force for Innovative Finance for Health, onder leiding van de Britse premier Gordon Brown en de president van de Wereldbank, Robert Zoellick. Jean-Claude Baumgarten, president en CEO van de World Travel & Tourism Council, vertegenwoordigde de bedrijfstak bij de presentatie. Hij stelde: "Als leiders van een bedrijfstak die van cruciaal belang is voor de wereldeconomie, die bijna één van elke tien dollar genereert die in de wereld wordt uitgegeven en die 220 miljoen werknemers telt, nemen wij onze verantwoordelijkheid."

Vooraanstaande vertegenwoordigers van de mondiale reis- en toeristenindustrie tekenden samen een principeverklaring, waarin zij hun steun toezegden aan de Millennium Foundation en de lancering van MASSIVEGOOD. Tot de ondertekenaars behoren de World Travel and Tourism Council, Amadeus, Sabre and Travelport (vertegenwoordiger van het belangrijke mondiale distributiesysteem GDS, waarmee het mondiale reserverings­netwerk van de luchtvaartmaatschappijen wordt beheerd), het toonaangevende online reisbureau Opodo; American Express Business Travel en Carlson Wagonlit Travel (voor de sector reismanagement), Voyageurs du Monde (voor de sector vakantiereizen), Mondial Assistance (als callcenterpartner) en de Global Business Coalition on HIV/Aids, Tuberculosis and Malaria.

De technologische applicatie voor MASSIVEGOOD is ontwikkeld door Amadeus. De oplossing kan worden geïntegreerd in alle GDS-systemen en ingebed in het normale boekingssysteem voor vliegtickets en andere reisreserveringen. Het resultaat is dat met MASSIVEGOOD iedereen die reist gewoon met één simpele klik een microbijdrage (twee dollar) kan leveren. Dat kan online of via een reisbureau, elke keer dat iemand boekt.

Dit is het eerste grote fondsenwervingsinitiatief dat de Millennium Foundation lanceert. Deze stichting heeft als doel om nieuwe bronnen voor innovatieve fondswerving te mobiliseren ten behoeve van de drie millennium­ontwikkelings­doelstellingen met betrekking tot gezondheid waartoe de Verenigde Naties in 2000 besloten: het behandelen en bestrijden van levensbedreigende ziekten, waaronder hiv/aids, malaria en tuberculose, het verlagen van de kindersterfte en het verbeteren van de gezondheid van moeders. #

ADDENDUM BIJ PERSBERICHT

ONDERSTEUNENDE CITATEN VAN BRANCHEDEELNEMERS:

Amadeus
"Amadeus is er trots op de technologie achter dit fantastische project te hebben geïnitieerd en ontwikkeld. Het resultaat is een innovatieve financieringsoplossing die kan worden geïntegreerd in reisdistributiesystemen en alle andere mondiale aankoopsystemen. Het succes van dit initiatief hangt af van een mondiale beweging en de wereldomvattende samenwerking binnen de reisbranche.

David Jones, President & CEO, Amadeus IT Group: "De steun aan MASSIVEGOOD weerspiegelt onze strategische benadering van sociale verantwoordelijkheid: We gebruiken van onze expertise en ons commerciële netwerk om ontwikkeling te stimuleren binnen de gemeenschappen die ontwikkeling nodig hebben."

Over Amadeus
Amadeus is voor aanbieders, verkopers en afnemers van reizen de favoriete technologiepartner in de industrie. Amadeus levert distributie-, IT- en verkoopoplossingen waarmee de klant kan inspelen op, groeien binnen en succes hebben in de snel veranderende reisindustrie. Tot de groepen klanten behoren aanbieders van reizen (luchtvaartmaatschappijen, hotels, autoverhuurbedrijven, spoorwegmaatschappijen, veerbootbedrijven, cruiselijnen, verzekeringsmaatschappijen en touroperators), verkopers van reizen (reisbureaus) en afnemers van reizen (bedrijven en reizigers). De oplossingen zijn ingedeeld in vier categorieën: Distribution & Content, Sales & e-Commerce, Business Management en Services & Consulting. De belangrijkste bedrijfslocaties van Amadeus bevinden zich in Madrid (hoofdkantoor en marketing), Nice (ontwikkeling) en Erding (operationele taken - centrum voor gegevensverwerking). Daarnaast heeft Amadeus regionale kantoren in Miami, Buenos Aires en Bangkok. Amadeus is op 219 markten actief op klantniveau via 71 lokale Amadeus Commercial Organisations. De onderneming is voor meer dan de helft eigendom van WAM Acquisition, waarvan BC Partners, Cinven, Air France, Iberia en Lufthansa de aandeelhouders zijn. Bij Amadeus werken wereldwijd meer dan 8.600 medewerkers van 105 nationaliteiten. Meer informatie is beschikbaar op: www.benelux.amadeus.com

Over de Millennium Foundation
De Millennium Foundation for Innovative Finance for Health ("Millennium Foundation") is een Zwitserse organisatie zonder winstoogmerk die in 2008 is opgericht met als doel om een duurzame bron van noodzakelijke extra fondsen te creëren om de drie millennium­ontwikkelings­doelstellingen met betrekking tot gezondheid te bereiken waartoe de Verenigde Naties in 2000 besloten: het behandelen en bestrijden van levensbedreigende ziekten, waaronder hiv/aids, malaria en tuberculose, het verlagen van de kindersterfte en het verbeteren van de gezondheid van moeders. Om zijn missie te bereiken wil de Millennium Foundation burgers inspireren en de mogelijkheden bieden om mee te doen aan een wereldwijde solidariteits­beweging om de schrijnende ongelijkheid tussen rijk en arm te verminderen in de toegang tot gezondheidszorg. Het eerste aandachtspunt is het opzetten van MASSIVEGOOD, een innovatieve fondsenwervings­oplossing waarmee iedereen die reist eenvoudig microbijdragen kan leveren aan het redden van mensenlevens. Dit gebeurt door levensbedreigende ziekten te bestrijden bij de meest kwetsbare bevolkingsgroepen in de wereld. Voor meer informatie bezoekt u: http://www.millennium-foundation.org

Over Mondial Assistance
Mondial Assistance Group is internationaal toonaangevend op het gebied van ondersteuning, reisverzekeringen en persoonlijke diensten. De onderneming heeft op dit moment 9817 medewerkers in dienst, die 40 verschillende talen spreken en wereldwijd werken met een netwerk van 400.000 dienstverleners en 180 correspondenten. 250 miljoen mensen - 4% van de wereldbevolking - maken gebruik van de diensten die de groep op alle vijf continenten aanbiedt. Mondial Assistance is lid van de Allianz Group.



Ingezonden persbericht