Gemeente Abcoude
Herindeling weer op agenda raad
Proces onderzoek staatssecretaris
Welke varianten zijn onderzocht?
Uitkomsten financieel onderzoek
Uitkomsten toets aan beleidskader herindeling
Gesprekken met een afvaardiging van de gemeenten
De gemeenteraden aan zet
Standpunt gemeenteraad Abcoude
Uw rol
Aanmelden insprekers
Vecht en Venen De gemeente Abcoude neemt sinds augustus 2006 deel aan
een herindelingtraject, de zogeheten arhi-procedure voor het Vecht- en
Plassengebied. De provincie Utrecht heeft de afgelopen jaren onderzoek
gedaan naar diverse varianten en een herindelingsadvies uitgebracht
voor de versterking van de bestuurskracht in de regio. Dit advies
vormde de basis van het wetsvoorstel van staatssecretaris Bijleveld.
Op donderdag 14 mei 2009 gaven de verschillende fracties van de Tweede
Kamer aan twijfels te hebben of er wel voldoende draagvlak is voor de
herindeling van Abcoude, Breukelen, De Ronde Venen en Loenen tot een
nieuwe gemeente Vecht en Venen. Voor de staatssecretaris was dat
aanleiding het voorstel aan te houden en te onderzoeken of er andere
vormen van herindeling mogelijk zijn die op meer draagvlak bij de
gemeenten kunnen rekenen. De bedoeling is dat daar nog dit jaar
duidelijkheid over komt. Dit betekent dat de voorgestelde herindeling
van Abcoude met de drie gemeenten niet per 1 januari 2010 doorgaat.
Proces onderzoek staatssecretaris
Op verzoek van de Tweede Kamer heeft de staatssecretaris van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) een onderzoek
toegezegd om te kijken of er alternatieve varianten zijn voor de
herindeling in het Vecht- en Plassengebied , die op meer draagvlak
kunnen rekenen dan het huidige voorstel voor Vecht en Venen.
In de zomermaanden heeft ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties een tweetal onderzoeken uitgevoerd: een financieel
variantenonderzoek en een toets van de varianten aan het beleidskader
herindeling dat door het kabinet als toetsingskader wordt gehanteerd.
De staatssecretaris heeft verder twee gesprekken gevoerd met een
afvaardiging van alle bij de herindeling betrokken gemeenten; een
startbijeenkomst op 17 juni 2009 en een vervolgbijeenkomst op 2
september 2009. Op 8 september zijn in een bijeenkomst de onderzoeken
nader toegelicht aan de betrokken colleges, gemeenteraadsleden en
ambtenaren.
Staatssecretaris Bijleveld rapporteert de Tweede Kamer over de
uitkomsten van haar onderzoek in het najaar van 2009, zodat er per 1
januari 2011 heringedeeld kan worden. Dit betekent ook dat voor de
betreffende gemeenten de gemeenteraadsverkiezingen worden uitgesteld
tot in het najaar van 2010.
Welke varianten zijn onderzocht?
De staatssecretaris heeft financieel onderzoek laten doen naar de
volgende herindelingsvarianten:
Combinatie Varianten Toelichting
Vecht en Venen* Variant 1:
Abcoude-Breukelen-De Ronde Venen-LoenenCombinatie 1
Variant 2: Breukelen-Loenen zonder en in
samenwerking met Maarssen
Variant 4: Abcoude-De Ronde VenenCombinatie
2 Variant 3:
Breukelen-Loenen-Maarssen
Variant 4: Abcoude-De Ronde VenenCombinatie
3 Variant 5:
Abcoude-Breukelen-Loenen (BAL)
*Referentiemodel
De gemeentesecretarissen van de gemeenten Breukelen, Loenen en
Maarssen hebben daarnaast een eigen onderzoek gedaan. In dit onderzoek
hebben ze gekeken of een herindeling Breukelen, Loenen en Maarssen dan
wel een variant mogelijk is waarbij de heringedeelde gemeenten
Breukelen en Loenen - niet vrijblijvend - samenwerken met de gemeente
Maarssen.
Uitkomsten financieel onderzoek
Als er sprake is van een gemeentelijke herindeling, is het van belang
dat de financiële effecten van herindeling en de financiële positie
van de eigen gemeente en die van de bij die herindeling betrokken
gemeenten bekend zijn.
De resultaten van het financiële onderzoek zijn eind augustus naar de
betrokken gemeenten gestuurd. Uit dit onderzoek blijkt de financiële
startpositie van variant 4: Abcoude met De Ronde Venen, financieel
sterk is (3e positie op de financiële ranglijst van gemeenten in de
provincie Utrecht). Daar staat echter tegenover dat de varianten
Breukelen-Loenen in samenwerking met Maarssen (variant 2) en
Breukelen-Loenen-Maarssen (variant 3) slecht scoren, zowel op de
uiteindelijk positie op de financiële ranglijst van Utrechtse
gemeenten (respectievelijk 18e en 27ste) als qua belastingdruk. De
variant Vecht en Venen (variant 1) komt financieel eveneens sterk uit
de bus. Dit komt door de sterke(re) financiële positie van De Ronde
Venen en de middenpositie van Breukelen. Deze herindelingsvariant
blijkt goed te zijn voor een 8e plaats.
Uitkomsten toets aan beleidskader herindeling
De belangrijkste uitkomsten van de toets en de voorlopige conclusies
zijn de volgende:
* geen enkele variant is onmogelijk maar de losse varianten 2, 3 en
4 zijn onvoldoende;
* de oplossing van de BAL-problematiek is mogelijk bij:
+ het referentiemodel Vecht en Venen;
+ combinatie 1 (varianten 2 + 4);
+ combinatie 2 (varianten 3 + 4);
+ combinatie 3 (variant 5)
* het draagvlak voor variant 5, de herindeling van de BAL-gemeenten,
is twijfelachtig;
* de herindeling van Breukelen en Loenen zonder Maarssen levert een
beperkte versterking op van de bestuurskracht.
Het financieel onderzoek en de nadere toetsing aan het beleidskader
tezamen geeft als belangrijkste eindconclusie dat de variant Vecht en
Venen inhoudelijk veruit de beste optie is en blijft. Er is dus op
basis van de onderzoeken geen enkele reden om verandering in het
standpunt van de gemeente Abcoude aan te brengen.
Gesprekken met een afvaardiging van de gemeenten
De staatssecretaris maakte duidelijk dat zij vast blijft houden aan
haar oorspronkelijke voorstel gesteund door kabinet en provincie
indien uit het nadere onderzoek geen variant of combinatie naar voren
komt die op meer steun van de gemeenteraden kan rekenen. Zij noemt dit
het referentievoorstel.
De staatssecretaris heeft gesproken met de vijf betrokken gemeenten.
De afvaardiging bestond uit de burgemeester, een wethouder en twee
raadsleden die een verschillend standpunt in de herindeling
vertegenwoordigen. De gemeente Abcoude werd in deze gesprekken
vertegenwoordigd door burgemeester Jan Streng, wethouder Jobke
Vonk-Vedder en de raadsleden Piet Kooyman (CDA) en Hans van Kessel
(GroenLinks).
In de startbijeenkomst zijn de processtappen besproken en zijn
varianten voor nader onderzoek geïnventariseerd. Inzet van de
vervolgbijeenkomst was te kijken of er een alternatief - of mogelijke
alternatieven - voor het wetsvoorstel kunnen worden gevonden die op
meer draagvlak kunnen rekenen dan het referentiemodel. Tijdens deze
bijeenkomst zijn de resultaten van de bovengenoemde onderzoeken
besproken.
Uit de discussie die daarop volgde kwam naar voren dat de gemeente
Abcoude geen alternatief ziet en De Ronde Venen zelfstandigheid ziet
als alternatief als het referentiemodel niet wordt gerealiseerd. Ook
is er gesproken over een samengaan van de gemeenten Abcoude en De
Ronde Venen. De staatssecretaris gaf aan dat de opties die de
gemeenten Breukelen, Loenen en Maarssen voorbereiden, ook een
oplossing voor de BAL-problematiek moeten bieden.
Op basis van wat door de verschillende colleges naar voren is gebracht
concludeerde de staatssecretaris dat het niet eenvoudig zal zijn een
alternatief voor te dragen dat op meer draagvlak kan rekenen dan het
referentiemodel en waarbij de genoemde problematiek is opgelost. De
voorstellen die tijdens het vervolggesprek aan de orde zijn gekomen,
beantwoorden niet aan de opdracht van de Tweede Kamer. Waarom hebben
die colleges de vraag zo beperkt uitgelegd en zijn alleen deze opties
bestudeerd? Waarom zijn geen alternatieven onderzocht? Op die vragen
zal in de Tweede Kamer een antwoord moeten worden gegeven. De
alternatieven moeten worden gelegd naast het in procedure zijnde
wetsvoorstel. Oftewel, de Vecht en Venen-variant blijft de terugval
optie' als uit dit onderzoek geen variant komt die èn de
bestuursproblematiek in de regio oplost èn kan rekenen op meer
draagvlak.
Tijdens het gesprek kwam tot slot ook de vraag naar voren welk
standpunt de staatssecretaris zal innemen als de gemeenteraden van
Loenen, Breukelen en Maarssen zich uitspreken voor samenvoeging van de
twee gemeenten en niet-vrijblijvende samenwerking met Maarssen, en
daarnaast de gemeenten Abcoude en De Ronde Venen niet instemmen met
samengaan? De staatssecretaris zei te vermoeden dat in die situatie de
Tweede Kamer zal vragen naar de oplossing van de restproblematiek. In
die geschetste situatie is niet voldaan aan een van de
randvoorwaarden.
De gemeenteraden aan zet
De gemeenteraden van de bij de herindeling betrokken gemeenten moeten
voor 23 oktober een besluit nemen over hun voorkeursvariant. De raden
van de gemeenten Breukelen, Loenen en Maarssen nemen hierover op 13
oktober 2009 een besluit. De raad van de gemeente Abcoude neemt
hierover op 15 oktober 2009 een besluit, evenals de gemeente De Ronde
Venen. In januari 2010 zal de Tweede Kamer een definitief besluit over
het, al dan niet, aangepaste wetsvoorstel nemen.
De randvoorwaarden die de staatssecretaris stelt aan de raadsbesluiten
zijn:
* de raden moeten een heldere en beargumenteerde voorkeur uitspreken
voor de voorkeursvariant;
* elke raad moet aangeven wat een alternatieve variant zal zijn als
de voorkeursvariant niet kan worden gerealiseerd;
* er moet een uitspraak zijn gedaan over de wijze waarop de
BAL-problematiek zal zijn opgelost.
Wellicht worden er nog enkele randvoorwaarden aan toegevoegd. Op basis
hiervan kunnen gemeenteraden een debat voeren.
Aan de hand van besluiten die de raden vóór 23 oktober 2009 nemen over
de voorkeurs- en alternatieve variant, stelt de staatssecretaris vast
of voor een of meerdere van de varianten draagvlak bestaat en of er
sprake is van meer draagvlak dan voor het referentiemodel. Dan zal ze
vaststellen welke van die varianten aan de Tweede Kamer kunnen worden
voorgelegd. Zo mogelijk zal ze hierover met gemeenten een gesprek
voeren.
Standpunt gemeenteraad Abcoude
Tijdens de raadvergadering van 3 september 2009 sprak de voltallige
gemeenteraad van Abcoude zich wederom uit vóór de herindelingsvariant
Vecht en Venen oftewel een herindeling van de gemeenten Abcoude,
Breukelen, De Ronde Venen en Loenen. De raad blijft dit de beste optie
vinden; het is een combinatie die bestuurskrachtig, duurzaam en
robuust is. Daarnaast wijst de gemeente Abcoude een fusie met alleen
De Ronde Venen consequent af omdat een dergelijke fusie niet voldoet
aan onze randvoorwaarden van optimale bestuurskracht, duurzaamheid en
robuustheid.
Zoals in de raadsmotie van 3 september 2009 staat: "De
staatssecretaris heeft nadrukkelijk gesteld dat er geen
restproblematiek mag ontstaan. In dat kader willen wij nogmaals
benadrukken dat een fusie Abcoude-De Ronde Venen op generlei wijze
voldoet aan ons onze randvoorwaarden van optimale bestuurskracht,
duurzaamheid en robuustheid. Een dergelijke fusie blijft dus voor de
voltallige gemeenteraad van Abcoude volstrekt onbespreekbaar. De
bestuurlijke opgaven voor het Groene Hart vragen immers om een - in
alle opzichten - zeer sterke gemeente ofwel de door ons bepleite
gemeente Vecht en Venen. Zoals wij eerder stelden lijkt het ons echter
verstandiger dat Maarssen de eerstkomende jaren volledig zelfstandig
blijft en orde op zaken stelt binnen de eigen bestuurlijke- en
ambtelijke organisatie. Er ontstaat derhalve ook geen
restproblematiek."
De raad voelt zich gesterkt in dit standpunt door de uitkomsten van
het Financieel Onderzoek Herindelingsvarianten Vecht en Plassengebied,
dat in opdracht van de staatssecretaris is verschenen, als ook de
notitie Samenwerken of Samenvoegen van de gemeenten Loenen, Breukelen
en Maarssen, als het rapport Berenschot 'Perspectief. Huis op orde.'
over de ambtelijke, bestuurlijke en financiële situatie van de
gemeente Maarssen.
Uw rol
Op donderdag 15 oktober 2009 zal de raad een definitief standpunt
innemen over de voorkeursvariant en de alternatieve variant. U kunt
tijdens het forum uw mening kenbaar maken aan de raad. De raadsleden
kunnen die dan meenemen in hun beraadslagingen.
Aanmelden insprekers
Wilt u van het spreekrecht gebruik maken, dan moet u dit uiterlijk 24
uur voor het forum
melden bij de raadsgriffier, Tanja Poorthuis, telefoon (0294) 28 02 16
of 28 02 80. U kunt u ook schriftelijk aanmelden of per e-mail:
tanja.poorthuis@abcoude.nl. Bij aanmelding geeft u uw naam, eventueel
de instantie die u vertegenwoordigt, het adres, het telefoonnummer en
het onderwerp waarover u het woord wil voeren.
De inspraak vindt plaats in het forum. Dit is namelijk het moment
waarop de raadsleden zich laten informeren over de onderwerpen die aan
de orde zijn. Na de opening van het forum kunnen inwoners van de
gemeente of andere belanghebbenden, zoals vertegenwoordigers van
instellingen, inspreken. Na de inspraak kunnen de raadsleden reageren
of vragen stellen en krijgt de inspreker de gelegenheid hierop te
reageren.
---
1 oktober 2009