Provincie Noord-Holland

GS trekken ⬠103,6 miljoen voor Zuidtangent terug


01 oktober 2009

Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland stellen Provinciale Staten voor om ⬠103,6 miljoen terug te trekken uit het tunnelproject Spaarnepassage Zuidtangent Haarlem.

Voorstel is dit bedrag te besteden aan andere
hoogwaardigopenbaarvervoerprojecten: ⬠3,5 miljoen wil GS investeren in Schiphol Oost en Amstelveen-Uithoorn, ⬠100,1 miljoen wordt beschikbaar gehouden voor projecten in de Metropoolregio Amsterdam.

De afgelopen jaren heeft de provincie Noord-Holland intensief overlegd met de gemeente Haarlem om tot een gezamenlijk standpunt te komen over de wijze waarop de hoogwaardige openbaar vervoer verbinding Zuidtangent het Spaarne moet kruisen. Twee eerdere studies uit 2002 en
2004 hadden geen resultaat opgeleverd. De afgelopen twee jaar is opnieuw een uitgebreide studie uitgevoerd. De omgeving en maatschappelijke organisaties zijn hierbij nauw betrokken. Ook deze studie heeft niet geresulteerd in een gezamenlijk bestuurlijk standpunt van de Provincie Noord-Holland en de gemeente Haarlem.

Haarlem onderschrijft weliswaar de resultaten van de studie, maar heeft opnieuw geen politieke keuze gemaakt over een gewenste oplossing. Provinciale Staten heeft Gedeputeerde Staten om deze reden verzocht de gereserveerde middelen voor Zuidtangent Spaarnepassage in Haarlem te besteden aan andere hoogwaardigopenbaarvervoerprojecten.

Een deel van het geld kan worden ingezet voor projecten die snel kunnen worden uitgevoerd. ⬠2 miljoen euro gaat naar de busverbinding tussen Amstelveen en Uithoorn van busstation Uithoorn via de voormalige spoorbaan naar Station Westwijk en Poortwachter (Amstelveenlijn) en vervolgens naar busstation Amstelveen; ⬠1,5 miljoen gaat naar de hoogwaardige openbaar vervoer verbinding Schiphol Oost tussen de aansluiting N201 op de busbaan Aalsmeer â Hoofddorp en het nieuwe busstation Schiphol Oost.

Het grootste deel van het geld, ⬠100,1 miljoen, wordt nog niet toegekend aan projecten. Samenwerkende overheden in de Metropoolregio Amsterdam studeren op dit moment op een
hoogwaardigopenbaarvervoernetwerk voor de hele regio. In het voorjaar
2010 is die studie afgerond, waarna partijen prioriteiten zullen stellen. Zicht op realisatie en harde afspraken met betrokken gemeenten zijn ook dan belangrijke criteria.
Ook de reserveprojecten uit de Tweede Investeringsimpuls Noord-Holland komen nog in aanmerking. Dat zijn HOV Haarlem Noord-CS, HOV Haarlem Zuidas/Schiphol, OV Grensstreek Noord-Holland/Zuid-Holland en HOV knoop Amstelveen Centrum. Gedeputeerde Staten zeggen daarbij wel dat op dit moment grootschalige investeringen in de Haarlemse schakels niet voor de hand liggen.

Het voorstel van GS wordt besproken in de vergadering van de Statencommissie wegen, verkeer en vervoer op 12 oktober.
---