GS trekken ⬠103,6 miljoen voor Zuidtangent terug
01 oktober 2009
Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland stellen Provinciale
Staten voor om ⬠103,6 miljoen terug te trekken uit het tunnelproject
Spaarnepassage Zuidtangent Haarlem.
Voorstel is dit bedrag te besteden aan andere
hoogwaardigopenbaarvervoerprojecten: ⬠3,5 miljoen wil GS investeren
in Schiphol Oost en Amstelveen-Uithoorn, ⬠100,1 miljoen wordt
beschikbaar gehouden voor projecten in de Metropoolregio Amsterdam.
De afgelopen jaren heeft de provincie Noord-Holland intensief overlegd
met de gemeente Haarlem om tot een gezamenlijk standpunt te komen over
de wijze waarop de hoogwaardige openbaar vervoer verbinding
Zuidtangent het Spaarne moet kruisen. Twee eerdere studies uit 2002 en
2004 hadden geen resultaat opgeleverd. De afgelopen twee jaar is
opnieuw een uitgebreide studie uitgevoerd. De omgeving en
maatschappelijke organisaties zijn hierbij nauw betrokken. Ook deze
studie heeft niet geresulteerd in een gezamenlijk bestuurlijk
standpunt van de Provincie Noord-Holland en de gemeente Haarlem.
Haarlem onderschrijft weliswaar de resultaten van de studie, maar
heeft opnieuw geen politieke keuze gemaakt over een gewenste
oplossing. Provinciale Staten heeft Gedeputeerde Staten om deze reden
verzocht de gereserveerde middelen voor Zuidtangent Spaarnepassage in
Haarlem te besteden aan andere hoogwaardigopenbaarvervoerprojecten.
Een deel van het geld kan worden ingezet voor projecten die snel
kunnen worden uitgevoerd. ⬠2 miljoen euro gaat naar de busverbinding
tussen Amstelveen en Uithoorn van busstation Uithoorn via de
voormalige spoorbaan naar Station Westwijk en Poortwachter
(Amstelveenlijn) en vervolgens naar busstation Amstelveen; ⬠1,5
miljoen gaat naar de hoogwaardige openbaar vervoer verbinding Schiphol
Oost tussen de aansluiting N201 op de busbaan Aalsmeer â Hoofddorp en
het nieuwe busstation Schiphol Oost.
Het grootste deel van het geld, ⬠100,1 miljoen, wordt nog niet
toegekend aan projecten. Samenwerkende overheden in de Metropoolregio
Amsterdam studeren op dit moment op een
hoogwaardigopenbaarvervoernetwerk voor de hele regio. In het voorjaar
2010 is die studie afgerond, waarna partijen prioriteiten zullen
stellen. Zicht op realisatie en harde afspraken met betrokken
gemeenten zijn ook dan belangrijke criteria.
Ook de reserveprojecten uit de Tweede Investeringsimpuls Noord-Holland
komen nog in aanmerking. Dat zijn HOV Haarlem Noord-CS, HOV Haarlem
Zuidas/Schiphol, OV Grensstreek Noord-Holland/Zuid-Holland en HOV
knoop Amstelveen Centrum. Gedeputeerde Staten zeggen daarbij wel dat
op dit moment grootschalige investeringen in de Haarlemse schakels
niet voor de hand liggen.
Het voorstel van GS wordt besproken in de vergadering van de
Statencommissie wegen, verkeer en vervoer op 12 oktober.
---
Provincie Noord-Holland