Ingezonden persbericht

Doetinchem, 30 september 2009

Enorme stimulans elektrisch fietsen Achterhoek
Diverse pilots binnenkort van start

De ambitie aan de versnellingstafel in Doetinchem was vanmorgen bij alle aanwezigen duidelijk: op naar een regiodekkend netwerk van elektrische fiets- en scooteroplaadpunten en wel vóór de zomer van 2010. Maar hoe zorgen we ervoor dat deze ambitie ook werkelijkheid wordt? Zo'n veertig vertegenwoordigers vanuit overheid en bedrijfsleven kropen om 7.30 uur al rond de tafel bij het Sociaal Cultureel Eetcafe het Borghuis in Doetinchem om deze vraag te beantwoorden.
Het werd een vruchtbare bijeenkomst met een aantal hele concrete financiële afspraken waardoor het project in ieder geval van start gaat. Winterswijk wordt pilotgemeente, NS Didam start een pilot rond de stationsomgeving en de Rabobank gaat een pilot opzetten met de fietshandelaren in de regio om via die weg het gebruik van de elektrische fiets te stimuleren.

De ambitie om te komen tot een regiodekkend netwerk van elektrische oplaadpunten past geheel in het streven van de Achterhoekse gemeenten naar een duurzame én innovatieve regio. Martin Stor van het Achterhoeks Centrum voor Technologie (ACT) zette het verwezenlijken van deze ambitie zelfs in een perspectief op wereldschaal: "We móeten met z'n allen zorgen voor het terugbrengen van de CO2 uitstoot en daarmee indirect het stijgen van de zeespiegel. Duurzaam vervoer helpt daar bij en dat is mijn drive!" In die zin is het onderwerp ook niet alleen toeristisch gezien interessant, maar het is ook minstens zo belangrijk in het kader van woon-werkverkeer. Hoe dringen we het autogebruik terug ten voordele van de elektrische fiets? Bij de tafel met als centrale vraag "Hoe geven wij als werkgever het goede voorbeeld?" kwamen de gemeenten meteen tot concrete afspraken: het cafetariamodel dusdanig inrichten dat het voor werknemers aantrekkelijk wordt om een elektrische fiets aan te schaffen met daarbij flankerend beleid om te zorgen in werktijd voor een alternatief als je als werknemer voor overleg een langere afstand moet overbruggen. Tevens komt in ieder gemeentehuis een speciaal oplaadpunt als extra stimulans.

Financiële toezeggingen
Aan de financiële tafel zegden diverse partijen toe een bijdrage te doen: Syntus draagt E40.000 bij voor de realisatie van oplaadpunten op alle NS-stations in de Achterhoek, zo'n 15 in totaal. Het landelijke project "Ruimte voor de fiets" zou eveneens subsidiemogelijkheden bieden. Via Koninklijke Horeca Nederland en het RAL wordt geprobeerd de TOPS te voorzien van een oplaadpunt, totaal veertig in de Achterhoek. De provincie heeft een bedrag toegezegd van zo'n E70.000 en de gemeenten zullen zorgdragen voor tenminste drie oplaadpunten in het openbaar gebied als aanvulling op de reeds bestaande punten die met name in het centrum van gemeenten te vinden zijn. Elektriciteitsbedrijf Liander gaat onderzoeken wat zij kunnen betekenen in de aanleg van de infrastructuur voor de oplaadpunten.
Winterswijk start op korte termijn met een pilot waarbij ze o.a. de grotere werkgevers zoals het ziekenhuis en scholen willen benaderen om mee te werken.
---