Ingezonden persbericht
30 september 2009
Meer offerteaanvragen, minder werk in de elektrotechnische installatiebranche
Kansen op het gebied van duurzame energiesystemen en domotica
Almelo - De helft van de elektrotechnische installatiebedrijven voorziet dit jaar een omzetdaling. Men krijgt veel offerteaanvragen, maar het scoringspercentage en de marge dalen sterk. Dit blijkt uit het vandaag verschenen Marketingrapport Installatiebranche E-sector 2009 van Van Es Marketing Services. Het rapport geeft een onafhankelijk, actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen in de elektrotechnische installatiebranche.
De huidige recessie laat zijn sporen na in de installatiebranche. Dit jaar verwacht ruim de helft van de elektrotechnische installatiebedrijven het jaar af te sluiten met een omzetdaling ten opzichte van 2008. Als gevolg van de tegenvallende omzet verwacht de helft van de ondernemers dit jaar ook een daling van het netto bedrijfsresultaat. In 2010 is er sprake van enig herstel; over het nog komende jaar verwacht 31 procent een omzetdaling. Hierbij dient wel te worden opgemerkt dat de omzet in 2010 wordt vergeleken met het slechte jaar 2009.
Naast een terugval van de omzet merkt men dagelijks de gevolgen van de kredietcrisis. Men krijgt aanzienlijk meer offerteaanvragen. Op het gebied van calculatiewerk heeft men het druk, alleen vloeit er minder werk uit voort. Het verkrijgen van opdrachten vergt meer tijd en moeite. Men moet harder lopen om opdrachten binnen te halen, waarbij het scoringspercentage op offertes sterk is gedaald. Opdrachtgevers gaan meer shoppen wat een sterke prijsdruk tot gevolg heeft, een toenemende prijsconcurrentie en dalende marges. De kleinere elektrotechnische installatiebedrijven krijgen steeds meer concurrentie van de grote ondernemingen. Door de sterke daling in de nieuwbouwmarkt richten steeds meer grote installatiebedrijven zich op de veel kleinschaligere onderhoudsmarkt in een poging de orderportefeuille op peil te houden. Bij opdrachtgevers bemerkt men een terughoudendheid en veel vertraging in de besluitvorming. Naast de verslechterde marktomstandigheden constateert men tevens een verslechtering in de betalingsmoraal van klanten en wordt men geconfronteerd met liquiditeitsproblemen.
De ondernemers zien de beste mogelijkheden in de renovatie- en onderhoudsmarkt en toepassingen op het gebied van duurzame energiesystemen en domotica.
Aan het onderzoek onder elektrotechnische installatiebedrijven hebben 200 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een gecombineerde telefonische en online enquête uitgevoerd in de maanden juni en juli 2009. De respondenten vallen onder de SBI-codes 432101 en 432901 van de Kamers van Koophandel. In het marketingrapport worden veel onderzoeksresultaten vergeleken met de resultaten van de onderzoeken onder installatiebedrijven in de E-sector die Van Es marketing Services sinds 2001 periodiek heeft uitgevoerd.
Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag en marktontwikkelingen. Meer informatie vindt u op
E I N D E P E R S B E R I C H T