Kirschner benoemd tot programmadirecteur Learning and Cognition OU

30/09/2009 08:45

Open Universiteit Nederland

Prof. dr. Paul Kirschner is per 1 oktober 2009 benoemd tot directeur van het onderzoeksprogramma Learning and Cognition van het Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC), een onderzoeksinstituut van de Open Universiteit Nederland. Het Learning and Cognition programma heeft als doel het stimuleren van leven-lang-leren, het ontwikkelen van - op cognitie gebaseerde - theorieën op het gebied van onderwijsontwerp en het beschikbaar stellen van deze expertise aan anderen, zoals scholen, overheid en bedrijven.

Onderzoeksprogramma

Het Learning and Cognition programma doet onderzoek naar de cognitieve processen die ten grondslag liggen aan leren en ontwikkelt theorieën om effectieve en efficiënte leertaken, leeromgevingen en vormen van assessment te ontwerpen. Het programma bevat drie thema's, waarin projecten worden uitgevoerd: leertaken, leeromgevingen en assessment. Het onderzoeksprogramma Learning and Cognition is één van de drie programma's van CELSTEC. De andere twee zijn: Learning Networks en Learning Media.

Benoeming

"De benoeming van Paul Kirschner tot programmadirecteur van het Learning and Cognition onderzoeksprogramma van CELSTEC zorgt voor borging van de continuïteit en kwaliteit van het programma", vertelt prof. dr. Rob Koper, hoogleraar-directeur van CELSTEC. "Paul is in het verleden al één van de trekkende krachten in het programma geweest en we zijn verheugd over zijn terugkomst." Kirschner volgt prof. dr. Fred Paas op, die per 1 oktober a.s. naar de Erasmus Universiteit Rotterdam vertrekt.

Over Paul Kirschner

Prof. dr. Paul Kirschner (New York, 1951) is fulltime hoogleraar Onderwijspsychologie, i.h.b. leven-lang-leren en geeft sinds 2008 leiding aan het onderzoeksprogramma Leven-lang-leren voor professionele en persoonlijke ontwikkeling van NeLLL, het Netherlands Laboratory for Lifelong Learning van de Open Universiteit. Per 1 oktober 2009 wordt hij programmaleider van het Learning and Cognition onderzoeksprogramma bij CELSTEC. Hij is sinds 1983 verbonden aan de Open Universiteit Nederland, eerst als onderwijstechnoloog, later als onderzoeker en hoogleraar onderwijstechnologie. Hij promoveerde in 1991 op het onderzoek Practicals in higher science education. In 1999 werd hij benoemd tot hoogleraar bij de Universiteit Maastricht, in 2002 bij de Open Universiteit Nederland en in 2006 bij de Universiteit Utrecht. Van 2000 tot 2004 was hij lid van de Onderwijsraad en is nu lid van de Wetenschappelijk Technische Raad van SURF. In april 2009 is hij gekozen tot Fellow van de American Educational Research Association (AERA) en president-elect van de International Society for the Learning Sciences. Kirschner is (co-)auteur van onder meer de boeken Visualizing argumentation, Ten Steps to Complex Learning en What we know about CSCL.

Over CELSTEC

Het Centre for Learning Sciences and Technologies is een 'centre of excellence' op het gebied van Learning Sciences en Technology Enhanced Learning. Het heeft als doel duurzame en bewezen oplossingen te onderzoeken, ontwikkelen en leveren, om leren op het werk, op school en onderweg te verbeteren. Dit wordt bereikt door state-of-the-art onderzoek in Learning Sciences te combineren met de vernieuwende krachten van nieuwe media, mobieltjes en internet. Nieuwe oplossingen worden uitgebreid getest in de laboratoria van CELSTEC en in de praktijk, volgens het principe van open innovatie. In 2008 ontvingen de onderzoeksprogramma's van CELSTEC de hoogste gemiddelde score van alle onderwijsresearchprogramma's in Nederland.