Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)

ROVER verwacht geen problemen bij invoering chipkaart NS

Vanaf 1 oktober kan ook de treinreiziger bij NS met de ov-chipkaart reizen. Reizigersvereniging ROVER verwacht dat de invoering van de chipkaart rustig zal verlopen. De chipkaart is voorlopig gericht op een beperkte groep reizigers en de invoering gaat zeer geleidelijk. Op sommige stations staan weliswaar al poortjes, maar die gaan nog niet dicht. Het blijft voorlopig dan ook gewoon mogelijk met het papieren treinkaartje te reizen. Die vrije keuze voor de reiziger heeft ROVER de afgelopen jaren ook steeds bepleit. Wel waarschuwt ROVER voor allerlei bijzonderheden, waarop de treinreiziger bij gebruik van de chipkaart goed moet letten.

Vanaf 1 oktober kan de reiziger bij NS 'op saldo' reizen met een anonieme ov-chipkaart. Wie een persoonlijke ov-chipkaart (met pasfoto) heeft, kan daarmee nog niet 'op saldo' reizen bij NS. De eerste groep ov-chipkaart-gebruikers beperkt zich dus tot reizigers die het volle tarief betalen. NS verwacht dat reizigers met een Voordeelurenkaart vanaf december 'op saldo' kunnen reizen. In tegenstelling tot de metro in Amsterdam en Rotterdam houdt de reiziger de mogelijkheid om met het papieren treinkaartje te blijven reizen. De toegangspoorten tot de stations blijven dan ook voorlopig open.

ROVER is tevreden over de geleidelijke invoering en het feit dat het duale kaartsysteem voorlopig blijft bestaan, de reizigersvereniging wil dat de klant de keuze heeft tussen gebruik van de chipkaart en het papieren kaartje. Wel raadt ROVER de reiziger aan zich goed te verdiepen in de voorwaarden en beperkingen van de chipkaart. Enkele aandachtspunten:
*Om bij NS 'op saldo' te kunnen reizen, moet de chipkaart eerst bij een kaartautomaat of loket worden geactiveerd.
*Er kan alleen worden gereisd met NS-treinen. Wie moet overstappen op een trein van Arriva, Connexxion, Syntus of Veolia kan beter met een papieren kaartje reizen.
*Bij een overstap tussen twee NS-treinen moet niet worden uit- en ingecheckt.
*Op een aantal gecombineerde trein-/metrostations in Amsterdam* moeten reizigers scherp opletten bij welke poortjes of losse kaartlezers zij moeten in- en uitchecken.

Vanwege de beperkte reizigersgroep voor wie de kaart interessant is, verwacht ROVER geen chaotische taferelen bij de introductie van de kaart. Wel vindt ROVER de situatie op de genoemde Amsterdamse stations veel te onduidelijk. Ook het overstappen op een trein van een andere vervoerder dreigt met de chipkaart gecompliceerder (en duurder) te worden. ROVER blijft hameren op de noodzaak van een betere oplossing.

*) Amsterdam Amstel, Duivendrecht, Amsterdam Bijlmer ArenA, Amsterdam RAI.
Pagina geplaatst: 30 september 2009

----------