Studie leidt tot eigen lespakket en boek van kinderen met diabetes
Promotie Medische antropologie
woensdag 30 september, 14.00 uur
We weten veel over de ziekte Diabetes, maar nog weinig over hoe het is om er mee te leven en hoe kinderen dat (willen) doen. Waarin verschillen de perspectieven en wensen van kinderen, ouders en behandelaars? Willen en kunnen zij samenwerken aan goede diabeteszorg? Door niet alleen onderzoek te doen naar kinderen, maar ook mét kinderen verkreeg Christine Dedding diepgaand inzicht in hun dagelijkse leven met de ziekte en in het werk dat deze kinderen verzetten om dat leven zo aangenaam mogelijk te maken. Iedereen realiseert zich dat samenwerken essentieel is in de diabeteszorg, maar het blijkt niet gemakkelijk om de vele barrières daartoe te overwinnen. De mondigheid van kinderen uit zich vaak in stilte, waardoor de probleemervaring van kinderen onvoldoende (h)erkend wordt en hun expertise onvoldoende wordt benut. De belangrijkste barrière is het sociaal-culturele beeld van het kwetsbare incompetente kind. De participatie van kinderen in het onderzoek van Dedding leidde tot nieuwe inzichten in de diabeteszorg, de competenties van kinderen en hoe volwassenen die beoordelen. Tevens leverde het voorlichtingsproducten op die aansluiten bij de beleving en leefwereld van de kinderen. Zij hebben onder meer zelf een boek geschreven over het leven met hun ziekte.
Mw. C.W.M. Dedding: Delen in macht en onmacht. Kindparticipatie in de (alledaagse) diabeteszorg. Promotor is mw. prof. dr. A.P. Hardon.
Locatie: Aula van de UvA, Singel 411, Amsterdam.
Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail:
Universiteit van Amsterdam