Onderzoek: geloof, hoop en liefde op het web


Resultaten onderzoek internetgebruik

AMERSFOORT, 20090930 -- Dat het internet een belangrijke bron is voor het aangaan van nieuwe contacten, het vinden van een nieuwe relatie, en voor erotiek zal niemand verbazen. Dat het web ook een belangrijke plek inneemt in het leven van gelovigen en spiritueel geïnteresseerden is minder bekend. "Op internet zoek ik naar antwoorden op mijn vragen en verdieping van mijn religie".

Dit zijn enkele conclusies uit een grootschalig onderzoek van OnlineResults naar internetgebruik. Hiervoor zijn 280 Nederlanders, in leeftijd variërend van 18 tot 67 jaar en met uiteenlopende culturele en religieuze achtergronden, ondervraagd naar de rol die internet speelt in hun persoonlijk leven en welke sites zij zoal bezoeken.

Geloof jij het nog?
1 op de 5 respondenten bezoekt regelmatig sites op het gebied van religie, geloof en levensbeschouwing. Van Jehova's Getuigen tot de Islam, en van filosofie tot hekserij. Velen doen dit omdat het inspirerend en verhelderend werkt om visies van andere gelovigen te lezen. Zoals een respondent aangeeft: "Ik bezoek deze sites als ik behoefte heb om verdiepende teksten te lezen over het leven en visies daarop". Het bezoek aan deze sites is ook vaak praktisch van aard. Om op te zoeken wanneer er kerkdiensten in de eigen gemeente zijn of bijvoorbeeld gemiste preken terug te lezen. Of nog hipper: het terugluisteren van podcasts van `pastoor 2.0' Roderick Vonhögen.

Religie 2.0
In de van oorsprong wat conservatieve wereld van de religie gaat men steeds meer met de laatste ontwikkelingen mee. En worden er bijvoorbeeld communities gebouwd rondom kerk en geloof, zoals www.tangle.com. Verder zijn er complete online tv zenders - bijvoorbeeld www.cometogethertv.nl - en online radiostations - www.bright.fm - op christelijke grondslag. De almaar afnemende bezoekersaantallen aan kerken staan blijkbaar niet symbool voor een verminderde behoefte om te geloven. Er worden enkel andere plekken gebruikt om het geloof te belijden: "Dat betekent dat ik altijd over Hem wil leren en van Hem wil genieten, ook op internet". De populairste sites op het gebied van religie zijn niet voor niets dikwijls initiatieven van individuele gelovigen. Kerken, parochies en andere religieuze instanties zouden nog meer kunnen deelnemen aan het verspreiden van het geloof op het web. Door gelovigen een platform te bieden bevorderen zij niet alleen de actieve deelname aan het geloof, maar kunnen ze ook een jongere doelgroep bereiken.

Niet alleen liefde voor de Heer
Religieuze internetsites en datingsites sluiten elkaar niet uit. Veel gelovige respondenten geven aan ook regelmatig datingsites te bezoeken. En laat een enkeling zijn geloof een rol spelen bij zijn keuze voor een partner - door zich bijvoorbeeld in te schrijven op ChristianMatch.com-, het grootste gedeelte van de respondenten geeft de voorkeur aan Relatieplanet, Lexa of E-matching. Veelal om te zoeken naar een vriendschap of een serieuze relatie, al dan niet succesvol. "Ik heb nog niemand gevonden. Ben ook niet wanhopig, vind daar leuke contacten en dat is ook kostbaar".

Kruisbestuiving
Zelfs religie en erotiek bijten elkaar niet op internet. Een respondent die regelmatig sites van Jehovah Getuigen bezoekt, gebruikt het internet daarnaast voor het bestellen van lingerie en artikelen via sites als www.pabo.nl en www.ChristineleDuc.nl. "Leuk om steeds iets nieuws te proberen", zegt zij hierover. Al gaat de combinatie religie en erotiek niet voor iedereen op: "Geen erotiek voor mij, ik heb genoeg aan Jezus", aldus één van de respondenten.
Zijn respondenten nog relatief open over hun aankopen op erotisch gebied, minder dan eentiende van de respondenten geeft aan wel eens een pornosite te bezoeken. Waarbij natuurlijk de grote vraag is of iedereen hier wel volledig eerlijk antwoordt. Feit is wel dat de respondenten die zeggen wel eens dergelijke sites te bezoeken dit vooral doen "om aan mijn trekken te komen". Of met een meer praktische reden: "om aan gratis condooms te komen".

Over OnlineResults
OnlineResults helpt u uw online prestaties te verbeteren. Onze expertise op het gebied van online strategie, usability onderzoek, zoekmachine marketing en content management, zorgt ervoor dat wij u op adequate wijze kunnen helpen bij het effectief inzetten en sturen van al uw online marketing activiteiten. En daardoor het verhogen van uw online rendement.

Meer informatie
Dit artikel maakt deel uit van een grootschalig onderzoek naar internetgebruik. Behalve de categorieën Levenbeschouwing & Religie en Relaties, Dating & Erotiek omvat dit onderzoek vele andere categorieën van internetsites.

Bent u geïnteresseerd in de onderzoeksresultaten van de overige categorieën? Welke sites het meest genoemd werden? Of de motivatie die gebruikers geven bij hun keuzes? Neem dan contact op met Michel van Kats via info@onlineresults.nl of 035-538 49 70.

Ook voor algemene vragen over de diensten van OnlineResults of om te bespreken wat OnlineResults voor uw organisatie kan betekenen, kunt u vanzelfsprekend contact opnemen met ons.





Ingezonden persbericht