* Wijziging Wet inburgering
Wijziging Wet inburgering
30 sep 2009
Inburgeringsplichtige kan aanbod niet langer zomaar meer weigeren
Onlangs heeft het Rijk de Wet inburgering (Wi) opnieuw aangepast en
het zogenaamde vaststellingstelsel ingevoerd.
Dit nieuwe stelsel geeft gemeenten de mogelijkheid om
inburgeringsplichtigen, voor wie zij dat noodzakelijk achten, te
verplichten aan een inburgeringsvoorziening mee te werken. Tot nu toe
kon de inburgeringsplichtige het aanbod weigeren. Het college van de
gemeente Kampen heeft besloten gebruik te maken van deze mogelijkheid
van de Wi.
Aanleiding voor deze keuze is het feit dat Kampen een relatief hoog
aantal inburgeraars telt met een handhavende beschikking, zonder een
voorziening. Deels omdat er geen passend aanbod voor deze groep was,
maar ook deels omdat onvoldoende inzet door de inburgeraar werd
getoond. Een deel van deze groep regelt geen inburgeringsvoorziening
en lijkt uitstelgedrag te vertonen.
Het niet behalen van het inburgeringsexamen binnen een termijn van 3,5
of 5 jaar kan echter vervelende gevolgen hebben voor
inburgeringsplichtigen. Ze kunnen hoge boetes opgelegd krijgen, maar
daarnaast heeft het vanaf 1 januari 2010 ook gevolgen voor het
verblijfsrecht. Zolang de inburgeraar niet aan de
inburgeringsverplichting heeft voldaan, wordt de verblijfsvergunning
niet verlengd voor onbepaalde tijd, maar voor bepaalde tijd. De
achtergrond hiervan is, dat van vreemdelingen die permanent in
Nederland willen verblijven, verlangd mag worden dat zij beschikken
over voldoende kennis van de Nederlandse taal en samenleving om
tijdens dat verblijf aan de Nederlandse samenleving te kunnen
deelnemen.
De klantmanagers van de gemeente spreken de groep met een handhavende
beschikking gedurende de handhavingstermijn regelmatig om na te gaan
hoe de inburgering vordert. Zij hebben op dit moment echter geen
mogelijkheden om in te grijpen en de inburgeringsplichtige aan te
zetten om aan zijn inburgering te werken, als zij zien dat de
inburgering niet goed gaat. Pas als de termijn verstreken is, kunnen
we als gemeente een boete opleggen, maar dat is als het ware een
negatieve stimulans. Wethouder Ruifrok: "Met de invoering van het
vaststellingsstelsel hebben we wel een instrument om hier eerder iets
aan te doen. Immers als een inburgeringsplichtige niet in staat is of
in staat is gebleken om zijn eigen inburgering te organiseren, kunnen
we in het vaststellingsstelsel in een vroegtijdig stadium (alsnog) een
inburgeringsvoorziening opleggen. Op die manier kan het
vaststellingstelsel preventief werken".
Binnen het vaststellingsstelsel wordt niet voor iedere
inburgeringsplichtige een inburgeringsvoorziening vastgesteld. Pas als
blijkt dat een inburgeringsplichtige zich onvoldoende inzet om aan de
inburgeringsplicht te voldoen, kan binnen het vaststellingsstelsel
tegen de zin van een inburgeringsplichtige een inburgeringsvoorziening
worden opgelegd. Als een inburgeringsplichtige na voldoende inzet niet
in staat blijkt om te voldoen aan de verplichtingen van de
inburgeringsplicht, zal hij/zij (deels) vrijgesteld kunnen worden van
de inburgeringsplicht.
In 2007 zijn de Wet inburgering (Wi) en de Regeling Vrijwillige
Inburgering in werking getreden. Sindsdien is de wet een aantal keren
gewijzigd met als doel de deelname aan inburgeringsvoorzieningen te
verhogen, de doelgroep te vergroten, het rendement van inburgering te
verhogen en meer mogelijkheden voor maatwerk te bieden.
Gemeente Kampen | Burgemeester Berghuisplein 1 | 8261 DD |
info@kampen.nl | www.kampen.nl |
Gemeente Kampen