Gemeente Kampen


* Verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid centraal in concept Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan

Verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid centraal in concept Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan

30 sep 2009
Het college van de gemeente Kampen heeft ingestemd met het nieuwe Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP).
Hiermee is de intentie uitgesproken voor meer verkeersveiligheid en een betere bereikbaarheid van Kampen. Het GVVP is bedoeld om de nieuwe ontwikkelingen in de gemeente Kampen samen met het bestaande beleid op het gebied van verkeer en vervoer goed op elkaar af te stemmen. Het concept GVVP is opgesteld voor de periode tot en met 2015. Een doorkijk wordt gegeven naar 2030.

In vergelijking met het eerste GVVP (2002), waar vooral verkeersveiligheid centraal stond, zijn in dit conceptplan bereikbaarheid en milieu/leefbaarheid ook belangrijke pijlers. Zo pleit het nieuwe plan voor een sterk verbeterd openbaar vervoer per trein en voor een betere bereikbaarheid van de bedrijventerreinen in Kampen, met de Rijksweg 50 als 'kapstok'. Verkeerswethouder Treep: "Ik ben enorm trots op dit plan waarin we ons als gemeente sterk hebben gemaakt voor een veilige en nog betere bereikbaarheid van Kampen. Daarnaast biedt het plan vele mogelijkheden die het fietsgebruik stimuleren, waardoor we het milieu ontlasten".

Naast bovenstaande pijlers staan in de gemeente Kampen vele ontwikkelingen op het gebied van verkeer en vervoer op het programma, zoals het opwaarderen van de N50 naar A50, het aanleggen van de Hanzespoorlijn met een extra station in Kampen-zuid en de bouw en uitbreiding van Het Onderdijks. Ook het vertrammen van het Kamperlijntje met de aanleg van een nieuw station en de aanleg van de bypass zijn belangrijke ontwikkelingen, die aandacht verdienen bij het te hanteren verkeers- en vervoersbeleid.

Om te komen tot het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan is bewust gekozen om in een vroeg stadium alle belangengroepen erbij te betrekken door middel van een breed samengestelde klankbordgroep, waarin onder andere ouderenbonden, diverse ondernemersverenigingen en wijkverenigingen zitting hebben. Daarna heeft er een verkeersdebat met de commissie Ruimtelijke Ontwikkeling plaatsgevonden en zijn de opmerkingen van de raadsfracties in het plan opgenomen.

Verkeer is één van de vele functies in de stad. Het levert een bijdrage aan het creëren van een leefbare, bereikbare en bruikbare stad. Er moet een goede verhouding zijn tussen behoeften aan een mobiel leven, verblijven in woonwijken met aandacht voor kinderen, een vitaal historisch en economisch centrum en goed functionerende bedrijventerreinen. Soms betekent dit dat verkeersmogelijkheden worden gestimuleerd; in een ander geval moeten zij worden afgeremd.

Het concept GVVP ligt vanaf 29 september tot en met 11 november in het stadhuis ter inzage voor burgers. Zij kunnen formeel reageren op het plan. De manier waarop zienswijzen ingediend kunnen worden, staat vermeld in De Brug. De gemeenteraad stelt het plan naar verwachting op 17 december definitief vast. Het Uitvoeringsprogramma met de daarbij behorende financiering wordt begin 2010 ter vaststelling voorgelegd aan de raad. De stukken van het concept GVVP kunt u ook downloaden vanaf www.kampen.nl.

Gemeente Kampen | Burgemeester Berghuisplein 1 | 8261 DD | info@kampen.nl | www.kampen.nl |