* Verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid centraal in
concept Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan
Verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid centraal in concept
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan
30 sep 2009
Het college van de gemeente Kampen heeft ingestemd met het nieuwe
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP).
Hiermee is de intentie uitgesproken voor meer verkeersveiligheid en
een betere bereikbaarheid van Kampen. Het GVVP is bedoeld om de nieuwe
ontwikkelingen in de gemeente Kampen samen met het bestaande beleid op
het gebied van verkeer en vervoer goed op elkaar af te stemmen. Het
concept GVVP is opgesteld voor de periode tot en met 2015. Een
doorkijk wordt gegeven naar 2030.
In vergelijking met het eerste GVVP (2002), waar vooral
verkeersveiligheid centraal stond, zijn in dit conceptplan
bereikbaarheid en milieu/leefbaarheid ook belangrijke pijlers. Zo
pleit het nieuwe plan voor een sterk verbeterd openbaar vervoer per
trein en voor een betere bereikbaarheid van de bedrijventerreinen in
Kampen, met de Rijksweg 50 als 'kapstok'. Verkeerswethouder Treep: "Ik
ben enorm trots op dit plan waarin we ons als gemeente sterk hebben
gemaakt voor een veilige en nog betere bereikbaarheid van Kampen.
Daarnaast biedt het plan vele mogelijkheden die het fietsgebruik
stimuleren, waardoor we het milieu ontlasten".
Naast bovenstaande pijlers staan in de gemeente Kampen vele
ontwikkelingen op het gebied van verkeer en vervoer op het programma,
zoals het opwaarderen van de N50 naar A50, het aanleggen van de
Hanzespoorlijn met een extra station in Kampen-zuid en de bouw en
uitbreiding van Het Onderdijks. Ook het vertrammen van het
Kamperlijntje met de aanleg van een nieuw station en de aanleg van de
bypass zijn belangrijke ontwikkelingen, die aandacht verdienen bij het
te hanteren verkeers- en vervoersbeleid.
Om te komen tot het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan is bewust
gekozen om in een vroeg stadium alle belangengroepen erbij te
betrekken door middel van een breed samengestelde klankbordgroep,
waarin onder andere ouderenbonden, diverse ondernemersverenigingen en
wijkverenigingen zitting hebben. Daarna heeft er een verkeersdebat met
de commissie Ruimtelijke Ontwikkeling plaatsgevonden en zijn de
opmerkingen van de raadsfracties in het plan opgenomen.
Verkeer is één van de vele functies in de stad. Het levert een
bijdrage aan het creëren van een leefbare, bereikbare en bruikbare
stad. Er moet een goede verhouding zijn tussen behoeften aan een
mobiel leven, verblijven in woonwijken met aandacht voor kinderen, een
vitaal historisch en economisch centrum en goed functionerende
bedrijventerreinen. Soms betekent dit dat verkeersmogelijkheden worden
gestimuleerd; in een ander geval moeten zij worden afgeremd.
Het concept GVVP ligt vanaf 29 september tot en met 11 november in het
stadhuis ter inzage voor burgers. Zij kunnen formeel reageren op het
plan. De manier waarop zienswijzen ingediend kunnen worden, staat
vermeld in De Brug. De gemeenteraad stelt het plan naar verwachting op
17 december definitief vast. Het Uitvoeringsprogramma met de daarbij
behorende financiering wordt begin 2010 ter vaststelling voorgelegd
aan de raad. De stukken van het concept GVVP kunt u ook downloaden
vanaf www.kampen.nl.
Gemeente Kampen | Burgemeester Berghuisplein 1 | 8261 DD |
info@kampen.nl | www.kampen.nl |
Gemeente Kampen