Gemeente Kampen


* Uitkomsten benchmark Waarstaatjegemeente.nl en klanttevredenheidsonderzoeken publieksdienstverlening

Uitkomsten benchmark Waarstaatjegemeente.nl en klanttevredenheidsonderzoeken publieksdienstverlening

30 sep 2009
In het voorjaar van dit jaar nam de gemeente Kampen deel aan de landelijke benchmark Waarstaatjegemeente.nl en aan de Benchmarking Publiekszaken.
Door het college is besloten om één keer per twee jaar deel te nemen aan deze benchmarks. Deze onderzoeksmethode geeft inzicht in de prestaties van de gemeente. De uitkomsten van deze twee benchmarks voor 2009 zijn nu beschikbaar.

Waarstaatjegemeente.nl is een instrument dat het mogelijk maakt om een goed beeld te krijgen van het functio-neren van een gemeente. Met als centrale vraag: Hoe tevreden is de burger over de gemeente waarin hij woont?

Deze vraag wordt beantwoord vanuit vijf invalshoeken, ook wel burgerrollen genoemd:

1. de burger als kiezer;

2. de burger als klant;

3. de burger als onderdaan;

4. de burger als partner;

5. de burger als wijkbewoner.

Op de burgerrollen `de burger als klant' (cijfer 7,5), `de burger als onderdaan' (cijfer 6,8), `de burger als wijkbewoner' (cijfer 7,1) scoort de gemeente Kampen hoger dan het gemiddelde van de andere benchmarkgemeenten. Op de burgerrollen `de burger als kiezer' (cijfer 5,8) en `de burger als partner' (cijfer 5,6) scoort de gemeente Kampen een onvoldoende, maar wel (bijna) gelijk aan het benchmarkgemiddelde. In vergelijking met andere benchmarkgemeenten scoort de gemeente Kampen gemiddeld of bovengemiddeld op de meeste indicatoren van deze benchmark.

In 2007 nam de gemeente Kampen voor het eerst deel aan de landelijke benchmark De Staat van de Gemeente. In vergelijking met de scores uit de benchmark De Staat van de Gemeente in 2007 is er praktisch op alle indicatoren een stijging te zien. De hoogste stijging geldt voor de rollen `de burger als klant' (van 6,9 naar 7,5), `de burger als onderdaan' (van 6,1 naar 6,8) en `de burger als wijkbewoner' (van 6,6 naar 7,1). Hoewel de scores voor de rollen `de burger als kiezer' (van 5,6 naar 5,8) en `de burger als partner' (van 5,5 naar 5,6) ook iets gestegen zijn, is er nog ruimte voor ontwikkeling voor deze twee rollen.

Benchmarking Publiekszaken
De deelname aan Waarstaatjegemeente.nl is gecombineerd met deelname aan Benchmarking Publiekszaken. Benchmarking Publiekszaken geeft burgers en gemeenten inzicht in de kwaliteit van de dienstverlening. Uiteindelijk gaat het erom dat burgers tevreden zijn over de dienstverlening van de gemeente.
· Bezoekers aan de publieksbalie in Kampen beoordelen de dienstverlening met een 7,8.
· Klanten die telefonisch contact hadden met de gemeente Kampen geven gemiddeld een 7,4 voor de manier waarop men geholpen is bij het telefonische contact.
· Het gemiddelde rapportcijfer dat klanten geven aan de website van de gemeente Kampen is een 7,4.
· Klanten die een product hebben besteld via de website van de gemeente Kampen zijn hierover tevreden.Voor de indicatoren `het gemak waarmee de aanvraag kon worden ingediend' en `de snelheid waarmee een aanvraag kon worden voltooid' scoort de gemeente Kampen hoog; een 7,9. Het benchmarkgemiddelde is een 7,5.

In vergelijking met andere benchmarkgemeenten scoort de gemeente Kampen gemiddeld of bovengemiddeld op de meeste indicatoren van de klanttevredenheidsonderzoeken van de Benchmarking Publiekszaken.

Doelen deelname benchmarks
De doelen die de gemeente nastreeft met de deelname aan de landelijke benchmarks zijn:
· Transparantie;
· verantwoording naar de burger;
· kwaliteitsverbetering (lerende organisatie);
· vergelijkbaarheid met andere gemeenten.

Gemeente Kampen | Burgemeester Berghuisplein 1 | 8261 DD | info@kampen.nl | www.kampen.nl |