ChristenUnie
ChristenUnie dringt aan op spoorlijn Breda-Utrecht
ChristenUnie dringt aan op spoorlijn Breda-Utrecht
woensdag 30 september 2009 16:41 Minister Eurlings gaat op verzoek van
de ChristenUnie een Maatschappelijke Kosten Batenanalyse doen naar een
mogelijk nieuwe spoorlijn tussen Breda en Utrecht. Ernst Cramer: ,,Ik
ben blij dat de spoorlijn serieus wordt onderzocht. De vervoerswaarde
van deze nieuwe spoorlijn is zo goed, dat we deze kans niet zomaar
voorbij moeten laten gaan".
Aanleiding voor het onderzoek is een rapport van BAM dat stelt dat bij
een slimme combinatie met de reeds geplande verbreding van de A27 de
spoorlijn mogelijk 700 miljoen euro goedkoper wordt. De minister wil
daarom bij de verbreding van de A27 zo veel als mogelijk een
toekomstige spoorlijn niet onmogelijk maken. Onduidelijk is wat het
besluit van de minister voor de A27 nu financieel scheelt in de kosten
voor een mogelijke later te realiseren spoorlijn.
Ernst Cramer: ,,Volgens de minister kan het voordeel van ruim 700
miljoen euro namelijk alleen worden bereikt met een voorinvestering
van 1 miljard euro. Tegelijkertijd stelt de minister dat de aanleg van
de spoorlijn in de middenberm of dicht bij de A27, de varianten
waarbij je het grootste voordeel zou behalen, alleen uitvoerbaar is
bij gelijktijdige realisatie met de verbreding van de A27. Dit kan
volgens mij niet allebei waar zijn want bij gelijktijdige aanleg praat
je over veel meer dan een voorinvestering".
Kans groter
Volgens de ChristenUnie is gelijktijdige aanleg van de spoorlijn met
de A27 echter niet nodig om toch het synergievoordeel van circa 700
miljoen euro te halen in de toekomst. Ook hoeft er geen vertraging te
zijn voor de A27 en is de schatting van voorinvestering van 1 miljard
veel te hoog. ,,Het enige wat nodig is, is dat er ruimte over wordt
gelaten in de middenberm. Hiervoor moeten wat viaducten worden
verbreed en meer grond aangekocht. Maar die grond is vrijwel zeker
grotendeels ook al nodig voor de aanleg van de A27. Dus dat kun je
niet als extra kosten voor de spoorlijn zien", aldus Cramer. Voordeel
van het extra ruimte reserveren voor de spoorlijn is volgens de
ChristenUnie verder dat de verbreding van de A27 eenvoudiger wordt met
minder hinder voor de automobilist. ,,Mocht de spoorlijn er toch niet
komen dan kun je als dat nodig is later veel makkelijker de A27 nog
een keer verbreden".
Nijpels
Momenteel onderzoekt een commissie onder leiding van Ed Nijpels de
financierbaarheid en haalbaarheid van de spoorverbinding in opdracht
van vijf gemeenten langs het traject. De resultaten worden in oktober
verwacht. Cramer: ,,Ik ga er vanuit dat deze commissie zal aantonen
dat de benodigde voorinvestering veel lager is dan de genoemde 1
miljard. Als de regio ook bereid is bij te dragen dan moet je voor een
rijksbijdrage eerder denken aan een bedrag dat een factor 10 lager is.
Dat is een verstandige investering als je daar in de toekomst 700
miljoen euro mee bespaard!"
Ernst Cramer