ChristenUnie
ChristenUnie ziet kans voor extra ontwikkelingsgeld
ChristenUnie ziet kans voor extra ontwikkelingsgeld
woensdag 30 september 2009 13:27 De ChristenUnie ziet mogelijkheden om
extra geld in ontwikkelingslanden te investeren. Door de crisis staat
ondersteuning aan de armsten van deze wereld ter discussie terwijl
door daling van het BNP het ontwikkelingsbudget ook fors terug loopt.
Ernst Cramer heeft een potje van 4 miljard gevonden waaruit geld voor
ontwikkelingshulp kan worden gehaald, en vraag minister Bos tijdens de
Financiële Beschouwingen dit in te zetten.
Het tegengaan van armoede, was een van de onderwerpen van de G20-top.
Nederland pleitte voor het beschikbaar komen van voldoende middelen
vanuit internationale financiële instellingen. Volgens Cramer kan het
kabinet een veel directere rol spelen. Nederland krijgt in de twee
tranches `special drawing rights' (trekkingsrechten) van het
Internationaal Monetair Fonds rond de 4 miljard euro. De ChristenUnie
stelt voor om een deel hiervan in een soort fonds voor
Ontwikkelingslanden te storten, van waaruit allerlei
ontwikkelingsrelevante investeringen worden gedaan. Betrek het
Nederlandse bedrijfsleven hier dan ook actief bij, zodat deze eveneens
zullen profiteren van de middelen. Zo snijdt het mes aan twee kanten.
Cramer vraagt Bos of hij bereid is een deel van de trekkingsrechten
in te zetten voor de economische ontwikkeling van ontwikkelingslanden.
Tekst van Ernst Cramer bij Algemene Financiele Beschouwingen:
Perspectief. Dat was het eerste woord waarmee mijn fractievoorzitter
de APB opende. En eigenlijk is het ook op dit debat van toepassing.
Het crisis-puin-ruimen is bijna voltooid en het wordt tijd om vooruit
te kijken. Hoe gaat Nederland er in 2020 uitzien? Hoe kunnen we ons
land - in de woorden van het kabinet - slimmer, schoner, sterker
solidair en solide maken? Welk perspectief schetst het kabinet voor de
komende jaren? Er is tijdens de APB al het nodige over gezegd.
Overigens ook over de onduidelijkheid rondom de inzet en daadkracht
van het kabinet bij de bestrijding van de crisis. Ik gun het kabinet
een herkansing en vraag dan maar aan deze minister of hij het hele
plaatje nog eens wil neerzetten. Zodat we in ieder geval van die
onzekerheid verlost worden.
We zijn inmiddels twee weken verder en er is in de tussentijd veel
gebeurd. De G20 top heeft plaatsgevonden. Fantastisch dat we daar aan
tafel konden zitten. De Nederlandse delegatie reisde met een grote
agenda af naar Pittsburgh. De financiële wereld zou moeten veranderen.
Arme landen zouden meer ondersteund moeten worden. En er zouden
duidelijke stappen gezet moeten worden richting de
klimaatfinanciering. Wat heeft die grote inzet van Nederland nu
opgeleverd? Gaat er straks ook daadwerkelijk een andere wind waaien op
genoemde thema's? Graag de visie van de minister.
Uiteraard zijn we niet alleen afhankelijk van de mondiale
besluitvorming. Op nationaal niveau liggen er ook genoeg uitdagingen,
eufemistisch gesteld. Alleen al als we kijken naar de Miljoenennota.
De problematiek is groot. En dit kabinet zál een deel van de
problematiek voor zijn rekening moeten nemen. Maar niet vanuit de
redenering: er is 35 miljard nodig, waar gaan we schrappen? Maar
vanuit de vraag: welke maatregelen zijn nodig om Nederland er in 2020
beter voor te laten staan. Beter in termen van duurzaamheid,
innovatie, sociale en economische verhoudingen. Dat moet volgens de
ChristenUnie de inzet van de heroverweging zijn. Het bedrag van 35
miljard wordt overigens nergens onderbouwd. Welke premissen liggen
hieraan ten grondslag?
Hiernaast is het voor Nederland minstens zo belangrijk hoe andere
Eurolanden het herstel van de overheidsfinanciën gaan oppakken. Als de
oplossing wordt gezocht in het laten rollen van de geldpers - en
daarmee het toenemen van de inflatie - kan Nederland heroverwegen wat
het wil, maar dan raken wij diep in de problemen. Hoe gaat de minister
er voor zorgen dat dit scenario zich niet gaat voordoen? En hoe gaat
hij het Stabiliteits en Groeipact weer op de Europese agenda zetten?
Als we naar de ontwikkeling van de Nederlandse economie kijken, valt
op dat Nederland nog achterblijft bij een aantal ons omringende
landen. De tweede kwartaalcijfers waren wat dat betreft niet hoopvol.
Het CPB berichtte afgelopen week dat de wereldhandel tekenen van
herstel vertoont, terwijl de Nederlandse export achter blijft.
Kennelijk profiteert onze economie niet automatisch meer van een
aantrekkende wereldhandel. Hoe duidt de minister deze ontwikkeling? En
wat betekent dit voor onze concurrentiepositie naar de toekomst toe?
Voorzitter, ik ga nog even terug naar de G20 top. Er werden - zoals
gezegd - warme woorden door de Nederlandse delegatie gesproken over
financiële verhoudingen, klimaat en armoede. Een aantal dingen moeten
me dan toch van het hart.
Klimaatdoelstelling
Tijdens het crisisakkoord is er extra geld uitgetrokken voor klimaat
en is er een SDE-opslag voorgesteld om groene projecten te
financieren, zodat er een stabiel investeringsklimaat voor duurzame
energie kan ontstaan. Iets waar het de laatste jaren nog al eens aan
ontbroken heeft. Het extra geld blijft echter op de plank liggen en de
SDE-opslag wordt nodeloos gefrustreerd. Hoe kan dit kabinet in
internationaal verband het klimaat zo hoog op de agenda plaatsen,
terwijl het in eigen land de plannen nauwelijks uitvoert? Kan ik van
deze minister een krachtige aansporing verwachten richting zijn
verantwoordelijke collega's?
Special Drawing Rights IMF
Het tegengaan van armoede, was eveneens een van de onderwerpen van de
G20-top. Nederland pleitte voor het beschikbaar komen van voldoende
middelen vanuit internationale financiële instellingen. Maar ook hier
kan het kabinet een veel directere rol spelen, volgens de
ChristenUnie. Nederland krijgt in de twee tranches `special drawing
rights' van het IMF zo rond de 4 miljard euro. De ChristenUnie stelt
voor om een deel hiervan in een soort FES voor Ontwikkelingslanden te
storten, van waaruit allerlei ontwikkelingsrelevante investeringen
worden gedaan. Betrek het Nederlandse bedrijfsleven hier dan ook
actief bij, zodat deze eveneens zullen profiteren van de middelen. Zo
snijdt het mes aan twee kanten. Wat vindt de minister van dit
voorstel? En is hij überhaupt bereid een deel van de trekkingsrechten
in te zetten voor de economische ontwikkeling van ontwikkelingslanden?
Bonuscultuur
Tot slot stonden de bonussen nog op de G20 agenda. Het is hoopvol dat
daarover een akkoord is bereikt. Tijdens de APB heeft mijn fractie nog
gevraagd om het eigen aandelenbezit van topbestuurders te beperken, om
te voorkomen dat eigenbelang van bestuurders centraal komt te staan.
Kan de minister nog ingaan op dit voorstel?
Bij heel de bonusdiscussie wil ik nog wel de nuancering plaatsen dat
we de crisis niet zullen oplossen door alleen de bonussen aan te
pakken. Daar is ook een stuk zelfreflectie voor nodig.
Dit was eigenlijk het enige wat ik er nog over wilde zeggen. Ware het
niet dat er gister onduidelijkheid ontstond over de bonus van dhr.
Zalm. Hoe kan de minister `vergeten zijn' te vermelden dat dhr. Zalm
over vier jaren een bonus kan krijgen (dus 4 x 50% van het
jaarsalaris)? Iedereen was in de veronderstelling dat dit een
eenmalige bonus zou zijn. Dat moet de minister toch niet ontgaan zijn?
Waarom de mist optrekken rondom een onderwerp waar je nota bene een
speerpunt van hebt gemaakt? Kan de minister ons hier nog eenmaal klip
en klaar uitleggen hoe de vork in de steel zit en hoe die bonus van
dhr. Zalm tot stand komt?
Integratie Fortis - ABN
Nu we het toch over dhr. Zalm hebben: de ChristenUnie maakt zich
behoorlijke zorgen over de integratie van Fortis en ABN. De druk
vanuit Europa neemt toe. Daar kun je van alles van vinden, maar het is
een realiteit dat er snel knopen doorgehakt moeten worden. Dan is het
van belang dat je van verschillende scenario's weet wat de kosten
zullen zijn. Ook omdat het hier om gemeenschapsgeld gaat. Wij zien
graag een soort plan B wanneer de gewenste integratie om wat voor
reden dan ook ter discussie komt te staan. Bestaat dit plan?
Het kabinet staat voor een enorme klus. Er is het nodige in gang
gezet, maar dit zal nog maar het begin zijn van wat er nodig is om de
overheidsfinanciën weer in het gareel te krijgen. Dit gaat de hele
samenleving raken. Mijn fractie wenst het kabinet veel wijsheid toe
bij de te nemen beslissingen.
Ernst Cramer