SDU uitgevers
30 september 2009 - Chemiezone Onderzoek: Brancheonderzoek vervoer
gevaarlijke stoffen
30 september 2009 Chemiezone Onderzoek: Brancheonderzoek vervoer
gevaarlijke stoffen
'Vervoerders van gevaarlijke stoffen hebben behoefte aan meer
handhaving'
Bijna de helft van de betrokkenen bij het vervoer van gevaarlijke
stoffen (46 procent) heeft meer behoefte aan handhaving van de
Inspectie Verkeer en Waterstaat. Dit blijkt uit onderzoek van
Chemiezone onder ruim 400 ondervraagden. Het onderzoek vond plaats in
het kader van de herlancering van VGS Online,de geheel vernieuwde
website rond wetgeving van vervoer van gevaarlijke stoffen
(www.vervoergevaarlijkestoffen.nl).
Meer kennis bij inspectie en minder complexe wetgeving
Behalve meer handhaving wil men ook dat de Inspectie Verkeer en
Waterstaat meer kennis van zaken heeft en in staat is een advies uit
te brengen. Daarnaast geeft 57 procent van de ondervraagden aan dat de
huidige wetgeving te complex is. Ze zouden willen dat de overheid de
wetgeving eenvoudiger en begrijpelijker maakt, zodat er minder ruimte
is voor interpretatieverschillen en er betere aansluiting op de
verschillende vervoersvormen (weg, spoor, lucht, binnen- en zeevaart)
komt.
Bewustwording
Ook steekt de branche de hand in eigen boezem. Het bedrijfsleven moet
zich meer bewust zijn van de risico's. Vaak is niet onwil, maar gebrek
aan kennis de oorzaak. Bewustwording wordt dan ook als grootste trend
in het vakgebied gezien. Ook moet helder zijn wie verantwoordelijk is
op welk punt van transport. Juist op dat vlak zijn verbeterpunten
mogelijk (53 procent).
Wegvervoer is meer risicovol
Vervoer over de weg brengt de meeste risico's met zich mee. Van de
betrokkenen geeft 58 procent aan dat de kans op ongelukken daar het
grootst is. Met name doordat chauffeurs niet weten welke lading ze
vervoeren en doordat medeweggebruikers geen idee hebben langs wat voor
vrachtwagens ze rijden. Meer kennis van wat een oranje bordje betekent
zou uitkomst kunnen bieden.
Binnenvaart is volgens de sector verreweg het veiligste
vervoersmiddel. De minder drukke verkeersituatie is de belangrijkste
reden.
Basisnet onbekend
De aanstaande invoering van het Basisnet is bij vervoerders slecht
bekend. Meer dan de helft (64 procent) van de betrokkenen geeft aan
geen of te weinig kennis te hebben van het Basisnet. Met name
betrokkenen bij het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg weten
niet wat er van ze verwacht wordt rond deze wetgeving.
Zelfregulering versus regulering
Vervoerders willen ondanks meer handhaving ook meer zelfregulering.
'Laat de overheid de kaders stellen en controleren. De branche heeft
zelf de verantwoording om te implementeren' (46%).
Andere resultaten uit het Chemiezone Onderzoek:
- 46 procent van de ondervraagden heeft voldoende kennis om het
vervoer van gevaarlijke stoffen veilig te laten verlopen en 12 procent
onderschrijft de stelling dat de huidige kennis te summier is.
- 57 procent van de betrokkenen denkt dat een ramp als recentelijk in
Viareggio (Italië) ook in Nederland kan plaatsvinden.
- 66 procent van de ondervraagden geeft aan dat het kennisniveau rond
het vervoer van gevaarlijke stoffen erg wisselt. Het ene bedrijf heeft
de zaken goed op orde, bij het andere worden vraagtekens gezet.
Links:
http://www.chemiezone.nl/
Voor meer informatie over het Brancheonderzoek vervoer gevaarlijke
stoffen of een reactie kunt u contact opnemen met:
Sdu Uitgevers, Bert Pijfers, senior uitgever. Telefoon: 070 3780219 of
mail naar chemiezone@sdu.nl.