Ministerie van Economische Zaken
Nieuwe geschillencommissies versterken positie consument
30 september 2009 | nieuwsbericht | Consumentenbeleid
Staatssecretaris Heemskerk en minister Hirsch Ballin van Justitie
hebben woensdag 30 september 2009 elf nieuwe geschillencommissies in
het zonnetje gezet.
De nieuwe commissies zijn het resultaat van een gezamenlijke
inspanning van Economische Zaken, Justitie, De Consumentenbond en De
Geschillencommissie (voorheen Stichting geschillencommissies; SGC) en
de verschillende branches. 'De nieuwe commissies versterken de positie
van de consument', aldus Heemskerk.
0900-nummers
Sinds begin 2006 zijn er door de gezamenlijke inspanningen van alle
partijen elf nieuwe geschillencommissies bijgekomen. Het gaat dan om
geschillencommissies voor de volgende sectoren: airconditioning;
dakbedekking; juweliers en zilversmeden; autoverhuur; huisdieren;
directe verkoop; particuliere onderwijsinstelling; OV-fiets;
zonwering; informatiediensten (o.a. 0900-nummers) en zelfstandige
klinieken. Ook werden recent de geschillencommissie Luchtvaart en de
commissie Elektronische Communicatiediensten (internetproviders)
opgericht. In totaal zijn er daarmee nu 44 geschillencommissies.
Pluim
Volgens Heemskerk komen er nog vier nieuwe commissie. Deze worden
binnenkort actief. Het gaat dan om de Fitnesssector; Uiterlijke
verzorging (kappers, pedicures, etc.); Banden en Wielenservice en
Nieuwbouwwoningen. 'Al deze branches nemen hiermee hun
verantwoordelijkheid om geschillen netjes te regelen voor de consument
en ze verdienen daarvoor een dikke pluim', aldus Heemskerk.
Volgens Hirsch Ballin en Heemskerk stimuleert de overheid de
totstandkoming van Geschillencommissies om een aantal redenen. Zo
zorgen de branches naast een geschillencommissie ook voor deugdelijke
algemene voorwaarden (kleine lettertjes) die conform de wet zijn
opgesteld.
Rechter
Hierdoor weet de consument waar ie aan toe is en staat hij/zij sterk.
Daarnaast zijn geschillencommissies laagdrempelig voor de consument.
'Men kan hier eenvoudig en tegen zeer geringe kosten zijn recht
halen. En het voorkomt een onnodige gang naar de rechter', aldus
Hirsch Ballin. Volgens Heemskerk gaat het bij consumentengeschillen
ook vaak om niet zulke hele grote zaken, maar zijn het wel
aangelegenheden die tot irritatie leiden, zoals bijvoorbeeld een
internetverbinding die niet werkt. 'Naar de rechter stappen voor
zoiets doe je niet zomaar, maar via de geschillencommissie kun je wel
eenvoudig je recht halen. De geschillencommissies zijn daarmee een
belangrijke pijler in ons stelsel van consumentenbescherming,' aldus
Heemskerk
Meer informatie (