30 september 2009
Elf nieuwe geschillencommissies zijn vandaag door staatssecretaris
Frank Heemskerk van Economische Zaken en Minister Hirsch Ballin van
Justitie in het zonnetje gezet. De nieuwe geschillencommissies zijn
het resultaat van een gezamenlijke inspanning van Economische Zaken,
Justitie, Consumentenbond en De Geschillencommissie (voorheen
Stichting geschillencommissies; SGC) en de verschillende branches. De
SER faciliteert het overleg hierover tussen de branche- en de
consumentenorganisaties. "De nieuwe geschillencommissies versterken de
positie van de consument", aldus staatssecretaris Heemskerk van
Economische Zaken.
Sinds begin 2006 zijn er door de gezamenlijke inspanningen van alle
partijen elf nieuwe geschillencommissies bijgekomen. Het gaat om de
volgende sectoren: airconditioning; dakbedekking; juweliers en
zilversmeden; autoverhuur; huisdieren; directe verkoop; particuliere
onderwijsinstelling; OV-fiets; zonwering; informatiediensten (o.a.
0900 nummers) en zelfstandige klinieken. Ook zijn recent de
geschillencommissie Luchtvaart en de commissie Elektronische
Communicatiediensten (internetproviders) opgericht. In totaal zijn er
daarmee nu 44 geschillencommissies. Bovendien zitten er nog vier
nieuwe commissies aan te komen die op niet al te lange termijn actief
worden. Het gaat om de fitnesssector; uiterlijke verzorging (kappers,
pedicures, etc.); banden en wielenservice en nieuwbouwwoningen. "Al
deze branches nemen hiermee hun verantwoordelijkheid om geschillen
netjes te regelen voor de consument en ze verdienen daarvoor een dikke
pluim", aldus Heemskerk.
De overheid stimuleert de totstandkoming van Geschillencommissies om
meer dan een reden. Ten eerste vormen ze het sluitstuk van succesvol
overleg tussen ondernemers en consumenten over de tweezijdige algemene
voorwaarden (kleine lettertjes). Voordelen van zulke voorwaarden zijn:
De consument weet dat de voorwaarden door zijn belangenorganisatie in
orde zijn bevonden en de ondernemer weet dat hij beschikt over
algemene voorwaarden die de consument vertrouwen inboezemen. Ten
tweede, de Geschillencommissies, die op basis van de tweezijdige
voorwaarden zijn ingesteld, hebben als voordeel dat ze laagdrempelig
zijn voor de consument. "Men kan hier eenvoudig en tegen zeer geringe
kosten zijn recht halen. En het voorkomt een onnodige gang naar de
rechter", aldus Hirsch Ballin. Volgens Heemskerk gaat het bij
consumentengeschillen vaak om niet zulke hele grote zaken, maar zijn
het wel aangelegenheden die tot irritatie leiden, zoals bijvoorbeeld
een internetverbinding die niet werkt. "Naar de rechter stappen voor
zoiets doe je niet zomaar, maar via de geschillencommissie kun je wel
eenvoudig je recht halen. De geschillencommissies zijn daarmee een
belangrijke pijler in ons stelsel van consumentenbescherming," aldus
Heemskerk
Sociaal-Economische Raad