Sociaal-Economische Raad

30 september 2009
Elf nieuwe geschillencommissies zijn vandaag door staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken en Minister Hirsch Ballin van Justitie in het zonnetje gezet. De nieuwe geschillencommissies zijn het resultaat van een gezamenlijke inspanning van Economische Zaken, Justitie, Consumentenbond en De Geschillencommissie (voorheen Stichting geschillencommissies; SGC) en de verschillende branches. De SER faciliteert het overleg hierover tussen de branche- en de consumentenorganisaties. "De nieuwe geschillencommissies versterken de positie van de consument", aldus staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken.

Sinds begin 2006 zijn er door de gezamenlijke inspanningen van alle partijen elf nieuwe geschillencommissies bijgekomen. Het gaat om de volgende sectoren: airconditioning; dakbedekking; juweliers en zilversmeden; autoverhuur; huisdieren; directe verkoop; particuliere onderwijsinstelling; OV-fiets; zonwering; informatiediensten (o.a. 0900 nummers) en zelfstandige klinieken. Ook zijn recent de geschillencommissie Luchtvaart en de commissie Elektronische Communicatiediensten (internetproviders) opgericht. In totaal zijn er daarmee nu 44 geschillencommissies. Bovendien zitten er nog vier nieuwe commissies aan te komen die op niet al te lange termijn actief worden. Het gaat om de fitnesssector; uiterlijke verzorging (kappers, pedicures, etc.); banden en wielenservice en nieuwbouwwoningen. "Al deze branches nemen hiermee hun verantwoordelijkheid om geschillen netjes te regelen voor de consument en ze verdienen daarvoor een dikke pluim", aldus Heemskerk.

De overheid stimuleert de totstandkoming van Geschillencommissies om meer dan een reden. Ten eerste vormen ze het sluitstuk van succesvol overleg tussen ondernemers en consumenten over de tweezijdige algemene voorwaarden (kleine lettertjes). Voordelen van zulke voorwaarden zijn: De consument weet dat de voorwaarden door zijn belangenorganisatie in orde zijn bevonden en de ondernemer weet dat hij beschikt over algemene voorwaarden die de consument vertrouwen inboezemen. Ten tweede, de Geschillencommissies, die op basis van de tweezijdige voorwaarden zijn ingesteld, hebben als voordeel dat ze laagdrempelig zijn voor de consument. "Men kan hier eenvoudig en tegen zeer geringe kosten zijn recht halen. En het voorkomt een onnodige gang naar de rechter", aldus Hirsch Ballin. Volgens Heemskerk gaat het bij consumentengeschillen vaak om niet zulke hele grote zaken, maar zijn het wel aangelegenheden die tot irritatie leiden, zoals bijvoorbeeld een internetverbinding die niet werkt. "Naar de rechter stappen voor zoiets doe je niet zomaar, maar via de geschillencommissie kun je wel eenvoudig je recht halen. De geschillencommissies zijn daarmee een belangrijke pijler in ons stelsel van consumentenbescherming," aldus Heemskerk