Gemeente Utrecht
2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
104 Vragen van de heer H. IJ. van der Roest
(ingekomen 2 september 2009
en antwoorden door het college verzonden op 29 september 2009)
Schriftelijke vragen kruising Prins Bernhardlaan/ Lessepstraat
Zaterdag 29 augustus vond op de kruising Prins Bernhardlaan/ Burgemeester van Tuyllkade met de Lessepstraat een ongeluk plaats waarbij een bestuurder door de brandweer uit zijn auto moest worden bevrijd.
Dit ongeluk lijkt niet op zichzelf te staan aangezien er op dit kruispunt sinds de reconstructie vanuit het project 'De As van Berlage' met enige regelmaat ongelukken gebeuren, variërend van blikschade tot ernstiger letsel.
In 2005 zijn door het toenmalig college het stedenbouwkundige plan As van Berlage en het wijkverkeersplan Noordwest vastgesteld. Deze as loopt vanaf de Burgemeester Norbruislaan via de vork van Hoornekade/ van Egmondkade tot de Marnixlaan.
Uit onderzoek en inspraakrondes was gebleken dat de toenmalige verkeerssituatie als onduidelijk werd betiteld, dat deze rondom de bussluizen als onveilig werd ervaren en dat er vaak te hard werd gereden. Met betrekking tot het kruispunt Prins Bernhardlaan/ Lessepstraat werd gesproken over een relatief hoog aantal aanrijdingen als gevolg van het niet verlenen van voorrang.
Doel van het project de As van Berlage was dat deze problemen zouden worden opgelost.
In 2006 is begonnen met de uitvoering en zijn de bussluizen en drempels op de Burgemeester van Tuyllkade en Prins Bernhardlaan verwijderd.
Ervaring is echter dat deze problemen niet zijn verholpen. Geluiden van bewoners laten horen dat auto's juist harder rijden nu de drempels zijn verwijderd en dat het aantal ongelukken, met name op de kruising Prins Bernhardlaan/ Lessepstraat is toegenomen. Wijkbureau Noordwest bevestigt dit.
Naar aanleiding van de berichten van bewoners en bevestiging van de onveilige situatie op het bovengenoemde kruispunt door wijkbureau Noordwest heeft de PvdA de volgende vragen:
1. Beschikt het college over gegevens die onderschrijven dat de eerder gesignaleerde problemen na de herinrichting op dit deel van de As van Berlage niet zijn opgelost?
Ja.
2. Blijkt uit deze gegevens ook de stijging in het aantal ongelukken die bewoners ervaren?
Ten dele. Uit ongevalsgegevens blijkt dat het aantal ongevallen op de kruising Zwanenvechtlaan/Prins Bernhardlaan/De Lessepsstraat sinds de reconstructie inderdaad is toegenomen. In de rest van de Prins Bernhardlaan was het aantal ongevallen in 2008 niet hoger dan voor de reconstructie.
3. Zo ja, is het college voornemens maatregelen te treffen om de verkeersveiligheid op dit kruispunt te verbeteren, en als dit het geval is, waaruit bestaan deze maatregelen?
Ja, de eerste maatregelen worden nu al uitgevoerd. Als eerste maatregel wordt in september 2009, tijdens de werkzaamheden waarbij een gedeelte van de Zwanenvechtlaan wordt versmald, een uitritconstructie aangelegd op de hoek Zwanenvechtlaan-Prins Bernhardlaan. Hierdoor wordt de snelheid van het verkeer van en naar de zijstraat lager en de voorrangssituatie duidelijker, met name ook voor de fietsers op de Prins Bernhardlaan. Vervolgens wordt dit najaar ook de situatie voor de overstekende voetganger verbeterd door gefaseerd oversteken mogelijk te maken.Dat betekent dat voetgangers eerst het fietspad oversteken en vervolgens de rijbaan. Op de aansluiting met de De Lessepsstraat wordt het bushokje verplaatst zodat het zicht voor het verkeer dat uit de De Lessepsstraat komt beter wordt. Ook aan deze zijde van de Prins Bernhardlaan worden de voetgangersoversteken verbeterd.
4. Indien het college het met de PvdA eens is dat ingrijpen noodzakelijk is, op welke termijn zullen bovengenoemde maatregelen getroffen worden?
In het najaar van 2009 (zie antwoord op vraag 3).
---- --