Gemeente Utrecht
2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
107 Vragen van de heer P. Zwanenberg
(ingekomen 10 september 2009
en antwoorden door het college verzonden op 29 september 2009)
Schriftelijke vragen inzake historische stationsoverkapping
Op 20 mei is de sloopvergunning afgegeven voor de gietijzeren overkappingen op Utrecht Centraal. In de afgelopen jaren heeft wethouder Jansen op vragen van GroenLinks geantwoord dat de overkappingen hergebruikt zouden worden op het nieuw te bouwen stationsplein. Zo blijven deze historische verwijzingen naar ons oude station aanwezig en zichtbaar voor de Utrechtse bewoners.
Nu krijgen wij van diverse kanten signalen dat de overkappingen helemaal niet in Utrecht blijven en hergebruikt worden maar na de sloop elders worden opgeslagen. Dit leidt bij GroenLinks tot de volgende vragen:
1. Herinnert de wethouder zich de toezegging die hij twee maal heeft gedaan om de overkappingen te hergebruiken voor het nieuw aan te leggen stationsplein?
Ja.
2. Is hergebruik onderzocht? Zo ja; hoe?
De inpassing van de perronkappen maakt onderdeel uit van de ontwerpstudie voor het gebied aan de oostkant van het nieuwe station. Daarbij verwachten wij overigens dat inpassing van perronkappen beter te realiseren is in de nieuwe Stationsstraat dan op het Stationsplein.
3. Klopt het dat de gietijzeren overkappingen na sloop uit Utrecht verdwijnen en niet terugkomen? Zo ja, waarom?
ProRail heeft al voordat het idee ontstond om de perronkappen in Utrecht te hergebruiken, een gedeelte van de perronkappen beloofd aan het stoommuseum in Goes.
ProRail heeft een ander gedeelte van de gietijzeren kappen gereserveerd voor hergebruik in het Stationsgebied.
---- --