Ingezonden persbericht


Onderzoek Zoekmachine Marketing

(Ziet u het verschil tussen betaalde en onbetaalde zoekresultaten?)

29-09-2009

Utrecht, 29 september 2009

45% van Google gebruikers ziet niet het verschil tussen een betaald en onbetaald zoekresultaat. Dit blijkt uit onderzoek dat uitgevoerd is door zoekmachinemarketingbureau FirstFocus in samenwerking met ValueWait. Het onderzoek is uitgevoerd onder 5000 deelnemers van Valuewait die punten kunnen verdienen door enquêtes in te vullen op hun mobiele telefoon. De respons was hoog, van de benaderde 5000 respondenten hebben meer dan 1500 de enquête ingevuld. Uit het onderzoek komen meer zaken naar voren die belangrijk zijn voor elke organisatie die Google inzet als marketing instrument. Hoewel de meeste resultaten in de lijn der verwachting liggen, zijn sommige uitkomsten zeer verassend te noemen:


* 45% van Google gebruikers zegt niet direct het verschil te zien tussen een betaald en onbetaald zoekresultaat
* Slechts 65% geeft aan het gele advertentievlak boven de zoekresultaten te herkenen als een advertentie
* 72% zegt meestal op de zoekresultaten aan de linkerzijde van de Google te klikken
* 31% zegt Google het meest te gebruiken voor het vinden van reviews als ze iets online willen kopen

De onderzoeksresultaten tonen aan dat goede vindbaarheid in Google met een onderscheidende boodschap belangrijker is dan ooit. Organisaties die hun website optimaliseren voor de goede vindbaarheid of gebruik maken van Google AdWords moeten zich met name focussen op de inhoud van hun boodschap en op de interactie met gebruikers. Door het grote aanbod van zowel positieve als negatieve berichtgeving op fora als Consumentenbond, Vara Kassa en social media platforms (Hyves, Linked-in, Facebook) is het van groot belang dat Marketing Managers zich richten op de dialoog met hun klanten. De vindbaarheid van hun website is daarbij een cruciale vereiste.

In het onderzoek zijn ook vragen gesteld over het belang van het Thuiswinkel Keurmerk en het gebruik van betalingssystemen voor webwinkels. De resultaten zijn samen met de belangrijkste bevindingen, gepresenteerd door Menno Flikkema op de Thuiswinkel update in Utrecht tijdens de sessie 'SEO voor Webshops'.

FirstFocus




Ingezonden persbericht