GroenLinks

GroenLinks: prijsstijging OV koppelen aan autorijden

29 september 2009

GroenLinks wil dat de prijsstijgingen in het stads- en streekvervoer voortaan gekoppeld worden aan de gemiddelde prijsstijging voor autorijden. Zo wordt voorkomen dat de bus, tram en metro zichzelf uit de markt prijzen. GroenLinks vindt de prijsstijging van de strippenkaart voor 2010 van 4,3% veel te hoog. In het debat over de kilometerheffing is de kostenneutraliteit voor automobilisten in beton gegoten,maar de ov-reiziger is vogelvrij, zegt GroenLinks Kamerlid Ineke van Gent.

Tussen 2002 en 2009 steeg de prijs van de strippenkaart 17% harder dan de inflatie. De Consumentenbond wees eerder op de groeiende kloof in de kosten van autorijden en openbaar vervoergebruik.

In de huidige systematiek worden alle kosten van vervoersbedrijven doorgerekend aan de klant, zelfs de gederfde inkomsten van klanten die afhaken door een prijsstijging. Staatsecretaris Huizinga ziet voor 2010 weliswaar af van de 2,3% opslag vanwege de te verwachten reizigerskrimp, maar het systeem blijft gehandhaafd.

Mensen die kiezen voor openbaar vervoer leveren een bijdrage aan collectieve doelen zoals schone lucht, klimaat en bereikbaarheid, want zij schuiven niet aan in de file. Het is dus niet eerlijk hen aan te slaan voor alle kosten, zegt Ineke van Gent.

Vanavond, bij een debat over de vervoerstarieven, stelt GroenLinks voor een systeem te ontwikkelen waarbij de prijsstijgingen in het openbaar vervoer gekoppeld worden aan de gemiddelde prijsstijgingen voor automobilisten.

Ineke van Gent