Consumentenbond
---
29 september 2009
Klachten tegen aanbieders sms-abonnementsdiensten
In een belangrijke stap tegen aanbieders van sms-abonnementsdiensten
dient de Consumentenbond drie klachten in bij de Reclame Code
Commissie (RCC) tegen de aanbieders Celldorado, Artiq Mobile B.V. en
D2 Mobile. Dit als eerste resultaat van het inmiddels gesloten
Meldpunt sms-klachten op consumentenbond.hyves.nl. De bond ontving in
korte tijd ruim 300 klachten over sms-diensten. De schade voor
consumenten loopt uiteen van enkele euro's tot duizenden euro's. Een
grondige analyse van de meldingen volgt medio oktober.
Een eerste klacht tegen aanbieder Celldorado en Artiq Mobile B.V. is
gericht op de reclame voor `fun applicatie' Friend Tracker. Deze
suggereert ten onrechte dat je iemand via zijn mobiele telefoon kunt
opsporen. Daarnaast wordt in de reclame het woord `gratis' ten
onrechte gebruikt. Een tweede klacht tegen Celldorado en Artiq Mobile
B.V. gaat over de reclame voor funsounds. Gelokt met `Win een Apple
iPhone 3G Shine' lijkt het alsof je met het invoeren van je mobiele
nummer kans maakt op deze telefoon. Echter, je zit hierdoor vast aan
een abonnement. De derde klacht is gericht tegen aanbieder D2 Mobile
met hun website www.dommezel.com. Wie deelneemt aan de IQ-test maakt
kans op geweldige prijzen. Sms'en leidt echter vooral tot een
abonnement dat tientallen euro's per maand kost.
Bart Combée, directeur van de Consumentenbond: 'Dit is slechts het
topje van de ijsberg. Internet staat vol met misleidende reclame over
sms-diensten. Daar moeten scherpere regels voor komen. Ik ga er vanuit
dat staatssecretaris Heemskerk na de evaluatie van de sms-gedragscode
in oktober tot dezelfde conclusie komt.' Uit de meldingen is ook op te
maken dat consumenten te betalen sms'jes krijgen zonder dat zij zich
hiervoor hebben aangemeld. Een ander opvallend punt is dat
telefoonproviders weinig medewerking verlenen als eigen klanten
problemen hebben met een sms-abonnementsdienst.
Afmeldwizard
Consumenten zijn wel positief over het sms-dienstenfilter. Daar kun je
je afmelden voor alle betaalde sms-diensten. Het filter is ook te
vinden in de Afmeldwizard op consumentenbond.hyves.nl, met tien
praktische handreikingen om een einde te maken aan ongevraagde
aanbiedingen per sms, telefoon en post. In de week van 28 september
tot en met 2 oktober organiseert de bond de Nationale Afmeldweek. Deze
actie tegen ongewenste reclame moet mensen meer bewust maken van hun
digitale schaduw en wat zij daar zelf aan kunnen doen.
---