Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Voortgangsrapportage 6
PMR Natuurcompensatie

Natuurcompensatie behorende bij de landaanwinning
Maasvlakte 2

Datum 15 september 2009
Status Definitief









Voortgangsrapportage 6
PMR Natuurcompensatie

Natuurcompensatie behorende bij de landaanwinning
Maasvlakte 2

Datum 15 september 2009
Status definitief




Voortgangsrapportage 6
R Natuurcompensatie | 15 september 2009
PM

Inhoud


1. Natuurcompensatie Maasvlakte 2

1.1 Inleiding


2 Voortgang op de onderdelen Duincompensatie/Zeereep
2.1 Locatie

2.2 Duincompensatie

2.3 Gerealiseerde mijlpalen

2.4 MEP Duincompensatie

2.5. Risico's

2.5.1 stand van zaken eerder geconstateerde risico's
2.6 Zeereep


3. Natuurcompensatie in de Voordelta, middels bodembeschermingsgebied met rustgebieden

3.1 Locatie

3.2 Monitoring- en Evaluatieprogramma

3.3 Risico's


4 Planning


5 Scope/doelstellingen


6 Financiën


7 Organisatie/kwaliteit

Pagina 4 van 14




Voortgangsrapportage 6
R Natuurcompensatie | 15 september 2009
PM


1. Natuurcompensatie Maasvlakte 2



1.1 Inleiding

De aanleg van de landaanwinning heeft mogelijk schade aan de natuur tot gevolg; deze schade wordt middels een aantal maatregelen gecompenseerd. Deze zogeheten natuurcompensatie bestaat uit 2 zelfstandige onderdelen: de Duincompensatie (en het daarbij behorende onderdeel `Zeereep') en de Natuurcompensatie in de Voordelta.
De Duincompensatie ligt ter hoogte van de Delflandse kust, en de Zeereep langs de Brouwersdam.
De natuurcompensatie middels een Bodembeschermingsgebied met de rustgebieden ligt in de noordelijke helft van de Voordelta.
Voor beide onderdelen is ook tevens een monitoring- en evaluatieplan (MEP) nodig. Dat zijn respectievelijk het MEP Duincompensatie en het MEP Natuurcompensatie in de Voordelta.
De verslagperiode loopt van 1 januari 2009 tot 1 juli 2009.

Pagina 5 van 14




Voortgangsrapportage 6
R Natuurcompensatie | 15 september 2009
PM


2. Voortgang op de onderdelen Duincompensatie/Zeereep


2.1 Locatie

Duincompensatie
Onderstaande figuur 1 laat de locatie zien waar de duincompensatie in combinatie met de versterking van de zwakke schakel Delfland wordt aangelegd.

Figuur 1: locatie duincompensatie en zwakke schakel Delfland.


2.2 Duincompensatie

De Duincompensatie is in de verslagperiode gerealiseerd. Dat is aan het begin van de uitvoeringsperiode. Dit hangt samen met de door de aannemer gekozen werkwijze.

Pagina 6 van 14




Voortgangsrapportage 6
R Natuurcompensatie | 15 september 2009
PM

De duincompensatie is voor wat betreft de aanleg van het nieuwe basisduin en de duinvallei gereed. De drie strandslagen, Stuifkenszand, Vlugtenburg en Beukel, zijn doorgetrokken naar het nieuw aangelegde strand. Het gehele gebied is afgerasterd om de kwetsbare natuurontwikkeling niet te verstoren. Met de Stichting Het Zuid Hollands Landschap is, op basis van het door de provincie ZH vastgestelde natuurbeheerplan, een overeenkomst gesloten om het natuurbeheer voor de komende 30 jaar op zich te nemen. Hiermee zijn de natuurdoelen voor zover op dit moment mogelijk het beste geborgd. Het instuiven is inmiddels in volle gang. Het gebied zelf is niet toegankelijk en kan alleen via de strandslagen worden gepasseerd.

Op nadrukkelijk advies van de begeleidingscommissie is het nieuw aangelegde basisduin ten zuiden en ten noorden van slag Vlugtenburg 2 meter lager aangelegd ( 5m + NAP in plaats van 7 m + NAP, zoals bij Vlugtenburg), om er zeker van te zijn dat het instuiven goed op gang kan komen. Door deze verlaging is de duinvoet aan zeezijde ca. 25 meter zeewaarts opgeschoven. Door deze verschuiving moest vanwege de strandbreedte er 700.000 m3 extra zand op het strand worden gesuppleerd. Dit extra zand komt ten laste van het budget onvoorzien behorend bij de duincompensatie.

De permanente gebouwen aan het eind van slag Vlugtenburg moeten nog worden gebouwd. Op dit moment worden de terreinen weer in beheer terug overgedragen aan de reguliere beheerders, Rijkswaterstaat, Hoogheemraadschap van Delfland, gemeente Westland (verharding strandslagen) en de particuliere vergunninghouders (kabels en leidingen ten behoeve van de strandpaviljoens, nutsgebouwen en verenigingsgebouwen).
Alle seizoengebonden gebouwen konden op tijd, d.w.z. met de ingang van het strandseizoen, met hun activiteiten beginnen. Het verzoek om nadeelcompensatie van een strandpaviljoen is op verzoek van de nadeelcompensatie-commissie op minnelijke wijze geschikt. Hiermee is het verzoek tot nadeelcompensatie ingetrokken.

Het Monitoring- en Evaluatie Programma (MEP) voor de duincompensatie is nagenoeg gereed. Dit wordt in samenhang met overige onderdelen van PMR opgezet. Het op basis hiervan opgestelde Plan van Aanpak, waarin de feitelijke metingen worden beschreven is parallel geschreven en dus ook nagenoeg gereed. De vaststelling hiervan vindt plaats in de volgende verslagperiode.


2.3 Gerealiseerde mijlpalen

Op 28 mei is de duincompensatie door opdrachtnemer aan de opdrachtgever Projectbureau Delflandse kust opgeleverd.
Op 1 juli is de beheerovereenkomst getekend tussen ZHL en RWS/DZH.


2.4 MEP Duincompensatie

Het Monitoring- en Evaluatieprogramma Duincompensatie en bijbehorend Plan van Aanpak Duincompensatie is gereed om vastgesteld te worden door het Bevoegd Gezag. Dit zal in de volgende verslagperiode plaatsvinden.

Pagina 7 van 14




Voortgangsrapportage 6
R Natuurcompensatie | 15 september 2009
PM


2.5 Risico's


2.5.1 stand van zaken eerder geconstateerde risico's

Onvoldoende behalen van de compensatieopgave Duincompensatie De compensatieopgave bestaat uit voldoende oppervlak van de habitattypen grijs duin en vochtige duinvallei. Voor het behalen van deze compensatieopgave zijn de belangrijkste risico's een onvoldoende instuiving, een andere grondwaterstand dan berekend en oprukkend duindoornstruweel. Het ontwerp is tijdens de uitvoering nog op dit risico aangepast en het Beheerplan is ontworpen om dit risico te vermijden. Het monitoring- en evaluatieprogramma voor de natuurcompensatie (met de mogelijkheid om in te grijpen in de mate van verstuiving) en een goede afstemming met de terreinbeheerders van de omliggende duinen moet borgen dat de natuur zich ontwikkelt op een manier dat de compensatieopgave behaald wordt.

De noodzaak van een aanpassing van het ontwerp heeft zich voorgedaan. Hierdoor moest de breedte van het strand worden aangepast, waarvoor 700.000 m3 zand extra benodigd was. Hiervoor is zand gebruikt dat gereserveerd was voor de zwakke schakel. Deze reservering zal worden aangevuld. De kosten voor het aanvullen van de reservering zullen worden betaald uit de post onvoorzien behorend bij de Duincompensatie.

Er zijn geen nieuwe risico's bij gekomen in deze verslagperiode.


2.6 Zeereep

In de MER is geconstateerd dat er geen effect optreedt op de morfologie in de monding van het Haringvliet en daarmee ook niet op de salt spray die op de kust komt. Daarmee is de noodzaak vervallen om voor dit effect te compenseren. In de vergunning op grond van de Nb-wet is dit bevestigd. Nu in de verslagperiode de Nb- wet vergunning onherroepelijk is geworden kan de reservering voor de Zeereep definitief vervallen.
Pagina 8 van 14




Voortgangsrapportage 6
R Natuurcompensatie | 15 september 2009
PM


3. Natuurcompensatie in de Voordelta, middels Bodembeschermingsgebied met rustgebieden


3.1 Locatie

Onderstaande figuur 2 laat zien waar het bodembeschermingsgebied met de bijbehorende rustgebieden is gelegen in de Voordelta.

Figuur 2: Voordelta en het daarin gelegen bodembeschermingsgebied (binnen de rode contour) met rustgebieden (gele zones)

De besluitvorming voor het Bodembeschermingsgebied bestaat uit de volgende procedures: het Aanwijzingsbesluit Voordelta en de Toegangsbeperkingsbesluiten. In het Aanwijzingsbesluit voor de Voordelta worden de begrenzing en doelstellingen voor de compensatie van de landaanwinning (het Bodembeschermingsgebied met rustgebieden) opgenomen. Het beheerplan Voordelta bevat de achtergrondinformatie voor de toegangsbeperkingsbesluiten, maar doorloopt procedureel een eigen traject dat niet is verbonden met de compensatie. Alle voor de natuurcompensatie relevante procedures zijn afgerond.

Pagina 9 van 14




Voortgangsrapportage 6
R Natuurcompensatie | 15 september 2009
PM

Aanwijzingsbesluit Natura2000
De finale afronding van de A-besluiten met betrekking tot de Voordelta en de twee verwante duingebieden (Voornes Duin en Duinen van Goeree & Kwade Hoek) heeft in de vorige verslagperiode plaatsgevonden. De A-besluiten voor de relevante onderdelen van de aanleg van Maasvlakte 2 zijn dus onherroepelijk.

Beheerplan Voordelta
Het beheerplan Voordelta regelt het beheer van de Voordelta in het kader van Natura 2000. Rijkswaterstaat heeft dit samen met de provincies Zeeland en Zuid- Holland opgesteld. Op 21 juli 2008 is het plan gepubliceerd. Tegen het Beheerplan lopen nog beroepsprocedures. De behandeling van deze beroepen was eerder voorzien voor 1e helft 2009, maar is nu door de Raad van State gepland in de 2e helft van 2009.
Door het onderscheid tussen het beheerplan en de voor de natuurcompensatie relevante toegangsbeperkingsbesluiten, is de procedure van het beheerplan niet (meer) van groot belang voor Maasvlakte 2.
Met ingang van oktober 2008 zijn boeien gelegd om de rustgebieden te markeren. De uitvoeringsorganisatie is operationeel.

De betrokken partijen hebben in de verslagperiode verder uitvoering gegeven aan de afspraken die zijn gemaakt in het kader van de Overeenkomst Duurzame Voordelta. De uitvoering van deze overeenkomst loopt goed. De verwachting is dat het (landelijke) handhavingsverzoek van Greenpeace voor de boomkorvisserij geen gevolgen zal hebben voor de uitvoering van de Overeenkomst Duurzame Voordelta.

Artikel 20 Besluit Natuurbeschermingswet 1998
De toegangsbeperkingsbesluiten regelen de toegang in het bodembeschermingsgebied en de rustgebieden. Deze besluiten zijn inmiddels van kracht. Tegen het besluit op bezwaar is beroep ingediend; voor zover dit beroep de natuurcompensatie betrof, is dit bezwaar in mei 2009 ingetrokken. Hiermee zijn de toegangsbeperkingsbesluiten voor de natuurcompensatie onherroepelijk geworden.


3.2 Monitoring- en Evaluatieprogramma (MEP)

Het MEP Natuurcompensatie in de Voordelta is definitief vastgesteld. De Europese aanbesteding is afgerond en het winnende consortium is gestart met de metingen.


3.3 Risico's

Er resteren geen risico's voor dit onderdeel.

Pagina 10 van 14




Voortgangsrapportage 6 R Natuurcompensatie | 15 september 2009 PM


4. Planning

De planning is ongewijzigd sinds de opstelling van de basisrapportage PMR. De activiteiten voor het Bodembeschermingsgebied met rustgebieden, Duincompensatie en monitoring en evaluatie verlopen conform onderstaand schema.

Planning PMR 2006 2007 2008 2009 2032 Nbwet-vergunning
(voorbereiding en) procedure vergunning (incl
inspraak)
beroepsprocedure/schorsingsverzoek/behandeling
RvS
Zeereservaat/Bodembeschermingsgebied
(voorbereiding en) procedure aanwijzingsbesluit
Voordelta
beroepsprocedure en behandeling RvS A-besluit
(voorbereiding en) procedure beheerplan
beroepsprocedure en behandeling RvS BP
Ingesteld zeereservaat Beheerfase

Duincompensatie
(voorbereiding) procedures duincompensatie
aanleg
Monitoring en evaluatie
nulmeting
continue monitoring Standlijn

Gerealiseerd
Nog te realiseren

Pagina 11 van 14




Voortgangsrapportage 6
R Natuurcompensatie | 15 september 2009
PM


5. Scope/doelstellingen

Er zijn geen wijzigingen in de scope of de doelstellingen opgetreden.

Pagina 12 van 14




Voortgangsrapportage 6
R Natuurcompensatie | 15 september 2009 PM


6. Financiën

overzicht natuurcompensatie
Bedragen in mln

Basis- Voortgangs- Reeds rapportage rapportage 6, gerealiseerde Omschrijving 2005 pp 2005 juli 2009, pp 2009 Uitgaven uitgaven Ontvangsten Bodembeschermingsgebied
met rustgebieden, Zeereep en
Duincompensatie 54,0
Duincompensatie Delfland 52,8 53,4 40,8 0,6 Netto Stimuleringsprogramma
Zeeuwse en Zuid-Hollandse
eilanden 10,1 12,1 9 2 Domeinrechten, Planschade en
Nadeelcompensatie 24,0 8,5 9,5 1 Nulmeting, Monitoring en
Evaluatie Programma (MEP) 13,0 28,4 28,4 3,1 0,0 Overig 7,1 7,1 4,0 0,0 Subtotaal 91,0 106,9 110,4 56,9 3,6 BTW (vanaf 2008
geintegreerd) 9,0
Totaal 100,0

In totaal is reeds een bedrag van 73,8 mln aan verplichtingen aangegaan op het deelproject Natuurcompensatie, terwijl een bedrag van 56,9 mln aan kasuitgaven is gerealiseerd.

Het reeds gerealiseerde budget betreft:
· de Nulmeting

· onderzoeken en voorbereidende activiteiten ten behoeve van het bodembeschermingsgebied

· de duincompensatie Delfland
· de Stimuleringsregeling Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden. De belangrijkste verplichting die in de eerste helft van 2009 is aangegaan betreft het monitoringsprogramma (M 12).

Het totaal budget en de niveaus van de aangegane verplichtingen en van de gerealiseerde kasuitgaven zijn verwerkt in het hoofdrapport van de voortgangsrapportage, aangezien zij rijksuitgaven betreffen.

Pagina 13 van 14




Voortgangsrapportage 6
R Natuurcompensatie | 15 september 2009
PM


7. Organisatie/kwaliteit

Er zijn geen wijzigingen op dit onderdeel gedurende de verslagperiode.

Pagina 14 van 14