Supply chain kost producenten van consumentengoederen 4 miljard euro

29/09/2009 13:44

Ernst & Young

Amsterdam, 29 SEPTEMBER 2009 - In de afgelopen drie jaar hebben de stijgende kosten van de supply chain de mondiale producenten van consumentengoederen 4 miljard euro gekost, zo blijkt uit onderzoek van Ernst & Young.

Het rapport 'Making your supply chain perform' is een analyse van de 32 grootste mondiale producenten van consumentengoederen. Uit het onderzoek komt naar voren dat de grote verbeteringen die op andere gebieden zijn gerealiseerd, zoals het terugdringen van de algemene kosten, de verkoopkosten en de administratiekosten, teniet zijn gedaan door de neiging om te sturen op één enkel aspect van de supply chain, zoals de kostprijs van de verkopen of de omzetsnelheid van de voorraden.

Harry Kleine van Ernst & Young,"Het mag duidelijk zijn dat de supply chain een van de gebieden is die de grootste kansen biedt om waarde te verhogen, de liquiditeitspositie te optimaliseren en de kosten te verlagen. De uitkomsten van het onderzoek wijzen erop dat producenten van consumentenproducten zich sterk op één aspect richten in plaats van de supply chain werkelijk van begin tot eind te managen. Voor het verbeteren van hun concurrentiepositie is het van cruciaal belang dat hier meer aandacht aan wordt besteed. Vooral omdat de supply chain gemiddeld genomen verantwoordelijk is voor 55-70% van de kosten en voor 45-60% van het kapitaalbeslag zijn de voordelen groter dan ooit voor die producenten die erin slagen om structurele verbeteringen in hun supply chain door te voeren."

Tweederde van de bedrijven scoort een onvoldoende voor supply chain management

Bij supply chain management zijn de kostprijs van de verkopen en de omzetsnelheid van de voorraden belangrijke criteria. Van de 32 onderzochte bedrijven scoorde slechts 20% op beide punten bovengemiddeld. Per sector zijn er grote verschillen. Zo scoren de producenten van huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorging het hoogst op beide punten. Brouwers en producenten van voedingsmiddelen en dranken scoren beter op voorraden, terwijl wijnproducenten en distilleerderijen het beter doen op kosten van de verkopen. De tabaksindustrie sluit de rij op beide punten.

Uit het rapport blijkt verder dat de 32 bedrijven uit de steekproef nog eens 1 miljard euro zouden kunnen besparen door de omloopsnelheid van de voorraden met één dag te verbeteren. Door de kostprijs van de verkopen met 1% terug te dringen wordt 4 miljard euro bespaard.

Omslag in de supply chain-cultuur

Het rapport signaleert ook andere factoren die van invloed zijn op de prestaties van producenten van consumentenproducten, waaronder een omslag in de supply chain-cultuur gericht op een betere klantenservice. Kleine legt uit: "Toonaangevende bedrijven leggen steeds meer de verantwoordelijkheid voor de volledige supply chain bij hun medewerkers om daarmee de klantenservice te verhogen. Daarmee willen ze de bestaande scheidslijn tussen de traditionele supply chain en hun commerciële organisatie slechten en alle functies intern op elkaar afstemmen."





http://www.ey.nl