Deelgemeente IJsselmonde Rotterdam
Wmo-pilot IJsselmonde
Ondertekening samenwerkingsovereenkomst
Het had wel iets van een huwelijksceremonie. Op 21 september
ondertekenden 15 organisaties in de Adriaen Janszkerk aan de
Benedenstraat in Oud-IJsselmonde. Een samenwerkingsovereenkomst met
betrekking tot de Wmo-pilot IJsselmonde. Dit deden zij met dagelijks
bestuurder Bram van Hemmen als ambtenaar van de Burgerlijke stand en
wethouder Jantine Kriens als getuige. De overeenkomst werd ondertekend
door de gemeente, de deelgemeente, stedelijke diensten en
zorginstellingen.
In januari werd het startsein gegeven voor de Wmo-pilot in de
deelgemeente IJsselmonde, gericht op ouderen. De pilot houdt in dat
vijftien partijen de komende anderhalf jaar op een nieuwe manier gaan
(samen)werken om zo circa 300 IJsselmondse ouderen te helpen hun
kracht te behouden. Bij het beantwoorden van vragen en aanpakken van
problemen van die ouderen wordt uitgegaan van wat ze wel kunnen in
plaats van zoals voorheen hun beperkingen. Belangrijk bij deze nieuwe
manier van werken is de rol van vrijwilligers en sociale netwerken.
Samen met een vlechtwerk van professionals vormen ze de sluitende
ondersteuning zodat mensen hun onafhankelijkheid kunnen behouden.De
professionals gaan als frontlijnteam de vragen en de kracht van oudere
burgers in kaart brengen. Zo gaan zij samen breed kijken en vooral
doen. Het motto van deze frontlijners luidt daarom: Uw kracht, ons
werk.
Cruciaal in deze pilot is ook dat niet langer de individuele
organisatie centraal staat, maar de vraag van de klant. In de huidige
praktijk is er voor de oudere sprake van versnippering in
dienstverlening op het gebied van welzijn, wonen, zorg en
inkomensondersteuning. Van oudsher gaan organisaties uit van hun eigen
aanbod in plaats van de brede vraag van de klant. De deelnemende
organisaties aan de Wmo-pilot erkennen dit. Daarom slaan ze de handen
ineen en gaan ze samen de vraag van de klant centraal stellen. Net zo
belangrijk is dat in deze pilot de uitvoering en niet het beleid
centraal staat. Frontlijners weten wat de problemen zijn en hoe die
aan te pakken. Daar tekenen alle betrokkenen voor: zowel directies en
bestuurders als frontlijners!