Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

Persbericht: Webwinkel en âgewoneâ winkel geen concurrenten

29/09/2009

De concurrentie tussen webwinkels en `gewone' winkels is minder sterk dan wel wordt gesuggereerd. De consument geeft aan dat beide verkoopkanalen een duidelijk eigen functie hebben. De consument kiest dan ook niet voor een van de twee winkeltypen maar gebruikt allebei in een slimme combinatie. Zo worden producten die op internet goedkoper zijn vanzelfsprekend online gekocht en ook diensten als tickets en reizen doen het goed op het web. Daartegenover wordt ook vaak na een uitvoerige oriëntatie op het web de koop toch gesloten in een winkel omdat men het product daadwerkelijk wil zien of voelen. Dat blijkt uit de eerste Multichannel Monitor, een onderzoek in opdracht van Thuiswinkel.org en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel uitgevoerd door Blauw Research.

De Multichannel Monitor is een online onderzoek onder ruim 1700 consumenten in Nederland waarbij de inzet van verschillende kanalen (winkel, internet, print, telefoon) bij het oriëntatie- en koopproces van circa dertig productgroepen in kaart is gebracht.

Internet belangrijkste informatiebron
Voor consumenten die zich oriënteren alvorens een aankoop te doen is internet het belangrijkste oriëntatiekanaal. Ruim veertig procent van de onderzochte aankoopmomenten is voorafgegaan door oriëntatie op internet. Indien gevraagd wordt in hoeverre internet in het algemeen gebruikt wordt voor online oriëntatie geeft maar liefst 95 procent van de internetters aan zich online te oriënteren. Ook niet online kopers gebruiken het internet; bijna een derde (29 procent) van de consumenten die niet online kopen oriënteert zich regelmatig tot vaak op internet.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: "Opvallend is niet alleen de trend dat consumenten zich online oriënteren, maar vooral ook dat consumenten dit laten volgen door een online aankoop. Die trend zal zich verder ontwikkelen, verwacht ik. Interessant is bovendien het aankoopgedrag van consumenten die zich zowel online als ook in de winkel oriënteren: ook daar verwacht ik in de komende jaren dat steeds meer consumenten uiteindelijk toch online hun aankoop zullen doen.

Winkelvloer overtuigender
De winkelvloer kan consumenten wel beter overhalen om hun aankoop te doen; in driekwart van de gevallen waar oriëntatie op de winkelvloer plaats vond leidde dat tot een aankoop, tegenover zestig procent bij internetoriëntatie.
Volgens Geert Vermeer, voorzitter van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) mag dit geen reden zijn voor de `gewone' winkelier om achterover te leunen. "Iedere ondernemer in de detailhandel zou inmiddels aanwezig moeten zijn op het internet. Dat hoeft dan niet altijd in de vorm van een webwinkel, de website kan ook dienen om bezoek naar de winkel te trekken. Overigens geldt het andersom ook, webwinkeliers zie je nu al bezig met de vraag of zij ook geen `stenen' winkel moeten openen.'

Kanaalswitch
Vooral bij consumentenelektronica, computerhardware, auto's, interieur, witgoed en huishoudelijke apparatuur is een zogenoemde `kanaalswitch' zichtbaar. Na een oriëntatie op internet wordt de aankoop dan uiteindelijk toch vaker op de winkelvloer gedaan. De belangrijkste reden voor deze kanaalswitch is de wens het product te kunnen zien en voelen. Ook de prijs of een aanbieding in de winkel is een reden om naar de winkel te gaan.
Met name diensten zoals tickets, reizen en verzekeringen worden in toenemende mate vooral via het internet gekocht.

In 2010 wordt de volgende meting van deze monitor uitgevoerd worden zodat het HBD en Thuiswinkel.org opnieuw inzicht kunnen verschaffen in de ontwikkeling binnen de kanalen.

Download het rapport

Zie het origineel