Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Persbericht: Webwinkel en âgewoneâ winkel geen concurrenten
29/09/2009
De concurrentie tussen webwinkels en `gewone' winkels is minder sterk
dan wel wordt gesuggereerd. De consument geeft aan dat beide
verkoopkanalen een duidelijk eigen functie hebben. De consument kiest
dan ook niet voor een van de twee winkeltypen maar gebruikt allebei in
een slimme combinatie. Zo worden producten die op internet goedkoper
zijn vanzelfsprekend online gekocht en ook diensten als tickets en
reizen doen het goed op het web. Daartegenover wordt ook vaak na een
uitvoerige oriëntatie op het web de koop toch gesloten in een winkel
omdat men het product daadwerkelijk wil zien of voelen. Dat blijkt uit
de eerste Multichannel Monitor, een onderzoek in opdracht van
Thuiswinkel.org en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel uitgevoerd door
Blauw Research.
De Multichannel Monitor is een online onderzoek onder ruim 1700
consumenten in Nederland waarbij de inzet van verschillende kanalen
(winkel, internet, print, telefoon) bij het oriëntatie- en koopproces
van circa dertig productgroepen in kaart is gebracht.
Internet belangrijkste informatiebron
Voor consumenten die zich oriënteren alvorens een aankoop te doen is
internet het belangrijkste oriëntatiekanaal. Ruim veertig procent van
de onderzochte aankoopmomenten is voorafgegaan door oriëntatie op
internet. Indien gevraagd wordt in hoeverre internet in het algemeen
gebruikt wordt voor online oriëntatie geeft maar liefst 95 procent van
de internetters aan zich online te oriënteren. Ook niet online kopers
gebruiken het internet; bijna een derde (29 procent) van de
consumenten die niet online kopen oriënteert zich regelmatig tot vaak
op internet.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: "Opvallend is niet alleen
de trend dat consumenten zich online oriënteren, maar vooral ook dat
consumenten dit laten volgen door een online aankoop. Die trend zal
zich verder ontwikkelen, verwacht ik. Interessant is bovendien het
aankoopgedrag van consumenten die zich zowel online als ook in de
winkel oriënteren: ook daar verwacht ik in de komende jaren dat steeds
meer consumenten uiteindelijk toch online hun aankoop zullen doen.
Winkelvloer overtuigender
De winkelvloer kan consumenten wel beter overhalen om hun aankoop te
doen; in driekwart van de gevallen waar oriëntatie op de winkelvloer
plaats vond leidde dat tot een aankoop, tegenover zestig procent bij
internetoriëntatie.
Volgens Geert Vermeer, voorzitter van het Hoofdbedrijfschap
Detailhandel (HBD) mag dit geen reden zijn voor de `gewone' winkelier
om achterover te leunen. "Iedere ondernemer in de detailhandel zou
inmiddels aanwezig moeten zijn op het internet. Dat hoeft dan niet
altijd in de vorm van een webwinkel, de website kan ook dienen om
bezoek naar de winkel te trekken. Overigens geldt het andersom ook,
webwinkeliers zie je nu al bezig met de vraag of zij ook geen `stenen'
winkel moeten openen.'
Kanaalswitch
Vooral bij consumentenelektronica, computerhardware, auto's,
interieur, witgoed en huishoudelijke apparatuur is een zogenoemde
`kanaalswitch' zichtbaar. Na een oriëntatie op internet wordt de
aankoop dan uiteindelijk toch vaker op de winkelvloer gedaan. De
belangrijkste reden voor deze kanaalswitch is de wens het product te
kunnen zien en voelen. Ook de prijs of een aanbieding in de winkel is
een reden om naar de winkel te gaan.
Met name diensten zoals tickets, reizen en verzekeringen worden in
toenemende mate vooral via het internet gekocht.
In 2010 wordt de volgende meting van deze monitor uitgevoerd worden
zodat het HBD en Thuiswinkel.org opnieuw inzicht kunnen verschaffen in
de ontwikkeling binnen de kanalen.
Download het rapport
Zie het origineel