Ingezonden persbericht
persbericht 28 september 2009
Spoorwegmuseum kocht stemmen Museumprijs
Het Spoorwegmuseum in Utrecht heeft stemmen gekocht voor de Museumprijs 2009. Dat vinden de organisatoren van de prijs. Museumbezoekers konden hun stem uitbrengen per sms. Het Spoorwegmuseum heeft aan honderden bezoekers 25 cent gegeven om de telefoonkosten te dekken.
Elke bezoeker van Het Spoorwegmuseum kreeg een folder met daarop 25 cent geplakt, en het verzoek per sms te stemmen voor de Museumprijs 2009. De organisatoren van de prijs, het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Bank Giro Loterij, zijn verbolgen over wat zij beschouwen als beïnvloeding van de stemming. 'Het is niet netjes om geld aan te bieden,' zegt Maaike Nillesen, hoofd fondsenwerving en communicatie bij het Prins Bernhard Cultuurfonds. 'Het museum is dan ook verzocht onmiddellijk hiermee te stoppen.'
De Museumprijs, een bedrag van 100.000 euro, wordt ieder jaar uitgereikt. Dit jaar gaat de prijs naar het museum dat er het beste in slaagt de Nederlandse geschiedenis toegankelijk te maken voor een breed publiek. Voor de prijs zijn vijf musea genomineerd.
Inmiddels is de stemming gesloten. Nillesen: 'Als blijkt dat het een nek-aan-nekrace is, zullen we kijken of er afwijkende zaken te zien zijn. Eventueel overleggen we met de jury over mogelijke stappen.'
De directeur van het Spoorwegmuseum, Paul van Vlijmen, reageert verontwaardigd. 'Als 25 cent al omkopen is, dan verlies ik maar.' Het museum ontving signalen van kinderen die wilden stemmen, maar die het jammer vonden dat het hun beltegoed zou kosten. 'Als geld een probleem is, willen wij daar wel in tegemoet komen.'
De actie in het museum zal volgens Van Vlijmen uiteindelijk slechts een gering aantal stemmen hebben opgeleverd, terwijl er met filmpjes op het Centraal Station duizenden mensen zijn bereikt. 'Reclame is dan eigenlijk ook omkoping. Daar komt bij dat mensen ook konden stemmen via internet. En dat was ook gratis.'
Aanstaande woensdag 30 september wordt de winnaar van de Museumprijs 2009 bekend gemaakt.