Ingezonden persbericht


PE R S B E R I C H T

Onderzoek door Intomart GFK: consument heeft zelfs in tijden van crisis geen belangstelling voor telefonische aanbiedingen van de concurrent.

Amsterdam, 28 september 2009. Consumenten stellen zelfs in tijden van crisis verkooptelefoontjes van nieuwe aanbieders niet op prijs. Dit blijkt uit onderzoek van Intomart GFK in opdracht van de Stichting Consumentenlijn Telemarketing. Deze klachteninstantie van het bellend Nederlands bedrijfsleven wil daarom bij de start van het bel-me-niet-register op 1 oktober de voordelen van inschrijving in dat register nog eens afzetten tegen de voordelen van juist bereikbaar blijven. Via www.belmewel.nu worden consumenten opgeroepen om een goede afweging te maken, voordat men zich definitief onbereikbaar maakt voor telefoontjes met een commerciële of ideële doelstelling.

Nederlanders worden gemiddeld 141 keer per maand gebeld door familie, vrienden, collega's en anderen. 5,5 telefoontjes komen van telefonische aanbieders. Dat is 4%. Telefoontjes van de levenspartner, vrienden en kinderen worden leuk gevonden, maar minder als nuttig gezien. Als collega's bellen is dat nuttig maar minder leuk. Bellen door telemarketeers wordt niet als erg leuk en ook niet als erg nuttig gezien. Hiermee is voor het eerst onderzocht hoe het aantal telemarketinggesprekken zich verhoudt tot het totaal aantal telefoontjes dat Nederlanders gemiddeld maandelijks te verwerken krijgen. Het onderzoek van de Stichting Consumentenlijn Telemarketing werd uitgevoerd door Intomart GFK.

Crisis niet van invloed
Opmerkelijk is dat de economische crisis geen invloed heeft op de beoordeling van telemarketing. Meer dan de helft van de consumenten staat er niet meer, maar ook niet minder voor open om gebeld te worden. Gebeld worden door het eigen energiebedrijf wordt door 9% van de mensen op prijs gesteld, het telefoontje van een andere energieaanbieder maar door 2%. De Stichting Consumentenlijn Telemarketing concludeert uit het onderzoek dat de consument weinig ziet in aanbiedingen van concurrenten. En dat terwijl deze concurrentie door de overheid wordt gepresenteerd als de sleutel tot lagere prijzen.

Kwart van de Nederlanders gaat zich inschrijven in bel-me-niet-register Maar juist voor deze concurrentie sluit men zich af via het nieuwe Bel-me-niet register, dat per 1 oktober aanstaande wettelijk van kracht wordt. Een inschrijving daarin zorgt er namelijk voor dat enkel de huidige provider/leverancier nog mag bellen. Een kwart van de mensen zegt zich uitgeschreven te hebben voor telefonische benadering. Nog eens een kwart heeft de intentie dat te gaan doen. Naar verwachting van de Stichting Consumentenlijn Telemarketing zal dit nieuwe register een aanzuigende werking hebben.

Daarom wil men consument een weloverwogen keuze laten maken: "Inschrijven in het Bel-me-niet-register sluit je levenslang af van aanbiedingen van bedrijven of goede doelen of andere aanbieders. Maar de vraag is of 5 keer of zelfs 10 keer per maand nee zeggen opweegt tegen het niet bereikbaar zijn voor die ene goede deal", aldus Consumentenlijn-secretaris Herman Nieuwenhuis. Zijn klachten- en informatielijn organisatie verwacht dat bedrijven alternatieven voor telemarketing zullen zoeken. Uiteindelijk zal dan waarschijnlijk blijken dat telemarketing nog zo gek niet is. "Maar dan moeten bedrijven wel op een betere, klantvriendelijke manier gaan bellen", aldus Nieuwenhuis die maandelijks nog teveel klachten van consumenten binnenkrijgt.

Belmewel.nu
De Consumentenlijn Telemarketing gaat mensen informeren over de consequenties van zowel bereikbaar als onbereikbaar zijn voor het Nederlandse bedrijfsleven en andere instanties. Uit het Intomart-onderzoek blijkt dat consumenten de nadelen van telefonische verkoop voldoende kennen. Voor de voordelen geldt dat echter niet. Daarom worden op www.belmewel.nu de voordelen van ingeschreven staan en de voordelen van bereikbaar zijn prikkelend naast elkaar gezet. Zodat bezoekers op basis hiervan zelf kunnen bepalen wat het voor hen wordt: Bel me niet! of Bel me wel!

===================