Ingezonden persbericht
Persbericht
Mislukte transacties kosten ondernemingen miljoenen per jaar
~ Nederlandse bedrijven zijn onvoldoende in staat om te reageren op veranderingen ~
28 september, 2009 - Ruim 90 procent van de ondervraagde ondernemingen wereldwijd geeft aan het afgelopen jaar omzet te zijn misgelopen door mislukte transacties, zo blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Progress Software Corporation (NASDAQ: PRGS). Het totale omzetverlies wordt geschat op ruim 27 miljoen euro wereldwijd. Voor het onderzoek zijn CIO's, senior IT-managers en leidinggevenden van zo'n 210 verschillende internationale ondernemingen ondervraagd.
In Nederland zijn de transacties volgens de respondenten gemiddeld met 10 procent toegenomen in vergelijking met vorig jaar. Een ruime meerderheid is van mening dat een toename van het aantal transacties en distributiekanalen de oorzaak is van het stijgende aantal foutieve transacties. Ruim 88% van de Nederlandse respondenten noemt dit als belangrijke oorzaak.
Het onderzoek, dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Vanson Bourne, stelt vast dat de vraag naar nieuwe producten en diensten het aantal transacties heeft doen stijgen. Dit heeft echter ook als gevolg dat ondernemingen hun IT-omgevingen hebben uitgebreid en de complexiteit toeneemt. Een ruime meerderheid (67%) van de respondenten geeft aan dat de complexiteit van IT is toegenomen door het bundelen van producten en diensten en het opzetten van nieuwe verkoopkanalen.
In veel gevallen resulteert de toegenomen complexiteit in het mislukken van transacties. Gemiddeld 38 procent van de respondenten geeft aan dat dit regelmatig voorkomt. In Nederland ligt het percentage met 33 procent iets lager dan het gemiddelde.
"Ondernemingen bieden steeds meer diensten aan via verschillende kanalen, om klanten nog beter te ondersteunen en de relatie met bestaande klanten te verbeteren", stelt Dan Foody, Vice President of Actional Products bij Progress Software. "Hierdoor neemt de complexiteit, het aantal transacties met klanten en de kans op fouten echter ook toe. Mislukte transacties zijn slecht voor de relatie met de klant en hebben directe gevolgen voor de omzet. Ondernemingen moeten een meer gestroomlijnde benadering overwegen om processen binnen hun IT-omgeving te monitoren, waardoor zij in staat zijn om te reageren op veranderingen en klantinteracties zodra ze plaatsvinden. Dit stelt het management in staat om kansen te benutten, de efficiëntie te verbeteren en de risico's die een negatief effect op de klantervaring hebben te reduceren."