Stimuleringsfonds voor de Pers



Hogeschool Zuyd, Infonomics & New Media Research Centre - Onderzoeksproject 'Designing the Daily Digital' Datum besluit: 28-09-2009

Het bestuur van het Stimuleringsfonds voor de Pers heeft besloten een subsidie van ten hoogste EUR 424.000,- in de vorm van een uitkering beschikbaar te stellen aan het Infonomics & New Media Research Centre van Hogeschool Zuyd voor een vervolgonderzoek naar de elektronische krant, genaamd `Designing the Daily Digital'. Bij het onderzoeksproject zijn ook het Lectoraat Crossmedia Content, verbonden aan de Hogeschool Utrecht, en de ICT & Beleid Groep van TNO Delft betrokken.

Het onderzoek is een vervolg op het eerdere - mede door het Fonds gefinancierde - MePaper-onderzoeksproject, dat zich richtte op de journalistieke toepassing van elektronische documentlezers (`e-readers'). In dat project werd duidelijk dat communicatie in snel tempo digitaal, mobiel, continue, gepersonaliseerd en interactief wordt. In dit transformatieproces is de e-reader slechts een element, zij het een vitale schakel. E-readers gaan inmiddels een passende plek zoeken tussen andere informatiedragers: print, audio, online, en niet simpelweg in de plaats daarvan komen. Tevens heeft het eerdere onderzoek het inzicht opgeleverd dat een integrale aanpak van persvernieuwing steeds noodzakelijker wordt. Alleen journalistieke formats en displaytechnologie is een te beperkte invalshoek voor verandering gebleken. Onlosmakelijk daarmee verbonden zijn ook de ambities en visies van het management, de afstemming tussen de diverse inhoudscategorieën (redactioneel, commercieel, service etc.), aangepaste verdienmodellen en gewijzigde blad-lezerrelaties. Daaraan zal in het vervolgtraject evenwichtig aandacht worden besteed en tegelijkertijd wordt daarbij afstemming voorzien met andere innovatieve initiatieven binnen en voor de Nederlandse dagbladwereld. Het project kent daartoe een drietal kernactiviteiten: strategische visieontwikkeling, het uitvoeren van gebruikerstests naar nieuwe formats en het definiëren van businessmodellen voor e-publishing. Reeds diverse media (landelijke, regionale dagbladen, opiniebladen, omroepen) hebben zich aangesloten bij dit project.

De totale kosten van het onderzoeksproject gedurende twee jaar zijn geraamd op EUR 850.000,-. Het Fonds staat in beginsel positief tegenover het gehele project, maar heeft besloten dit voorshands voor één jaar mee te financieren tot ten hoogste EUR 424.000,- tot een evaluatiemoment omstreeks eind april 2010, waarbij ook een beslissing genomen zal worden over de voortzetting van het project. De beslissing om de uitkering toe te wijzen is gebaseerd op artikel 8.15 van de Mediawet 2008 dat de mogelijkheid biedt subsidie te verstrekken aan onderzoek ten behoeve van de persbedrijfstak als geheel, voor zover dat onderzoek past in de doelstelling van het Stimuleringsfonds. Het onderzoek `Designing the Daily Digital' past daar naar de mening van het Fonds goed in.

Aan die subsidieverlening is de gebruikelijke verplichting gekoppeld dat het project moet worden uitgevoerd zoals het is aangevraagd. Dit wordt tussentijds en na afloop van het project getoetst aan de hand van inhoudelijke en financiële rapportages over de voortgang van het project. Verder dient de aanvrager na afronding van het project een eindverslag en een financiële verantwoording met accountantsverklaring te overleggen.