Stimuleringsfonds voor de Pers
Hogeschool Zuyd, Infonomics & New Media Research Centre -
Onderzoeksproject 'Designing the Daily Digital'
Datum besluit: 28-09-2009
Het bestuur van het Stimuleringsfonds voor de Pers heeft besloten een
subsidie van ten hoogste EUR 424.000,- in de vorm van een uitkering
beschikbaar te stellen aan het Infonomics & New Media Research Centre
van Hogeschool Zuyd voor een vervolgonderzoek naar de elektronische
krant, genaamd `Designing the Daily Digital'. Bij het
onderzoeksproject zijn ook het Lectoraat Crossmedia Content, verbonden
aan de Hogeschool Utrecht, en de ICT & Beleid Groep van TNO Delft
betrokken.
Het onderzoek is een vervolg op het eerdere - mede door het Fonds
gefinancierde - MePaper-onderzoeksproject, dat zich richtte op de
journalistieke toepassing van elektronische documentlezers
(`e-readers'). In dat project werd duidelijk dat communicatie in snel
tempo digitaal, mobiel, continue, gepersonaliseerd en interactief
wordt. In dit transformatieproces is de e-reader slechts een element,
zij het een vitale schakel. E-readers gaan inmiddels een passende plek
zoeken tussen andere informatiedragers: print, audio, online, en niet
simpelweg in de plaats daarvan komen. Tevens heeft het eerdere
onderzoek het inzicht opgeleverd dat een integrale aanpak van
persvernieuwing steeds noodzakelijker wordt. Alleen journalistieke
formats en displaytechnologie is een te beperkte invalshoek voor
verandering gebleken. Onlosmakelijk daarmee verbonden zijn ook de
ambities en visies van het management, de afstemming tussen de diverse
inhoudscategorieën (redactioneel, commercieel, service etc.),
aangepaste verdienmodellen en gewijzigde blad-lezerrelaties. Daaraan
zal in het vervolgtraject evenwichtig aandacht worden besteed en
tegelijkertijd wordt daarbij afstemming voorzien met andere
innovatieve initiatieven binnen en voor de Nederlandse
dagbladwereld. Het project kent daartoe een drietal kernactiviteiten:
strategische visieontwikkeling, het uitvoeren van gebruikerstests naar
nieuwe formats en het definiëren van businessmodellen voor
e-publishing. Reeds diverse media (landelijke, regionale dagbladen,
opiniebladen, omroepen) hebben zich aangesloten bij dit project.
De totale kosten van het onderzoeksproject gedurende twee jaar zijn
geraamd op EUR 850.000,-. Het Fonds staat in beginsel positief
tegenover het gehele project, maar heeft besloten dit voorshands voor
één jaar mee te financieren tot ten hoogste EUR 424.000,- tot een
evaluatiemoment omstreeks eind april 2010, waarbij ook een beslissing
genomen zal worden over de voortzetting van het project. De beslissing
om de uitkering toe te wijzen is gebaseerd op artikel 8.15 van de
Mediawet 2008 dat de mogelijkheid biedt subsidie te verstrekken aan
onderzoek ten behoeve van de persbedrijfstak als geheel, voor zover
dat onderzoek past in de doelstelling van het Stimuleringsfonds. Het
onderzoek `Designing the Daily Digital' past daar naar de mening van
het Fonds goed in.
Aan die subsidieverlening is de gebruikelijke verplichting gekoppeld
dat het project moet worden uitgevoerd zoals het is aangevraagd. Dit
wordt tussentijds en na afloop van het project getoetst aan de hand
van inhoudelijke en financiële rapportages over de voortgang van het
project. Verder dient de aanvrager na afronding van het project een
eindverslag en een financiële verantwoording met accountantsverklaring
te overleggen.