Persberichten

Assortimentsideeën op Bio & Streek Food Week Paviljoen

Publicatiedatum: 30-07-2009

Tijdens Food Week 2009, van 28 tot en met 30 september in Jaarbeurs Utrecht, presenteert VNU Exhibitions Europe het Bio & Streek Paviljoen. Deze samenwerking met de Taskforce Marktontwikkeling Biologisch en de Taskforce Multifunctionele Landbouw geeft invulling aan de laatste ontwikkelingen op het gebied van biologische- en regioproducten. Het productenaanbod van de paviljoendeelnemers biedt bezoekers nieuwe uitdagingen voor hun assortiment. Show cooking op het paviljoen door Olivier van der Staal zorgt voor het prikkelen van de smaakpapillen.

Professionalisering
De omzet in biologische producten heeft de afgelopen 10 jaar een stijging laten zien van 10% per jaar. "Biologisch is al lang geen mode meer, maar een duurzame trend," zegt André Brouwer van de Taskforce Marktontwikkeling Biologisch, "Je kunt stellen dat biologisch 'exclusief is voor iedereen'; het is anders dan gangbaar maar toegankelijk voor iedereen." In een tijd waarin duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds belangrijker worden, kan biologisch zich verder professionaliseren. Nederlandse streekproducten hebben veel te bieden op het gebied van smaak, kwaliteit en productiewijze. Om de afzet van deze authentieke, regionale producten te stimuleren, werkt de Taskforce Multifunctionele Landbouw in samenwerking met marktpartijen aan marktontwikkeling, professionalisering en nieuwe keteninitiatieven in de sector. De Food Week biedt voor beide samenwerkingspartijen een aantrekkelijk platform voor professionalisering.

Onderscheidend assortiment
Biologisch is in veel gevallen een normaal onderdeel in het assortiment van de supermarkten. Maar sommige ondernemers vinden het toch moeilijk om hun biologische assortiment onderscheidend te maken. "De presentatie op de Food Week helpt daarbij," aldus Brouwer, "Retailers kunnen hun kennis verdiepen en nieuwe ideeën voor hun assortiment opdoen." Deelnemers in het biologische segment zijn o.a. Moonen Packaging, Fair Connect, Good Taste, Ecomel en de KleinsteSoepFabriek. Michèl Jansen bedacht het concept bijna vijf jaar geleden omdat hij als soepliefhebber en vegetariër nergens een smakelijke soep kon vinden. Zijn achtergrond als kok én zijn ondernemersgeest vormden de basis voor het bedrijf. Inmiddels biedt hij zijn soepen in 30 smaakvarianten aan in o.a. supermarkten, natuurvoedingswinkels en delicatessenzaken. "Bio is niet suf en smakeloos! Het is juist lekker en biedt een toegevoegde waarde aan het schap." Jansen bewijst zijn gelijk door de snelgroeiende populariteit van zijn speciale soepen. Ecomel, een unit van FrieslandCampina gespecialiseerd in biologische zuivel, brengt op de beurs vooral het merk Groene Koe onder de aandacht. Minous Apeldoorn van Ecomel: "Duurzaam consumeren is een trend, biologische zuivel van Groene koe sluit goed aan bij de wensen van de moderne bewuste consument. Groene Koe biedt retailers een aantrekkelijk breed assortiment biologische zuivelproducten, van dagverse zuivel tot en met boter en kaas."

Streekproducten met potentie
Kenniscoördinator Arjan Monteny van de Taskforce Multifunctionele Landbouw ziet de Food Week als een uitstekend platform om streekproducten een gezicht te geven richting retailers en speciaalzaken. "Recent onderzoek in opdracht van het Ministerie van LNV wijst uit dat zowel retail als speciaalzaken grote kansen bieden voor verdere afzetgroei. Voor producenten van streekproducten is de Food Week een uitgelezen kans om nieuwe afzetkanalen aan te boren. Dat kan als standhouder, maar ook als bezoeker. In het Paviljoen kunnen bezoekers regionale specialiteiten zien en proeven. Ook is er volop ruimte voor kennisoverdracht. Denk aan informatie over productiewijze, producteigenschappen en leveringsmogelijkheden. " Deelnemende aanbieders van streekproducten zijn o.a. Streeckspecialiteit, Raspberry-Maxx, Wagyu Farm, Hoeksche Chips en Weidenaar Worst. De Wagyu Farm presenteert zich voor het eerst op een foodretailbeurs. De Wagyu, een van origine Japans keizerlijke rund, wordt door Jan Slangen in Nederland raszuiver gefokt. De runderen krijgen hun traditionele behandeling van een menu van gras, granen en bierbostel en een dagelijkse massage. Dat geeft het vlees zijn exquise smaak. Een aantal toprestaurants heeft Wagyu ontdekt en op de menukaart gezet.

Ook de Hoeksche Chips zijn opvallend. Ze worden uitsluitend met natuurlijke ingrediënten gebakken. Directeur Henk Scheele: "Wat ons onderscheidend maakt, is dat de smaak van de chips het hele jaar door anders is. Dat komt doordat we de smaak van de aardappel volgen. Die smaak is belangrijk, daarom voegen we ook minder zout toe." Weidenaar Worst presenteert Friese en Groninger droge worst en metworst. Wini Weidenaar: "De Friese droge worst wordt volgens een 90 jaar oud familierecept gerookt op eikenhout en turf." Weidenaar Worst is tot nog toe overwegend in het noorden van Nederland bekend. "Op de beurs willen we onze contacten verder uitbreiden naar de rest van Nederland," aldus Weidenaar.

==================================================================================Noot voor de redactie,

VNU Exhibitions