1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2594 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
RWS SDG
prod2009/1118/81047
Datum 28 september 2009 Uw kenmerk
-
Onderwerp Kamervragen
Bijlage(n)
-
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen van de leden Koopmans en De Rouwe over de
maximumsnelheid in de Hubertustunnel.
1. Is het waar dat na de opening van de Hubertustunnel de maximumsnelheid in
deze stadstunnel 50 km/u blijft, terwijl hier over een lengte van twee
kilometer twee rijstroken per richting beschikbaar zijn zonder zijwegen of
andere afleiding?
1. Ja, uit informatie van de gemeente Den Haag blijkt dit inderdaad.
2. Is een maximumsnelheid van 50 km/u hier noodzakelijk op basis van de
tunnelveiligheidwetgeving of is dit een keuze van de wegbeheerder?
2. Dit is een keuze van de gemeente Den Haag als wegbeheerder. De
Wegenverkeerswet geeft de gemeente Den Haag de zelfstandige bevoegdheid
om op wegen binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid vast te stellen.
De motivering voor het vaststellen ligt wettelijk in het bevorderen van de
verkeersveiligheid; de doorstroming van het verkeer; het beperken van
geluidhinder; het beperken van luchtverontreiniging of een combinatie van
motieven. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente
Den Haag geeft aan de limiet van 50 km/u van belang te vinden voor de
handhaving van de verkeersveiligheid met name voor de weefbewegingen
voor het verkeer vanaf het Hubertusviaduct en vanaf de Raamweg naar de
tunnel. De bocht en de helling waaronder het Hubertusviaduct aansluit op de
tunnel kan in de praktijk gemakkelijk leiden tot een niet (toegestane)
verhoogde snelheid van het verkeer. Verhoging van de snelheidslimiet tot 70
km/u, gekoppeld aan het risico van snelheidsovertredingen, zou bij de huidige
inrichting van de tunnel en de aansluiting op het stedelijk wegennet, volgens
het college tot onverantwoorde risico's kunnen leiden voor de
verkeersveiligheid. Het college vindt dit niet aanvaardbaar.
a
agina 1 van 2
P
3. Waarin verschilt de Hubertustunnel van de eind jaren '90 gebouwde Piet
Datum
Heintunnel en de Sijtwendetunnel, waar de maximumsnelheden 70 km/u zijn?
Ons kenmerk
3. Gezien de zelfstandige bevoegdheid van gemeenten om maximumsnelheden RWS SDG
prod2009/1118/81047
vast te stellen op grond van zeer diverse overwegingen, zoals ik in antwoord
op vraag 2 toelicht, is niet zonder meer aan te geven op basis van welke
overwegingen voor welke maximumsnelheid is gekozen. Onderzoek in
samenwerking met de gemeenten Amsterdam, Den Haag en Leidschendam-
Voorburg Zou hier meer inzicht kunnen verschaffen.
De keuze voor 50 km/uur bij de Hubertustunnel komt niet voort uit de
tunnelwetgeving'.
4. Wilt u in de aangekondigde evaluatie van de tunnelwetgeving ingaan op de
mogelijkheid om in de Hubertustunnel 70 km/u toe te staan?
4. Aangezien de juridische basis voor het vaststellen van een maximumsnelheid
niet in de tunnelwetgeving ligt, voorzie ik niet dat dit in de evaluatie van de
tunnelwetgeving zal worden beschouwd. Indien een maximumsnelheid wordt
ingesteld als een maatregel ter bevordering van de tunnelveiligheid, zou het
wel in de evaluatie aan de orde kunnen komen. Dit is in dit specifieke geval
echter niet aan de orde.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat