Ministerie van Defensie
Buffels bergen ook laatste 2 locomotieven
28 september 2009, 17.29 uur
Inzet Leopard bergingstank bij lostrekken locomotief. (Foto: Defensie)
Het is de bemanning van de Leopard 2 bergingstank gelukt om na de
eerste, ook de andere 2 bij Barendrecht verongelukte locomotieven te
bergen. Deze loodzware treinstellen lagen op elkaar en vrijwel klem
onder het viaduct waar het spoor de rijksweg A15 kruist. Hierdoor
waren de voertuigen niet van bovenaf bereikbaar voor een kraan.
Majoor der mariniers Henk Vegelin, Officier Veiligheidsregio
Rotterdam-Rijnmond, is bijzonder te spreken over de inzet van de
bergingstank en de samenwerking met de verschillende civiele partijen.
"We hebben een hele goede beurt gemaakt. Defensie heeft een subtiel
stukje werk laten zien. Daarnaast was de hele operatie gewoon een
schoolvoorbeeld van goede civiel-militaire samenwerking."
Behoedzaam
Inzet Leopard bergingstank bij lostrekken locomotief. (Foto: Defensie)
Om beschadiging van het viaduct te voorkomen, moest de bergingstank
Buffel de laatste treinen, van respectievelijk 82 en bijna 150 ton,
zeer behoedzaam onder het viaduct vandaan trekken. Hiervoor tilde de
aanwezige kraan de tank tot vrijwel onder het viaduct. De allereerste
locomotief was afgelopen zaterdag ook vanaf het spoor, maar van enige
afstand weggetrokken. Ook werden er 2 locomotieven aan de achterkant
van de tank gekoppeld als tegenwicht.
Gestut
Inzet Leopard bergingstank bij lostrekken locomotief. (Foto: Defensie)
Voordat de nu bereikbare rode locomotief kon worden weggesleept, moest
de achterste en zwaarste locomotief worden gestut. Deze zwarte
locomotief lag namelijk half op de rode. Nadat een draagbalk was
geplaatst, trok de Buffel de rode locomotief zondagochtend om 04.00
uur onder het viaduct vandaan. De laatste, zwarte locomotief kon pas
maandagmorgen worden geborgen, nadat de Leopard de losgerukte
wielstellen onder het voertuig vandaan had gemanoeuvreerd. Het 150 ton
zware gevaarte werd vanaf de stutten op een nieuw onderstel geplaatst
en afgevoerd.
Veiligheidsofficieren
Defensie was, naast de inzet van de Leopardtanks, ook via de
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond betrokken bij de afwikkeling van
het treinongeval. Om een soepele samenwerking te garanderen, zijn
crisis- en rampenbestrijders georganiseerd in landelijk verdeelde
veiligheidsregio's. Zodoende werden donderdagavond, direct na het
ongeval, naast brandweer, politie en de andere betrokken partijen ook
3 veiligheidsofficieren van Defensie gealarmeerd. Onder hen een
vrijwillige militair van de Nationale Reserve.
Zaken doen
Inzet Leopard bergingstank bij lostrekken locomotief. (Foto: Defensie)
De grote waarde van Defensiedeelname aan de veiligheidsregio's wordt
bevestigd door majoor Willem Buiting, ook een Officier
Veiligheidsregio: "Wij worden direct mee gealarmeerd, wat je een
enorme operationele voorsprong geeft. De inzet van Defensie ligt heel
formeel vast en eerlijk gezegd, kijk ik met verbazing naar het niveau
van civiel-militaire samenwerking dat we hier hebben bereikt. Wij zijn
tijdelijk onder civiel gezag geplaatst, maar op deze manier kunnen we
prima zaken doen."