ProRail

Persbericht

28-09-2009

ProRail en NS klaar voor de herfst op het spoor

Om hinder voor treinreizigers door gladde sporen te voorkomen, nemen ProRail en NS deze herfst weer veel beproefde maatregelen. Vallende herfstbladeren in combinatie met vocht zijn namelijk beruchte veroorzakers van gladde sporen en kunnen vertraging en uitval van treinen veroorzaken. Vanaf begin oktober tot eind november is de kans op gladde sporen door blaadjes op de rails het grootst.

Â

Â

Wat kunnen treinreizigers merken van gladde rails? Door slippen bij het optrekken kan een trein soms moeilijk snelheid maken. Bij het remmen kunnen de wielen blokkeren waardoor slijtageplekken op de wielen ontstaan (âvierkante wielenâ). Hiermee moeten treinen naar de werkplaats voor herstel, zodat zij enige tijd niet beschikbaar zijn voor de reizigers. Daarnaast moeten machinisten op gladde trajecten voorzichtiger remmen. Ondanks alle preventieve maatregelen valt niet uit te sluiten dat treinen door herfstweer soms vertraging oplopen.

Maatregelen tegen gladde sporen
ProRail neemt diverse preventieve maatregelen om bladeren zoveel mogelijk bij het spoor vandaan te houden, zoals snoeien, bladruimen en het plaatsen van hekken als âbladvangersâ. Om groei van algen tegen te gaan worden de sporen op sommige locaties behandeld met een algenbestrijdingsmiddel (Dimanin).

Daarnaast wordt in Nederland sinds een aantal jaren Sandite gebruikt. Dit is een soort âgelâ die zand en metaaldeeltjes bevat en de gladde rails stroef maakt. Ook deze herfst wordt in Nederland Sandite aangebracht vanuit reizigerstreinen op een aantal trajecten waar regelmatig gladheid optreedt. De NS- treinen met een Sandite-installatie rijden op de volgende trajecten: Zwolle â Leeuwarden, Zwolle â Groningen, Zwolle â Utrecht, Utrecht â Arnhem, Arnhem â Nijmegen, Nijmegen â âs-Hertogenbosch â Eindhoven, Zwolle â Emmen, Wierden â Deventer, Zutphen â Arnhem, Rotterdam - Hoek van Holland (nieuw) en Roosendaal â Vlissingen (nieuw).

Deze treinen met Sandite draaien gewoon mee in de dienstregeling en worden âs morgens nog vóór de ochtendspits ingezet. Bij slecht herfstweer wordt met deze treinen ook âs middags en âs avonds Sandite aangebracht. De âSandite-installatiesâ op de reizigerstreinen zijn voorzien van een computergestuurde bediening. Deze bediening zorgt ervoor dat de installatie door middel van GPS automatisch op de juiste plaatsen de juiste hoeveelheid Sandite aanbrengt.

Aanvullende maatregelen van NS tegen het ontstaan van âvierkante wielenâ
Bijna alle treinen van NS zijn in de afgelopen jaren voorzien van geavanceerde anti-blokkeersystemen (ABS) waarmee de kans op glijden bij het remmen en beschadiging van de wielen flink verkleind is. Ook hebben de meeste treinen een anti-slipregeling om doorslippen tijdens optrekken te verminderen. Daarnaast is ervoor gezorgd dat de treinen de herfst in gaan met âperfecteâ wielbanden, wat eventuele reparatie van beschadigingen vergemakkelijkt. Een detectiesysteem in het spoorwegnet (GOTCHA) meet overal in het land de staat van de passerende treinwielen, zodat slechte wielen tijdig en snel hersteld kunnen worden.

Gladheidswaarschuwingen aan reizigers en personeel ProRail zorgt samen met MeteoConsult voor dagelijkse gladheidswaarschuwingen. Door het combineren van temperatuur, windsnelheid, condensvorming en neerslag kan een voorspelling worden gegeven wanneer gladde sporen kunnen ontstaan. Dagelijks verschijnt deze weersvoorspelling op de website van ProRail. Deze informatie wordt gebruikt om te bepalen waar en wanneer Sandite-gel op het spoor moet worden gespoten. Ook worden NS-machinisten gewaarschuwd zodat zij hun snelheid kunnen aanpassen.

Spoorwegovergangen eerder dicht
Om te voorkomen dat remmende treinen door het gladde spoor voorbij een perron glijden en de direct hierachter liggende overweg oprijden zonder dat de spoorbomen zijn gesloten, sluit ProRail als het heel erg glad is de spoorbomen eerder dan gebruikelijk. Dit betekent dat in de herfstperiode sommige spoorwegovergangen langer gesloten kunnen zijn om onveilige situaties te voorkomen.