ProRail
Persbericht
28-09-2009
ProRail en NS klaar voor de herfst op het spoor
Om hinder voor treinreizigers door gladde sporen te voorkomen, nemen
ProRail en NS deze herfst weer veel beproefde maatregelen. Vallende
herfstbladeren in combinatie met vocht zijn namelijk beruchte
veroorzakers van gladde sporen en kunnen vertraging en uitval van
treinen veroorzaken. Vanaf begin oktober tot eind november is de kans
op gladde sporen door blaadjes op de rails het grootst.
Â
Â
Wat kunnen treinreizigers merken van gladde rails? Door slippen bij
het optrekken kan een trein soms moeilijk snelheid maken. Bij het
remmen kunnen de wielen blokkeren waardoor slijtageplekken op de
wielen ontstaan (âvierkante wielenâ). Hiermee moeten treinen naar de
werkplaats voor herstel, zodat zij enige tijd niet beschikbaar zijn
voor de reizigers. Daarnaast moeten machinisten op gladde trajecten
voorzichtiger remmen. Ondanks alle preventieve maatregelen valt niet
uit te sluiten dat treinen door herfstweer soms vertraging oplopen.
Maatregelen tegen gladde sporen
ProRail neemt diverse preventieve maatregelen om bladeren zoveel
mogelijk bij het spoor vandaan te houden, zoals snoeien, bladruimen en
het plaatsen van hekken als âbladvangersâ. Om groei van algen tegen te
gaan worden de sporen op sommige locaties behandeld met een
algenbestrijdingsmiddel (Dimanin).
Daarnaast wordt in Nederland sinds een aantal jaren Sandite gebruikt.
Dit is een soort âgelâ die zand en metaaldeeltjes bevat en de gladde
rails stroef maakt. Ook deze herfst wordt in Nederland Sandite
aangebracht vanuit reizigerstreinen op een aantal trajecten waar
regelmatig gladheid optreedt. De NS- treinen met een
Sandite-installatie rijden op de volgende trajecten: Zwolle â
Leeuwarden, Zwolle â Groningen, Zwolle â Utrecht, Utrecht â Arnhem,
Arnhem â Nijmegen, Nijmegen â âs-Hertogenbosch â Eindhoven, Zwolle â
Emmen, Wierden â Deventer, Zutphen â Arnhem, Rotterdam - Hoek van
Holland (nieuw) en Roosendaal â Vlissingen (nieuw).
Deze treinen met Sandite draaien gewoon mee in de dienstregeling en
worden âs morgens nog vóór de ochtendspits ingezet. Bij slecht
herfstweer wordt met deze treinen ook âs middags en âs avonds Sandite
aangebracht. De âSandite-installatiesâ op de reizigerstreinen zijn
voorzien van een computergestuurde bediening. Deze bediening zorgt
ervoor dat de installatie door middel van GPS automatisch op de juiste
plaatsen de juiste hoeveelheid Sandite aanbrengt.
Aanvullende maatregelen van NS tegen het ontstaan van âvierkante
wielenâ
Bijna alle treinen van NS zijn in de afgelopen jaren voorzien van
geavanceerde anti-blokkeersystemen (ABS) waarmee de kans op glijden
bij het remmen en beschadiging van de wielen flink verkleind is. Ook
hebben de meeste treinen een anti-slipregeling om doorslippen tijdens
optrekken te verminderen. Daarnaast is ervoor gezorgd dat de treinen
de herfst in gaan met âperfecteâ wielbanden, wat eventuele reparatie
van beschadigingen vergemakkelijkt. Een detectiesysteem in het
spoorwegnet (GOTCHA) meet overal in het land de staat van de
passerende treinwielen, zodat slechte wielen tijdig en snel hersteld
kunnen worden.
Gladheidswaarschuwingen aan reizigers en personeel
ProRail zorgt samen met MeteoConsult voor dagelijkse
gladheidswaarschuwingen. Door het combineren van temperatuur,
windsnelheid, condensvorming en neerslag kan een voorspelling worden
gegeven wanneer gladde sporen kunnen ontstaan. Dagelijks verschijnt
deze weersvoorspelling op de website van ProRail. Deze informatie
wordt gebruikt om te bepalen waar en wanneer Sandite-gel op het spoor
moet worden gespoten. Ook worden NS-machinisten gewaarschuwd zodat zij
hun snelheid kunnen aanpassen.
Spoorwegovergangen eerder dicht
Om te voorkomen dat remmende treinen door het gladde spoor voorbij een
perron glijden en de direct hierachter liggende overweg oprijden
zonder dat de spoorbomen zijn gesloten, sluit ProRail als het heel erg
glad is de spoorbomen eerder dan gebruikelijk. Dit betekent dat in de
herfstperiode sommige spoorwegovergangen langer gesloten kunnen zijn
om onveilige situaties te voorkomen.