Marokkaanse wijn verrassende winnaar
28/09/2009 14:58
The Wine & Food Association
Proefschrift Wijnconcours maakt winnaars bekend
Amsterdam, 2009-09-28, Marokko, Griekenland, Fleurie en Lirac: het zijn niet bepaald landen en regio's waar men het eerst aan denkt wanneer de Wijnen van het Jaar bekend gemaakt worden. Toch komen in de hoofdcategorieën winnaars van het 21ste Proefschrift Wijnconcours uit deze landen en gebieden. Twee ervan maken zelfs deel uit van de Overall Winnaars. Deze komen uit Frankrijk, Duitsland, Marokko, Zuid-Afrika en Australië. Onder de categoriewinnaars spant Frankrijk de kroon met 11 wijnen, gevolgd door Zuid-Afrika en Italië met 4 wijnen, waarna Duitsland en Australië met 3 wijnen volgen. De wijnen van het jaar zijn traditiegetrouw rond de Nationale Wijnweek bekendgemaakt.
Toename kwaliteit en diversiteit
De uitslag van het concours bevestigt de voornaamste conclusie van de jury: de kwaliteit van wijn is wereldwijd zo sterk toegenomen, dat wijnen van topniveau vandaag de dag overal vandaan kunnen komen. Aan de andere kant kan ook gesteld worden dat de smaakvoorkeuren van Nederlandse wijnliefhebbers diverser zijn geworden: importeurs achten het verantwoord om ook wijnen van minder voor de hand liggende herkomst op de markt te brengen. Zo staan in de finale niet alleen de bekende wijnlanden, maar bijvoorbeeld ook wijnen uit Hongarije, Libanon, Zwitserland en Luxemburg. De onderlinge kwaliteitsverschillen van de circa 3500 ingezonden wijnen voor het concours zijn kleiner dan voorheen, iets dat ook pleit voor de goede selecties die de deelnemende importeurs zelf gemaakt hebben. Te eenvoudige, 'kleurloze' wijnen werden nauwelijks aangetroffen.
Herkenbaarheid druif en terroir
De terugkeer naar terroir, naar authenticiteit die vorig jaar reeds geconstateerd werd, zet door. Veelzeggend daarbij is dat bijna 80% (vorig jaar 72%) van de ruim 230 finalewijnen afkomstig was uit Europese wijnlanden. Bij de zogenaamde 'nieuwe wijnlanden' speelde Zuid-Afrika de hoofdrol met 10%. Gezien zijn wijnhistorie van enkele eeuwen zou je dit land wellicht ook als 'klassiek' wijnland moeten aanmerken. Herkenbaarheid van de druiven en de streek stond ook dit jaar centraal. Bij de witte wijnen uitte zich dat vooral in frisse fruitigheid, sap en - met name in de wat duurdere wijnen - expressieve mineraliteit. Vooral onder de rode wijnen trof de jury veel exemplaren waarin, naast de druif, het herkomstgebied goed te detecteren valt. Hier veel evenwichtige, elegante wijnen, met - enkele uitzonderingen daargelaten - niet teveel houtinvloed. De veelzijdigheid in smaakpatronen was opnieuw groot, uiteenlopend van levendige doordrinkwijnen tot gastronomische wijnen van hoog niveau.
Supermarkt superieur onder de 5 euro
Wat de prijscategorieën betreft kan geconcludeerd worden dat je voor een goede wijn beneden de 5 euro het best terecht kan in het supermarktsegment. Tot enkele jaren terug was dat ondenkbaar. Wijnspeciaalzaken werden ook in de laagste prijssegmenten onverslaanbaar geacht. De verdieping van het assortiment en een nauwkeuriger selectie op kwaliteit in deze prijsklasse werpt bij het grootwinkelbedrijf nu definitief zijn vruchten af. Wijnspeciaalzaken blijven de meest voor de hand liggende keuze als het gaat om kwaliteitswijnen met winkelprijzen tussen de 5 en 15 euro.
Overall winnaars 2009
Overall winnaar platina categorie Supermarkt-Slijterijketen WITTE WIJN:
South Sauvignon Blanc, Pirie, Tasmania, Australië 2008
Winkelprijs per fles euro 9,99
Importeur en landelijk verkrijgbaar bij Albert Heijn, XL Winkel & AH Wijndomein
Overall winnaar platina categorie Supermarkt-Slijterijketen RODE WIJN:
Garrigues, Montirius, Vacqueyras, Frankrijk 2007
Winkelprijs per fles euro 13,49
Importeur en landelijk verkrijgbaar bij Gall & Gall
Overall winnaar platina categorie Wijnspeciaalzaak-Slijterij WITTE WIJN:
Schiefer Riesling, Van Volxem, Mosel, Duitsland 2008
Winkelprijs per fles euro 15,00
Importeur en verkoopinformatie via Vinites, Haarlem
Overall winnaar platina categorie Wijnspeciaalzaak-Slijterij RODE WIJN:
Chocolate Block, Boekenhoutskloof, Franschhoek, Zuid-Afrika 2007
Winkelprijs per fles euro 23,95
Importeur en verkoopinformatie via DGS Wijnkopers, Waddinxveen
Overall winnaar platina categorie Boutiquewijnen WITTE WIJN:
Wehlener Klosterberg Weissburgunder trocken, Markus Molitor, Mosel, Duitsland 2007
Winkelprijs per fles euro 18,95
Importeur en verkoopinformatie via Verbunt Wijnkopers, Tilburg
Ex aequo Overall winnaar platina categorie Boutiquewijnen RODE WIJN
Tandem, Thalvin/Alain Graillot, Syrah du Maroc, Marokko 2007
Winkelprijs per fles euro 12,10
Importeur en verkrijgbaar via Wijnkoperij Okhuysen, Haarlem
Ex aequo Overall winnaar platina categorie Boutiquewijnen RODE WIJN:
Domaine des Terres Dorées, Fleurie, Frankrijk 2007
Winkelprijs per fles euro 15,00
Importeur en verkrijgbaar via Sauter Wijnen, Maastricht en Bussum
Overzicht categoriewinnaars
Een overzicht van alle categoriewinnaars en extra prijzen van de 21ste editie van de Verkiezing Wijn van het Jaar, het Proefschrift Wijnconcours, staat op www.thewinesite.nl. Traditiegetrouw staan alle finalewijnen en winnende wijnen omschreven in JAARGIDS WIJN 2010 (verschijning medio november 2009) met proefnotities, verkoopinformatie en diverse artikelen gerelateerd aan kwaliteitswijn.
Organisatie
the WINE and FOOD association is uitgever van de Nederlandse editie van de internationale restaurant- en hotelgids GaultMillau, het wijntijdschrift Proefschrift, De ProefKrant en het naslagwerk met de allerbeste verkrijgbare wijnen JAARGIDS WIJN. Daarnaast is de organisatie verantwoordelijk voor de jaarlijkse productie van Wine Professional in de Amsterdam RAI. Dit is de meest toonaangevende vakbeurs op het gebied van kwaliteitswijnen & fine food in de Benelux. Tevens is the WINE and FOOD association organisator van diverse toonaangevende competities zoals de Verkiezing van de Wijn van het Jaar (Proefschrift Wijnconcours), Proefschrift Nationale Huiswijncompetitie, (regionale) evenementen, proeverijen en bijeenkomsten, al dan niet in samenwerking met buitenlandse producenten of in opdracht/ uitnodiging van het (inter)nationale bedrijfsleven.