Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport


4. 'Onbetwiste koppositie' voor Nederlandse gezondheidszorg in Europa

'Onbetwiste koppositie' voor Nederlandse gezondheidszorg in Europa

Nieuwsbericht, 28 september 2009

Van alle Europeanen zijn Nederlanders het meest te spreken over de gezondheidszorg in eigen land. Dat blijkt uit een onderzoek van de Euro Health Consumer Index. Nederland krijgt vandaag de `gouden medaille' uitgereikt.

Het is de tweede maal op rij dat Nederland als eerste eindigt in de Euro Health Consumer Index. Deze index geeft aan hoe inwoners van een land hun zorgstelsels waarderen. Er werkten 33 landen mee aan het onderzoek. Zij werden gescoord op zes criteria die belangrijk zijn voor de consument, zoals patiëntenrechten, voorlichting en de wachttijd voor een behandeling.

Marktprikkels

De Health Consumer Index geeft aan dat Nederland op de goede weg zit met de ontwikkeling van de patiëntgerichtheid van de gezondheidszorg. De onderzoekers spreken zelfs over een onbetwiste koppositie in Europa. Dat komt onder andere door de gereguleerde marktprikkels voor zorgaanbieders en zorgverzekeraars.

Bewuste keuze

Een ander pluspunt volgens het rapport is dat Nederland werkt aan het beschikbaar maken van informatie over de gezondheidszorg. Met die gegevens kunnen mensen een bewuste keuze maken als ze zorg nodig hebben. Dit versterkt de positie van de patiënt, bevordert keuzevorming en stimuleert de kwaliteit van de gezondheidszorg.

Stimulans

Minister Klink en staatssecretaris Bussemaker zien de uitkomst van de Health Consumer Index als ondersteuning van hun beleid. "We zien de prijs als een stimulans om verder te werken aan het versterken van de positie van de patiënt, bijvoorbeeld met het voorstel voor de Wet Cliëntenrechten Zorg, en het vergroten van de transparantie in de gezondheidszorg."