4. 'Onbetwiste koppositie' voor Nederlandse gezondheidszorg in Europa
'Onbetwiste koppositie' voor Nederlandse gezondheidszorg in Europa
Nieuwsbericht, 28 september 2009
Van alle Europeanen zijn Nederlanders het meest te spreken over de
gezondheidszorg in eigen land. Dat blijkt uit een onderzoek van de
Euro Health Consumer Index. Nederland krijgt vandaag de `gouden
medaille' uitgereikt.
Het is de tweede maal op rij dat Nederland als eerste eindigt in de
Euro Health Consumer Index. Deze index geeft aan hoe inwoners van een
land hun zorgstelsels waarderen. Er werkten 33 landen mee aan het
onderzoek. Zij werden gescoord op zes criteria die belangrijk zijn
voor de consument, zoals patiëntenrechten, voorlichting en de
wachttijd voor een behandeling.
Marktprikkels
De Health Consumer Index geeft aan dat Nederland op de goede weg zit
met de ontwikkeling van de patiëntgerichtheid van de gezondheidszorg.
De onderzoekers spreken zelfs over een onbetwiste koppositie in
Europa. Dat komt onder andere door de gereguleerde marktprikkels voor
zorgaanbieders en zorgverzekeraars.
Bewuste keuze
Een ander pluspunt volgens het rapport is dat Nederland werkt aan het
beschikbaar maken van informatie over de gezondheidszorg. Met die
gegevens kunnen mensen een bewuste keuze maken als ze zorg nodig
hebben. Dit versterkt de positie van de patiënt, bevordert
keuzevorming en stimuleert de kwaliteit van de gezondheidszorg.
Stimulans
Minister Klink en staatssecretaris Bussemaker zien de uitkomst van de
Health Consumer Index als ondersteuning van hun beleid. "We zien de
prijs als een stimulans om verder te werken aan het versterken van de
positie van de patiënt, bijvoorbeeld met het voorstel voor de Wet
Cliëntenrechten Zorg, en het vergroten van de transparantie in de
gezondheidszorg."
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport